Les 21 Sterke openingen: de 2-opening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 13 De herbieding van de bijbieder (1)
Advertisements

DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
De basis Les 1 Inleiding tot het bieden
Les 2 Spelen zonder troef
Les 20 Sterke openingen: de 2SA-opening
DEEL 2 LES 16 De verdieping Les 16 Slembiedingen versie
DEEL 1 LES 21 EXTRA introductie Bij les 21 Sterke openingen De 2♣-opening DEEL 2 – H11 Sterke openingen: de 2♥/2♠ -opening versie
Les 3 Uitkomen tegen SA-contracten
Voorbereiding Clubbridge
Voorbereiding Clubbridge
Les 6 Uitkomen tegen troefcontracten Inleiding tot het bieden
De basis Les 9 Overige antwoorden op 1 in een kleur DEEL 1 LES 9 versie
De basis Les 15 Jacoby transfers versie DEEL 1 LES 15.
DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
Etappe 18 De Staymanconventie Etappe 18 De Staymanconventie.
De basis Les 18 Het volgbod DEEL 1 LES 18 versie
Hoofdstuk 12 De regel van 2 en 3
De verdieping Les 2 Het spelen van SA -contracten DEEL 2 LES 2 versie
2e4 v e4 1 1e9 1 Etappe 4 De 2♣-opening Etappe 4 De 2♣-opening.
DEEL 2 LES 23 De verdieping Les 23 5-kaart hoog versie
De basis Les 21 Sterke openingen De 2♣-opening DEEL 1 LES 21 versie
De basis Les 23 Herhaling meebieden Herhaling 2-openingen en hoger DEEL 1 LES 23 versie
De basis Les 3 Uitkomen tegen SA-contracten DEEL 1 LES 3 versie
DEZE LES VRAGEN DE BIEDPLICHT SPELLEN.
De 2♣-opening 1 1.
Les 9 Overige antwoorden op 1 in een kleur
Multi Sterke variant Inleiding Sterke varianten van de Multi
Les 16 De Staymanconventie
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
ANTWOORDEN OP DE 1SA OPENING
De Staymanconventie.
Les 23 Herhaling van volgbod, doublet, 2-openingen en 3-openingen
Hoofdstuk 1 Vijfkaart hoog
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 2
Hoofdstuk 9 Slembiedingen
Les 2 Het spelen van SA-contracten
Les 1 (alternatief) Herhaling BmB 1 aan de hand van oefenspellen
Hoofdstuk 6 De Multi 2-opening
Les 13: Herhaling 1) Spelen en tegenspelen 2) Het bieden
Les 19 Het informatiedoublet
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
DEEL 3 H 8 Verder met Bridge Hoofdstuk 8 Forcing versie
Hoofdstuk 16 Informatieve doubletten
Hoofdstuk 20 Multi 2 en Muiderberg bestrijden
Hoofdstuk 17 Het negatief doublet
Hoofdstuk 10 Controlebiedingen
DEEL 2 LES 1 De verdieping Les 1 Herhaling BmB 1 versie
Les 10 De herbieding van de openaar
Bridge onder begeleiding
DEEL 2 LES 17 De verdieping Les 17 Tegenbieden versie
Hoofdstuk 12 De regel van 2 en 3
Les 13 De herbieding van de bijbieder (1)
Les 8 Het openingsbod van 1 in een kleur
DEEL 2 LES 20 De verdieping Les 20 Signaleren Versie A.
DEEL 2 LES 16 De verdieping Les 16 Slembiedingen versie
Les 20 Sterke openingen: de 2SA-opening
Bridge onder begeleiding
DEEL 2 LES 18 De verdieping Les 18 Tegenspelen versie
Les 14 De herbieding van de bijbieder (2)
Sterke openingen: de 2♥/2♠ -opening
Les 22 De tweede hand + Honneur op Honneur
Les 11 De herbieding van de openaar (2)
De basis Les 11 1) Herhaling bieden: de tweede biedronde
Les 16 De Staymanconventie
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
DEEL 1 LES 15 De basis Les 15 Jacoby transfers versie
Les 14 1SA en de limietantwoorden
Les 10 De tweede biedronde
Hoofdstuk 3 Distributiepunten
Les 15 Semi-forcing handen
Transcript van de presentatie:

