L.A.J. (Wiet) Mazairac Information Systems in the Built Environment l.a.j.mazairac@tue.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Advertisements

De volgende stap in BIM René van der Sluis, Ben Spreen, Jeroen Leeuw.
Lean Construction Logistics ?
BANN presentatie Even voorstellen; Bert Blaauw
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Lean Construction Hogeschool Utrecht
Rijkswaterstaat Ben Spiering HOG Docentendag 5 november 2013
Lectoraat Productie en Proces Innovatie
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Ontwerpprojecten In de praktijk
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Kennisagenda Transport & Logistiek
De kritische succesfactor voor de optimalisatie van bedrijfsprocessen
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Het innovatiemodel van IMEC
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
Starten met de master Voorlichting, 21 maart 2012.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Vak voor Vak een Learning Analytics dashboard. het Learning Analytics dashboard  Visueel  High-Level  Dynamisch  Data-driven: gebaseerd op (historische)
IT in Architectural Design and Building. IT developments in C(A)AD Collaborative design Building Construction Building Simulation.
T TNO Bouw Hans Schevers, Promovendus Productmodellen in de bouw.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Bas Savenije Bibliothecaris van de Universiteit Utrecht Utrecht, 10 juni 2005.
Vermelding onderdeel organisatie 1 3TU Masteropleiding Construction Management and Engineering (CME) De missie van CME in relatie tot de ontwikkelingen.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
INDUSTRIEEL ONTWERPEN GREEN TRANSFORMABLE BUILDINGS Universiteit Twente Prof. Dr. Ir. F.J.A.M. van Houten 4 december 2009.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
Major/Minor Productie en Logistiek 18 maart 2015.
Begincolloqium Bart Brink Bedrijfsprocessimulatie van inrichtings- en organisatie-concepten voor kantoren 7 April 2004 ID
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
Virtueel Bouwen – Digitaal Verbinden Bouw Information Model Bauke de Vries.
Met de Kennisbasis in zee!
WapliX Webdatabases New generations of applications.
Introductie premaster CEM/CME
BIM Loket een kennismaking 7 april 2016, Jacqueline Meerkerk Presentatie COINS 2.0 Bouwcampus.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Amsterdam Airport Schiphol 1 WELKOM ! Mini-conferentie ‘Human Factors in Future ATM’ 26 juni 2009.
Hans Voordijk en Arjen Adriaanse
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Symposium Groene Groei
Programmeren met kinderen
3 | Circulaire economie: Amsterdam Circulair
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Internationalisering op school
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Definitie Smart Industry
What is the meaning of? Student centered learning
= Data management Voor uitvoering en communicatie Informatie tijdens het ontwerp- en het bouwproces Werken met het InfraModel Het begin van de verandering!
BIM en één standaard voor objectenbibliotheken in de bouwbranche
Michel (A.G.) Mossel Ing. MSc.
Datagedreven werken: anticiperen op een generieke data infrastructuur – het IPP Joris Jan de Vries 1 1.
Directeur Ketenstandaard
Sieberdam/ROCS & KODOS
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Prettig met u Kennis-Maken
Bim volwassenheid barriÈres en toekomstvisie
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Disruptive, exponential, (big) data driven, digital transformation;
Open Universiteit Nederland
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg
Bert Mulder lector informatie, technologie en samenleving
BIM in het MBO Arbeidsmarkt Beroepskwalificatie & borging kwaliteit
Transcript van de presentatie:

L.A.J. (Wiet) Mazairac Information Systems in the Built Environment l.a.j.mazairac@tue.nl

BIM in de Bachelor BIM in Vakken: - Introductie en Achtergrond BIM in Projecten: - Ontwikkelen Vaardigheden door Toepassing - BIM en Integraal Ontwerpen

BIM in de Master BIM in Vakken: - Verdieping in Standaarden en Formaten - Voorbereiding op Onderzoek en Ontwikkeling BIM in Projecten: - Opdoen Vaardigheden BIM Onderzoek - Aanloop Afstuderen

BIM als Afstudeeronderwerp BIM Onderzoek: - Vaker op TU/e - Gerelateerd aan lopend onderzoek - Rapport, conferentie, publicatie BIM Ontwikkeling: - Vaker bij bedrijf - Informatie- of procesmanagement - Tool of advies specifiek voor bedrijf

BIM@TUDelft Dr.ir. G.A. (Sander) v. Nederveen UD Information Systems for Construction G.A.vanNederveen@tudelft.nl Prof. dr.ir. A.R.M. (Rogier) Wolfert Leerstoel Engineering Asset Management R.Wolfert@tudelft.nl

