Jongeren in cijfers en letters: Situering van de JOP-monitoren Lieve Bradt Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, UGent 22 maart 2019.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Jong in Brussel: een overzicht van de belangrijkste resultaten Nicole Vettenburg Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.
Rechtbanken in België Rechtbanken in België
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Het verenigingsleven van Antwerpse en Gentse scholieren Tineke Van de Walle, Dries Cardoen & Lieve Bradt Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.
26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide.
Studiedag en boekvoorstelling over academisch erfgoed in Vlaanderen 15/05/2014 Interuniversitair Platform voor Academisch Erfgoed i.s.m. ETWIE.
Diederik Cops Leuvens Instituut voor Criminologie
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Jeugddelinquentie en levensstijlrisico’s in Brussel
De context van ‘jongeren in cijfers en letters’
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Cijfers die doen nadenken. School, vrije tijd en steun… Tineke Van de Walle, Lieve Bradt & Maria Bouverne-De Bie Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
Lancering van de Vlaamse projecten in het kader van ESFRI Brasschaat, 7 mei 2012 Verouderen in Europa Prof. dr. Bea Cantillon Promotor SHARE-België Centrum.
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Intensieve begeleiding voor kinderen/jongeren van 9 – 18 jaar
WELKOM. project ILLO Kaho Sint-Niklaas Ouders voor Inclusie bezorgd om het beleid ! wegwijs naar de workshops inclusiedag 5 maart.
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
School, strain en jeugddelinquentie: een toets van Agnews contextuele General Strain Theory dr. Hanne Op de Beeck Prof. dr. Lieven Pauwels Prof. dr. Johan.
Werken met meisjes Trefdag, 30 mei Wie ben ik?
Vergeet de (tiener)vader niet
Ellen Claes.
Hangjongeren in Limburg: Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral, wat drijft hen? Een kwantitatieve studie naar het (anti)sociaal karakter van rondhangen als.
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Filip Coussée
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
E-MOVO: Digitale monitoring van gezondheidsrisicogedragingen bij adolescenten en de toepassing hiervan binnen gezondheidsbevordering Drs. Rik Crutzen Department.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Jongeren vandaag. - Wie zijn ze. - Wat doen ze. - Wat drijft hen
Hoofdstuk 4: Eenzaamheid in perspectief
Studiereisinformatieavond Vlaanderen Programma van vandaag  Dagindeling  Praktische zaken  Geldzaken  Studiereisopdracht  Gegevens controleren.
Rekentijd Schrijf de letter van het juiste antwoord op. Als je alles goed hebt, krijg je een woord.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Vluchtelingen: een begripsverduide- lijking Wat is een vluchteling nu eigenlijk? En wat is het verschil met termen als ‘anderstalige vluchteling’ of ‘asielzoeker’?
B ELANG VAN OUDERS EN VRIENDSCHAPSRELATIES. I NHOUD Onderzoeksproject VMBO- scholen Deelstudie 1 Deelstudie 2 Deelstudie 3 Deelstudie 4 Besluit.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Diploma Innovation Lab De KU Leuven benoemt tot Innovation Expert “Bouw je eigen batterij”, 1 ste PLAATS School
DE SCHALM EINDTOETS BASISONDERWIJS ADVISERING VO.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Monitoring en evaluatie Onderzoekslijn 1. Monitoring Ruimte Vlaanderen Onderzoekslijn 2. Evaluatie van ruimtelijk beleid Partners:  KU Leuven SADL, IO.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Conventie Istanbul en FGM 17 januari 2017
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Workshop basisonderwijs
Opleiding voor schoolsecretariaten
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
SAMEN TOT AAN DE MEET
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
INTRODUCTIE academiejaar
UITDAGINGEN VOOR BRUSSEL ?
Diversiteit in de vrije tijd Juno Tourne Universiteit Gent
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

Jongeren in cijfers en letters: Situering van de JOP-monitoren Lieve Bradt Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, UGent 22 maart 2019

Inhoud Inleiding JOP 4 Vandaag Jeugdonderzoeksplatform (JOP) JOP-onderzoek JOP 4 Drie studies Respons Zie Hoofdstuk 1 – ‘De staat van de jeugd’: methodologische achtergrond bij de JOP-monitoren Vandaag

Inleiding Het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Sinds 2003 Interuniversitaire en –disciplinaire samenwerking Onderzoeksgroep TOR (VUB) Onderzoekslijn Jeugdcriminologie (KU Leuven) Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek (UGent) Drie opdrachten Inventarisatie Vlaams jeugdonderzoek Monitoren van de leefwereld van jongeren in Vlaanderen Internationale dimensie EKCYP & Youth Wiki

Inleiding JOP-onderzoek Staat van de jeugd: 3 C’s Conditions – leefomstandigheden Convictions – leefwereld en subjectieve beleving Conduct – gerapporteerd gedrag Tegelijk, geen alomvattend beeld Monitor als toetssteen Startpunt i.p.v. eindpunt

JOP 4 Drie studies uitgevoerd in februari-mei 2018 JOP-monitor 4 bij 14-25 jarigen JOP-kindmonitor bij 10-13 jarigen (nieuw) Transitie van kind naar jongere Toevalssteekproef op naam uit Rijksregister Postenquêtes JOP-schoolmonitor 2 bij 12-18 jarigen Tweetrapssteekproef: (Nederlandstalige) secundaire scholen en klassen (niet buso) Schoolenquête (tablets) 2 aparte vragenlijsten (1ste graad, 2-3de graad)

JOP-monitor 4 + kindmonitor JOP-monitor 1: 2006, 14-25 jaar, N=2.503 JOP-monitor 2: 2008, 12-30 jaar, N=3.710 JOP-monitor 3: 2013, 12-30 jaar, N=3.729 JOP-monitor 4: 2018, 14-25 jaar, N=1.411 JOP-kindmonitor: N=1.226 (kinderen + ouders)

Respons

JOP-schoolmonitor 2 Brussel: 2010 (N=2.502) Antwerpen-Gent: 2012 (N=3.867) JOP-schoolmonitor 1: 2013 Vlaanderen (N=4.135) Brussel, Antwerpen, Gent (N=2.548) JOP-schoolmonitor 2: 2018 Vlaanderen (N=2.414, 21 scholen) Brussel, Antwerpen, Gent (N=6.118, 59 scholen)

Respons

Jongeren in cijfers en letters 4 ‘Oude’ en ‘nieuwe’ thema’s Verschil en verandering in schoolbeleving Oude en nieuwe vormen van daderschap Etnische intergroepsrelaties bij jongeren Welbevinden van jongeren Jongeren en politiek Slachtofferschap onder adolescenten Vrijetijdsbesteding Betekenis van vrije tijd Genderidentiteit en genderattitudes