Les 21 Sterke openingen: de 2-opening DEEL 1 LES 21 De basis Les 21 Sterke openingen: de 2-opening versie 08-03-2017 V

VORIGE LES – DE 2SA-OPENING DEEL 1 LES 21 De opening van 2SA 20 - 22 punten regelmatige verdeling 4-3-3-3 of 4-4-3-2 W N O Z 2SA p ? 0+ Jacoby 0-4 pas 5+ Stayman 5+ 3SA

DEZE LES Terugblik op toets bij les 20 2-opening DEEL 1 LES 21 Terugblik op toets bij les 20 2-opening Het bijbod na de 2-opening [Semi-forcing handen 2/ (BmB 2 - H 11)] Oefenspellen

DEEL 1 LES 21 TOETS LES 20 TAFELBLAD B-20.91 UITWERKING

TOETS LES 20 – VRAAG 1      8 7 3  A 9 4  V 6 5  6 4 3 2 DEEL 1 LES 21      8 7 3  A 9 4  V 6 5  6 4 3 2 0+ Jacoby 0-4 pas 5+ Stayman 5+ 3SA N W O Z 5+ 3SA W N O Z 2SA p 3SA 20-22 punten = 6 samen = 26-28  3SA TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 2      B 8 7  9 6 4  B 8 6 5  6 4 3 DEEL 1 LES 21      B 8 7  9 6 4  B 8 6 5  6 4 3 0+ Jacoby 0-4 pas 5+ Stayman 5+ 3SA N W O Z 0-4 pas W N O Z 2SA p 20-22 punten samen SA-verdeling = 2 = 22-24 = Ja  pas TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 3  H V 3  A B 6  H B 8 2  A V 7     DEEL 1 LES 21  H V 3  A B 6  H B 8 2  A V 7     0+ Jacoby 0-4 pas 5+ Stayman 5+ 3SA N W O Z W N O Z 2SA p 3 3 Stayman punten samen 4-kaart  4-kaart  = 20 = 25-27 = Nee  3 TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 4      10 5 2  V 9 4 3  H 8 5  7 6 4 DEEL 1 LES 21      10 5 2  V 9 4 3  H 8 5  7 6 4 0+ Jacoby 0-4 pas 5+ Stayman 5+ 3SA N W O Z W N O Z 2SA p ? 20-22 TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 4      10 5 2  V 9 4 3  H 8 5  7 6 4 DEEL 1 LES 21      10 5 2  V 9 4 3  H 8 5  7 6 4 0+ Jacoby 0-4 pas 5+ Stayman 5+ 3SA N W O Z 5+ Stayman W N O Z 2SA p 3 3 ? 4-kaart  punten samen 4-kaart  = 5 = 25-27 = Ja  3 (Stayman) TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 4      10 5 2  V 9 4 3  H 8 5  7 6 4 W N DEEL 1 LES 21      10 5 2  V 9 4 3  H 8 5  7 6 4 N W O Z W N O Z 2SA p 3 3 4 4-kaart  punten samen -fit = 5 = 25-27 = Ja  4 TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 5      B 5  H V 4 3  9 8 5  8 7 6 4 DEEL 1 LES 21      B 5  H V 4 3  9 8 5  8 7 6 4 0+ Jacoby 0-4 pas 5+ Stayman 5+ 3SA N W O Z W N O Z 2SA p ? 