BIM@TUDelft - Bachelor BIM-basics: kort & krachtig, focus op vaardigheden: ‘Bouwplaats’ CiTG: Revit, IFC-uitwisseling met Tekla, 4D met Navisworks BK: Revit, parametric modelling met Maya & Rhino Toepassing BIM in ontwerpprojecten en BSc Thesis CiTG: 320 eerstejaars, BK: 380 eerstejaars CiTG BK

BIM@TUDelft – Master Rogier Wolfert, Sander van Nederveen Civil Eng (CT), Construction Mgt. & Eng. (CME) Mastervakken CT/CME: “Information systems for Construction Industry” core-vak Informatietheorie, BIM praktijk (Revit Navisworks) Systems Engineering theorie, SE praktijk (Relatics), Asset Information Systems theorie en praktijk (Maximo) BK/CT: MEGA/Multidisc Ontwerpproject: BIM als teamrol IDM annotatie CT/CME, ODE, TIL MSc afstuderen, vaak bij bedrijf (IB of aannemer) SE & BIM, BIM & Asset Mgt “Beyond BIM”: VR, AR, 3D Printing, AI, (Linked) Data, serious gaming, VDC, sensors & IoT.

BIM@TUDelft - Toekomst “Construction 4.0” BIM & Industrieel Bouwen – Lean Construction & Robots AI & Machine Learning, Virtual Design/ Construction Assistant BIM & Duurzaamheid – LC-models, Circulair Bouwen Data-driven Smart Construction – o.a. data verzamelen en verbinden vanuit div bronnen Onderwijs en Afstuderen hierop aansluiten Onderzoek -> NWO / BouwendNL / min. EZ

BIM@Universiteit Twente Prof.dr.ir. Arjen Adriaanse – Hoogleraar Bouwprocesintegratie & ICT

Leerstoel Bouwprocesintegratie & ICT Hoe en onder welke (organisatorische) voorwaarden kunnen digitale oplossingen (waaronder BIM) het bouwproces ondersteunen? BIM volwassenheidsmodel en -metingen op sector- en organisatieniveau Serious gaming om (BIM) praktijksituaties na te kunnen spelen BIM & contracteren van ketenpartners: opnemen van ‘prikkels’ tot gewenst BIM gebruik in de keten Hoe kan fundamenteel anders (samen)gewerkt worden tijdens de loop van het bouwproces, aangejaagd door nieuwe digitale ontwikkelingen? BIM als informatie-hub in bouwlogistieke ketens BIM als gebouw- en materiaalpaspoort voor sloop en hergebruik van bouwelementen Modulaire concepten, industrialisatie en ketensamenwerking

Wetenschappelijk BIM onderwijs en onderzoek Onderdeel afdeling Construction Management & Engineering: ICT, BIM, digitalisering CTIT: "(Digital) Science for a Smart Society“ (400 researchers) Data Science, Robotics, IoT/Sensoren, Intelligent Logistics & Mobility, Digital Security, … Partners:

Mastervak ‘BIM & 5D planning’ (Vahdati, Olde Scholtenhuis, Adriaanse) Focus: BIM gebruik over de levenscyclus van projecten c.q. bouwwerken Inhoud Mastervak: BIM historie en doelen (diverse perspectieven) De filosofie van object georiënteerd ontwerpen Constructability analyse BIM-gebaseerd simuleren en optimaliseren IFC Samenwerken en communicatie met BIM Voorwaarden voor succesvol BIM gebruik Opstellen van een BIM implementatieplan

Mastervak ‘BIM & 5D planning’ Verschillende perspectieven op BIM Mini symposium:

Mastervak Supply Chain Management & ICT/ MOOC Supply Chain Integration (Voordijk, Adriaanse) Focus Mastervak: het managen van ketens om te komen tot gecontroleerde en voorspelbare bouwprocessen Inhoud Mastervak: Voorwaarden voor de vertaling van Supply Chain Management concepten uit andere industrieën naar de Bouw Inzicht in de rol van BIM in logistieke ketens Evalueren van bestaande ketensamenwerking en BIM praktijken in de Bouw (nu: 13 projecten) MOOC: Massive Open Online Course Massale deelname via Internet (10.000 deelnemers) Samenwerking UT (CME, CTIT) en partners (BAM, Heijmans, Gemeente Utrecht)

BIM in het wetenschappelijke onderwijs BIM is een belangrijk onderwerp in het onderwijs van de Universiteiten Iedere Universiteit heeft een eigen profiel (ook t.a.v. BIM) We gaan verder bekijken hoe we elkaar kunnen versterken in onderwijs