KAN ER EEN FOSSIEL IN DE ACHTERTUIN LIGGEN?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 5 BEIJUM IN DE TIJD VAN TV EN COMPUTERS
Advertisements

De leesstrategie voor begrijpend lezen
Het geven van een workshop
Een lessenserie van drie lessen
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Onze doelen en visie in beeld
Warme tijden… …koude tijden naturalis museum onderzoek collectie.
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Solliciteren: wat wil ik?
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
TRENDS 2014 Hafida
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
SLB2 BIJEENKOMST 1 Stefan Schuur. Agenda bijeenkomst 1  Kennismaken met SLB-er  Kennismaken met elkaar  Afspraken maken  Groepsfoto maken.
Groep 6 Begrijpend lezen
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Observeren Les 3.
Ontwikkelingspsychologie
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
SLB2 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Rustdag Genesis 2:1-4 Opdracht:
Les 4 Mensenhandel B E L O V E D.
Module 6; didactisch handelen
Een RECENSIE schrijven
Didactiek Lesformulier.
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Observeren Les 2.
Begeleiden les 1.
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
De leesstrategie voor begrijpend lezen
SHOWTIME EARTH ROCKS.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Een rietje moet verboden worden.
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
Observeren Les 2.
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
IS ER IN DUCKSTAD OOK WEL EENS IEMAND WATERDAMP?
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
WANNEER VERANDERT WATER IN WATERDAMP?
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Transcript van de presentatie:

KAN ER EEN FOSSIEL IN DE ACHTERTUIN LIGGEN? LES 5 OUD EN JONG - WWWWWH-VRAGEN

LES 5: OUD EN JONG - WWWWWH-VRAGEN filmpje VS WWWWWH-vragen Wie Wat Waar Wanneer Waarom Hoe WWWWWH-vragen Wie Wat Waar Wanneer Waarom Hoe trilobiet OPDRACHT: Bekijk een fossiel en ga na hoe oud deze is. Bekijk het filmpje over 3d-geprint koraal en bedenk minimaal 20 WWWWWH-vragen. LES 5: OUD EN JONG - WWWWWH-VRAGEN

1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 5: OUD EN JONG - WWWWWH-VRAGEN LEERDOEL: Het stellen van verschillende soorten vragen verbreedt je actieve gerichtheid op onderzoek. De kinderen leren verschillende soorten vragen stellen na het kijken naar voorbeelden van de aardse extremen jong en oud. LESOPBOUW: Je laat kinderen eerst actief onderzoeken hoe oud een fossiel is. Deze activerende houding zet je voort als je de andere extreme laat zien (filmpje 3d-geprint koraal). Laat kinderen minimaal 20 vragen bedenken en stimuleer alle soorten vragen (WWWWWH) te gebruiken. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 5: OUD EN JONG - WWWWWH-VRAGEN PLUSJEKLAS.NL

2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 5: OUD EN JONG - WWWWWH-VRAGEN PLUS JE LES: Vertel dat de aarde vele extremen heeft waaronder dingen die heel oud zijn en dingen die nieuw zijn en dat het interessant kan zijn deze te vergelijken. Als het een kind meer aanspreekt om vragen te bedenken over de fossielen dan over 3d-geprint koraal is dit prima. Het gaat in deze les om het stellen van vragen. Hoe-vragen die beginnen met hoeveel of hoe ver, zijn geen echte hoe-vragen. Op hoe vragen komt een uitgebreider antwoord. Op een vraag die begint met hoeveel of hoe ver komt een feitje als antwoord. Als een kind geen vragen meer kan bedenken geef dan richting door van perspectief te wisselen. Bijvoorbeeld: de toekomst, de vissen, zeeleven, toerisme, werkgelegenheid enz. UITBREIDINGSKANSEN: Wissel de vragen uit met een ander kind. Fossielen bekijken onder de microscoop. Laat de kinderen enkele antwoorden opzoeken. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 5: OUD EN JONG - WWWWWH-VRAGEN PLUSJEKLAS.NL

ZOEKTERMEN: fossielen 3D-geprint koraal BRONNEN: Boek: Het raadsel van alles wat leeft. https://www.ctvnews.ca/mobile/sci-tech/world-s-largest-3d-printed-reef-installed-in-maldives-to-help-save-corals-1.4056977 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES 5: OUD EN JONG - WWWWWH-VRAGEN PLUSJEKLAS.NL