20-22 TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 5      B 5  H V 4 3  9 8 5  8 7 6 4 DEEL 1 LES 21      B 5  H V 4 3  9 8 5  8 7 6 4 0+ Jacoby 0-4 pas 5+ Stayman 5+ 3SA N W O Z 5+ Stayman W N O Z 2SA p 3 3 ? 4-kaart  punten samen 4-kaart  = 6 = 26-28 = Ja  3 (Stayman) TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 5      B 5  H V 4 3  9 8 5  8 7 6 4 W N O DEEL 1 LES 21      B 5  H V 4 3  9 8 5  8 7 6 4 N W O Z W N O Z 2SA p 3 3 3SA 4-kaart  punten samen -fit -fit = 6 = 26-28 = Nee  3SA TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 6      8 6  H 9 7 5 3 2  V 5 4  3 2 DEEL 1 LES 21      8 6  H 9 7 5 3 2  V 5 4  3 2 0+ Jacoby 0-4 pas 5+ Stayman 5+ 3SA N W O Z W N O Z 2SA p ? 20-22 TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 6      8 6  H 9 7 5 3 2  V 5 4  3 2 DEEL 1 LES 21      8 6  H 9 7 5 3 2  V 5 4  3 2 0+ Jacoby 0+ Jacoby 0-4 pas 5+ Stayman 5+ 3SA N W O Z W N O Z 2SA p 3 3 ? 6-kaart   3 verplicht TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 6      8 6  H 9 7 5 3 2  V 5 4  3 2 W N O DEEL 1 LES 21      8 6  H 9 7 5 3 2  V 5 4  3 2 N W O Z W N O Z 2SA p 3 3 4 verplicht punten samen -fit = 5 = 25-27 = Ja  4 TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 7      B 9 7 5 3 2  9 7 5  5 4  3 2 DEEL 1 LES 21      B 9 7 5 3 2  9 7 5  5 4  3 2 0+ Jacoby 0-4 pas 5+ Stayman 5+ 3SA N W O Z W N O Z 2SA p ? 20-22 TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 7      B 9 7 5 3 2  9 7 5  5 4  3 2 DEEL 1 LES 21      B 9 7 5 3 2  9 7 5  5 4  3 2 0+ Jacoby 0+ Jacoby 0-4 pas 5+ Stayman 5+ 3SA N W O Z W N O Z 2SA p 3 3 ? 6-kaart   3 verplicht TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 7      B 9 7 5 3 2  9 7 5  5 4  3 2 W N O DEEL 1 LES 21      B 9 7 5 3 2  9 7 5  5 4  3 2 N W O Z W N O Z 2SA p 3 3 verplicht punten samen -fit = 1 = 21-23 = Ja  pas TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 8      B 8 6 4  H 7 2  A 8 7 3  9 2 DEEL 1 LES 21      B 8 6 4  H 7 2  A 8 7 3  9 2 0+ Jacoby 0-4 pas 5+ Stayman 5+ 3SA N W O Z W N O Z 2SA p ? 20-22 TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 8      B 8 6 4  H 7 2  A 8 7 3  9 2 DEEL 1 LES 21      B 8 6 4  H 7 2  A 8 7 3  9 2 0+ Jacoby 0-4 pas 5+ Stayman 5+ 3SA N W O Z 5+ Stayman W N O Z 2SA p 3 3 ? punten samen 4-kaart  = 8 = 28-30 = Ja  3 4-kaart  = Ja 4-kaart  = ? TAFELBLAD B-20.91

TOETS LES 20 – VRAAG 8      B 8 6 4  H 7 2  A 8 7 3  9 2 W N O DEEL 1 LES 21      B 8 6 4  H 7 2  A 8 7 3  9 2 N W O Z W N O Z 2SA p 3 3 3SA 4-kaart  = Ja 4-kaart  = ? punten samen -fit = 8 = 28-30 = ?  3SA 3SA geeft een 4-kaart ♠ aan TAFELBLAD B-20.91

Sterke openingen (2) DEEL 1 LES 21 Hoofdstuk 17  x

VOORBEELDEN STERKE OPENING DEEL 1 LES 21 VOORBEELDEN STERKE OPENING TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 1

 A H V B 10 9  A  4 3 2  A H V     W N O Z ? TAFELBLAD B-21.41 DEEL 1 LES 21  A H V B 10 9  A  4 3 2  A H V     N W O Z W N O Z ? TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 1

2-OPENING – STERKE OPENING DEEL 1 LES 21  A H V B 10 9  A  4 3 2  A H V     N W O Z W N O Z 2 Met  als troef heeft west 10 slagen, hij heeft dus een manche in handen! Voor dergelijke handen hebben we een sterke opening bedacht: 2. TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 1

2-OPENING – STERKE OPENING DEEL 1 LES 21 DE 2-OPENING BETEKENT: je hebt zelf al een manche in handen je hebt een hele goede kleur (5+-kaart), maar bij voorkeur een 6-kaart de opening is gebaseerd op speelslagen met  of  moet je 10 slagen hebben manche in lage kleur is onwaarschijnlijk bieden: niet stoppen onder de manche

VOORBEELDEN 2-OPENING DEEL 1 LES 21 VOORBEELDEN 2-OPENING TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 2

 A  A V B 10 3 2  A 2  H V B 10     W N O Z ? DEEL 1 LES 21  A  A V B 10 3 2  A 2  H V B 10     N W O Z W N O Z ? Speelslagen tellen: dat gaat meestal het handigst door eerst naar de verliezers te kijken. Vuistregel: in je lange kleur tel je iedere ontbrekende tophonneur (A, H of V) voor een verliezer. TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 2

verliezers: 3 speelslagen: 10 maakbaar: 4 W N O Z DEEL 1 LES 21  A  A V B 10 3 2  A 2  H V B 10  0  1 (aan H)  1 (2)  1 (aan A) N W O Z verliezers: 3 speelslagen: 10 maakbaar: 4 W N O Z 2 west heeft een manche (4) in handen  2 TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 2

AANTAL SPEELSLAGEN BEPALEN DEEL 1 LES 21 AANTAL SPEELSLAGEN BEPALEN TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 3

OP HOEVEEL SPEELSLAGEN TAXEER JE BEIDE ONDERSTAANDE HANDEN? DEEL 1 LES 21 Hand 3a Hand 3b  V 9 6  H V 10 8 6 2  H V  A H      A B 9 6 5 3  H V 10  A 3  H 2     TOTAAL: TOTAAL: TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 3

OP HOEVEEL SPEELSLAGEN TAXEER JE BEIDE ONDERSTAANDE HANDEN? DEEL 1 LES 21 Hand 3a Hand 3b  V 9 6  H V 10 8 6 2  H V  A H  0  5  1  2  A B 9 6 5 3  H V 10  A 3  H 2  4  1  1  0 TOTAAL: 8 TOTAAL: 6 TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 3

2-OPENING – STERKE OPENING DEEL 1 LES 21 VERDER BIEDEN NA DE 2-OPENING ALS JE PARTNER MET 2 OPENT DAN: wil je weten om welke manche het gaat heb je dus een vraagbod nodig is het ‘goedkoopste’ bod het handigst informeer je dus met 2: het vraagbod

2-OPENING EN VERDER BIEDEN DEEL 1 LES 21 2-OPENING EN VERDER BIEDEN TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 1

2-OPENING – ANTWOORD  A H V B 10 9  A  4 3 2  A H V  6 4 2 DEEL 1 LES 21  A H V B 10 9  A  4 3 2  A H V  6 4 2  7 6 2  10 8 6  9 6 5 3 N W O Z W N O Z 2 p 2 ? vraagbod: welke manche? TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 1

2-OPENING – ANTWOORD  A H V B 10 9  A  4 3 2  A H V  6 4 2 DEEL 1 LES 21  A H V B 10 9  A  4 3 2  A H V  6 4 2  7 6 2  10 8 6  9 6 5 3 N W O Z W N O Z 2 p 2 2 vraagbod: welke manche? de -manche TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 1

2-OPENING – ANTWOORD  A H V B 10 9  A  4 3 2  A H V  6 4 2 DEEL 1 LES 21  A H V B 10 9  A  4 3 2  A H V  6 4 2  7 6 2  10 8 6  9 6 5 3 N W O Z W N O Z 2 p 2 2 ? de -manche TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 1

2-OPENING – ANTWOORD  A H V B 10 9  A  4 3 2  A H V  6 4 2 DEEL 1 LES 21  A H V B 10 9  A  4 3 2  A H V  6 4 2  7 6 2  10 8 6  9 6 5 3 N W O Z W N O Z 2 p 2♦ 2 4 a.p. geen extra slag  4 TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 1

2-OPENING EN VERDER BIEDEN DEEL 1 LES 21 2-OPENING EN VERDER BIEDEN TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 2

2-OPENING – ANTWOORD  A  A V B 10 3 2  A 2  H V B 10  9 8 5 3 DEEL 1 LES 21  A  A V B 10 3 2  A 2  H V B 10  9 8 5 3  H 6 4  9 7 4  A 7 3 N W O Z W N O Z 2 p 2 ? vraagbod: welke manche? TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 2

2-OPENING – ANTWOORD  A  A V B 10 3 2  A 2  H V B 10  9 8 5 3 DEEL 1 LES 21  A  A V B 10 3 2  A 2  H V B 10  9 8 5 3  H 6 4  9 7 4  A 7 3 N W O Z W N O Z 2 p 2 2 vraagbod: welke manche? de -manche TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 2

2-OPENING – ANTWOORD  A  A V B 10 3 2  A 2  H V B 10  9 8 5 3 DEEL 1 LES 21  A  A V B 10 3 2  A 2  H V B 10  9 8 5 3  H 6 4  9 7 4  A 7 3 N W O Z W N O Z 2 p 2 2 ? de -manche TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 2

2-OPENING – ANTWOORD  A  A V B 10 3 2  A 2  H V B 10  9 8 5 3 DEEL 1 LES 21  A  A V B 10 3 2  A 2  H V B 10  9 8 5 3  H 6 4  9 7 4  A 7 3 N W O Z W N O Z 2 p 2 2 6 a.p. 2 extra slagen (H, A)  6 TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 2

2♣-OPENING EN VERDER BIEDEN DEEL 1 LES 21 2♣-OPENING EN VERDER BIEDEN TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 4

vraagbod: welke manche? DEEL 1 LES 21  4 2  A H V B 10  A H V B  A 3  H V 9 6 3  7  8 7 4  H 7 4 2 N W O Z W N O Z 2 p 2 2 ? vraagbod: welke manche? de -manche TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 4

geen -steun wel 5-kaart  DEEL 1 LES 21  4 2  A H V B 10  A H V B  A 3  H V 9 6 3  7  8 7 4  H 7 4 2 N W O Z W N O Z 2 p 2 2 2 de -manche geen -steun wel 5-kaart  TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 4

geen -steun wel 5-kaart  DEEL 1 LES 21  4 2  A H V B 10  A H V B  A 3  H V 9 6 3  7  8 7 4  H 7 4 2 N W O Z W N O Z 2 p 2 2 2 ? geen -steun wel 5-kaart  TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 4

 4 2  A H V B 10  A H V B  A 3  H V 9 6 3  7  8 7 4  H 7 4 2 W DEEL 1 LES 21  4 2  A H V B 10  A H V B  A 3  H V 9 6 3  7  8 7 4  H 7 4 2 N W O Z W N O Z 2 p 2 2 2 3 6SA a.p. tweede kleur ook dekking in   6SA TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 4

2-OPENING – STERKE OPENING DEEL 1 LES 21 DE 2-OPENING IS MANCHEFORCING Er zijn 2 varianten: A. gebaseerd op speelslagen goede lange - of -kleur, 10 speelslagen B. gebaseerd op honneurpunten regelmatige verdeling, minstens 25 punten variant A is behandeld, nu variant B

2-OPENING EN VERDER BIEDEN DEEL 1 LES 21 2-OPENING EN VERDER BIEDEN TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 5

 A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     W N O Z 2 punten = 25+ DEEL 1 LES 21  A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     N W O Z W N O Z 2 punten = 25+ SA-verdeling = Ja  2 TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 5

DEEL 1 LES 21      8 7 3 2  9 4 2  5 3  B 6 5 4 N W O Z W N O Z 2 p ? manche mogelijk goede kleur of 25+ SA TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 5

DEEL 1 LES 21      8 7 3 2  9 4 2  5 3  B 6 5 4 N W O Z W N O Z 2 p 2 manche mogelijk goede kleur of 25+ SA vraagbod TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 5

 A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     W N O Z 2 p 2 ? vraagbod DEEL 1 LES 21  A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     N W O Z W N O Z 2 p 2 ? vraagbod TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 5

 A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     W N O Z 2 p 2 2SA DEEL 1 LES 21  A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA punten = 26 SA-verdeling = Ja  2SA vraagbod TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 5

DEEL 1 LES 21      8 7 3 2  9 4 2  5 3  B 6 5 4 N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA ? punten = 25+ SA-verdeling TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 5

DEEL 1 LES 21      8 7 3 2  9 4 2  5 3  B 6 5 4 N W O Z W N O Z 2♣ p 2 2SA 3 punten = 25+ SA-verdeling Stayman  3 TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 5

 A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     W N O Z 2 p 2 2SA 3 ? DEEL 1 LES 21  A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA 3 ? Stayman TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 5

 A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     W N O Z 2 p 2 2SA 3 3 DEEL 1 LES 21  A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA 3 3 4-kaart  = Ja  3 Stayman TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 5

     8 7 3 2  9 4 2  5 3  B 6 5 4 W N O Z 2 p 2 2SA 3 3 ? DEEL 1 LES 21      8 7 3 2  9 4 2  5 3  B 6 5 4 N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA 3 3 ? punten 4-kaart  4-kaart  = 25+ = Nee = Ja TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 5

     8 7 3 2  9 4 2  5 3  B 6 5 4 W N O Z 2 p 2 2SA 3 3 4 DEEL 1 LES 21      8 7 3 2  9 4 2  5 3  B 6 5 4 N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA 3 3 4 punten 4-kaart  4-kaart  = 25+ = Nee = Ja samen = 26+ -fit = Ja  4 TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 5

DEEL 1 LES 21  A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V  8 7 3 2  9 4 2  5 3  B 6 5 4 N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA 3 3 4 a.p. west speelt 4 TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 5

2-OPENING EN VERDER BIEDEN DEEL 1 LES 21 2-OPENING EN VERDER BIEDEN TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 6

 A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     W N O Z 2 punten = 25+ DEEL 1 LES 21  A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     N W O Z W N O Z 2 punten = 25+ SA-verdeling = Ja  2SA TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 6

DEEL 1 LES 21      8 3 2  9 8 7 6 5 4  5 3  5 4 N W O Z W N O Z 2 p ? manche mogelijk goede kleur of 25+ SA TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 6

DEEL 1 LES 21      8 3 2  9 8 7 6 5 4  5 3  5 4 N W O Z W N O Z 2 p 2 manche mogelijk goede kleur of 25+ SA vraagbod TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 6

 A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     W N O Z 2 p 2 ? vraagbod DEEL 1 LES 21  A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     N W O Z W N O Z 2 p 2 ? vraagbod TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 6

 A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     W N O Z 2 p 2 2SA DEEL 1 LES 21  A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA punten = 25+ SA-verdeling  2SA vraagbod TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 6

DEEL 1 LES 21      8 3 2  9 8 7 6 5 4  5 3  5 4 N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA ? punten = 25+ SA-verdeling TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 6

DEEL 1 LES 21      8 3 2  9 8 7 6 5 4  5 3  5 4 N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA 3 punten = 25+ SA-verdeling Jacoby  3 TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 6

 A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     W N O Z 2 p 2 2SA 3 ? DEEL 1 LES 21  A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA 3 ? Jacoby TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 6

 A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     W N O Z 2 p 2 2SA 3 3 DEEL 1 LES 21  A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V     N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA 3 3 verplicht Jacoby TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 6

DEEL 1 LES 21      8 3 2  9 8 7 6 5 4  5 3  5 4 N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA 3 3 ? verplicht TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 6

     8 3 2  9 8 7 6 5 4  5 3  5 4 W N O Z 2 p 2 2SA 3 3 4 DEEL 1 LES 21      8 3 2  9 8 7 6 5 4  5 3  5 4 N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA 3 3 4 verplicht samen -fit = 25+ = Ja  4 via 3 (transfer) biedt sterke hand 3 TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 6

DEEL 1 LES 21  A H V 10  A 3  A 6 4 2  A H V  8 3 2  9 8 7 6 5 4  5 3  5 4 N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA 3 3 4 a.p. west speelt 4 TAFELBLAD B-21.41 VOORBEELD 6

DEEL 1 LES 21 OEFENINGEN 2-OPENING TAFELBLAD B-21.71 OEFENING 1

OP HOEVEEL SPEELSLAGEN TAXEER JE BEIDE ONDERSTAANDE HANDEN? DEEL 1 LES 21 Hand 1a Hand 1b  H B 10 8 5 3  H B 2  A V 4  A  4  0  1  1  A H 10 4  A V 10 8 6 4  H V  H  2  5  1  0 TOTAAL: 6 TOTAAL: 8 TAFELBLAD B-21.71 OEFENING 1

DEEL 1 LES 21 OEFENINGEN 2-OPENING TAFELBLAD B-21.71 OEFENING 2

DEEL 1 LES 21  7 6  A H V 7 4 2  A H V  A 3  V 8 5  9 5 3  9 7 5 2  B 7 5 N W O Z W N O Z 2 p 2 2 4 a.p. west speelt 4 TAFELBLAD B-21.71 OEFENING 2

DEEL 1 LES 21 OEFENINGEN 2-OPENING TAFELBLAD B-21.71 OEFENING 3

 A B 10 7 4  A H V  A H V B  7  8 5  9 8 5 3  7 6  H V 8 6 3 W DEEL 1 LES 21  A B 10 7 4  A H V  A H V B  7  8 5  9 8 5 3  7 6  H V 8 6 3 N W O Z W N O Z 2 p 2 2 3 3SA a.p. west speelt 3SA TAFELBLAD B-21.71 OEFENING 3

DEEL 1 LES 21 OEFENINGEN 2-OPENING TAFELBLAD B-21.71 OEFENING 4

DEEL 1 LES 21  A H 2  H V B 7  A H B 2  A 9  9 8 6 5 4 3  6 5  8 6 5  5 4 N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA 3 3 4 a.p. west speelt 4 TAFELBLAD B-21.71 OEFENING 4

DEEL 1 LES 21 OEFENINGEN 2-OPENING TAFELBLAD B-21.71 OEFENING 5

DEEL 1 LES 21  A H 6 3  A H 8 4  V 6  A H V  7 5 4 2  V 5 3  7 3  9 7 5 3 N W O Z W N O Z 2 p 2 2SA 3 3 3SA 4 a.p. west speelt 4 TAFELBLAD B-21.71 OEFENING 5

TAFELPUZZEL  A 6 4  A H 3  A V B 2  A H 6 Zoek de juiste handen DEEL 1 LES 21  A 6 4  A H 3  A V B 2  A H 6 Zoek de juiste handen bij de gegeven vraag. partner jij 2 - 2 ? met welke handen bied je 2SA? HANDEN TAFELBLADEN 21.81 + 21.82

TAFELPUZZEL de handen met: partner jij met welke handen DEEL 1 LES 21 partner jij met welke handen 2 - 2 bied je 2SA? ? 25+ punten en SA-verdeling partner jij met welke handen 2 - 2 bied je 2? ? de manche in  partner jij met welke handen 2 - 2 bied je 4? 2SA - 3 3 - ? lengte in  geen extra slagen partner jij met welke handen 2 - 2 bied je 4? 2 - ? steun in  geen extra slagen TAFELBLADEN 21.81 + 21.82

OEFENSPELLEN DEEL 1 – HOOFDSTUK 17 OEFENSPELLEN 11709D – 11716D DEEL1 LES 21 OEFENSPELLEN DEEL 1 – HOOFDSTUK 17 OEFENSPELLEN 11709D – 11716D

EVENTUEEL TE BEHANDELEN: DE SEMI-FORCING 2♥- EN 2♠-OPENING DEEL 1 LES 21 EXTRA EVENTUEEL TE BEHANDELEN: DE SEMI-FORCING 2♥- EN 2♠-OPENING POWERPOINT – INTRODUCTIE DEEL 2 – H11

Oefenspellen downloaden van www.beginmetbridge.nl  cursisten THUIS OEFENEN DEEL 1 LES 21 Oefenspellen downloaden van www.beginmetbridge.nl  cursisten  oefenspellen  deel1 – hoofdstuk 17 Individueel oefenen - Toets bij les 21 - ‘Test je kennis’ van hoofdstuk 17