Paragraaf 4: Dieren bewegen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Indeling van het dierenrijk.
Advertisements

Evolutie Analoge en homologe organen.
HET RIJK VAN DE DIEREN.
Gewervelde.
2D/E. T5: Stevigheid en beweging.
Allemaal beestjes Wereldoriëntatie les 1.
Thema 1 Stofwisseling Basisstof 4 K4
Thema 3: Ecologie.
Dieren met een wervelkolom
Stevigheid en Beweging
2C. T5: Stevigheid en beweging.
Ecologie Basisstof 6: Successie Basisstof 7: Aanpassingen bij dieren Basisstof 8: Aanpassingen bij Planten.
Woordenschat groep 5 Thema 3 Les 2
De chordadieren Michelle borghers.
Woordenschat groep 5, thema 8, les 5
Thema 1. Vier rijken vergelijken
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2.
Hoofdstuk 2 Paragraaf 1 Soorten en namen. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 1  Maken paragraaf 1.
4 basis en kader, hele hoofdstuk
Botten van de mens Skelet of geraamte Bekende botten Schedel Borstbeen
Hoofdstuk 7 Paragraaf 7.5.
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3.
Paragraaf 1.2 Les 3: Hoe blijven planten stevig?.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Thema 5: Evolutie (en ordening) = biodiversiteit B
Welke twee beenverbindingen zijn beweeglijk aan elkaar verbonden?
Leskaart 1: Geraamte beenverbindingen, fontanellen, bouw gewricht, samenstelling bot, samenstelling skelet, skelet van zoogdieren, verschillende gewrichten.
1B thema 4: ordening.
Geleedpotigen en gewervelden
Stevigheid en Beweging
Hoofdstuk 8 Paragraaf 3 Lymfe. Wat gaan we doen vandaag?  Uitleg paragraaf 8.3  Maken paragraaf 8.3.
Hoofdstuk 4 Paragraaf 3: Het zenuwstelsel. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 3  Maken paragraaf 3.
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: Skelet en houding. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 1  Maken opdracht 1 t/m 7  Maken werkblad.
PP Thema 2 ZW klas 3. §1 Organismen ordenen Een organisme is een levend wezen. Ordenen is organismen in groepen indelen. Je doet dit door naar de kenmerken.
Hoofdstuk 4 Elektriciteit. Weerstand van een draad weerstand in een draad.
Thema 4: Ordening Het dierenrijk (1).
Classificeren van dieren
Stevigheid & beweging.
Paragraaf 3 – Nettokracht
Gewervelde dieren.
Genesis 1: God zei: ‘Ik wil mensen maken.
Blokboek - Natuur 7 Les 1 - Zoogdieren.
Weet jij veel over BEKEN ?
Houding en beweging Door Joska de Kroon.
Ecologie Hoofdstuk 6.
Erfelijkheid en evolutie
Koudbloedige en warmbloedige dieren
Bouw van gewervelde dieren
Botten, gewrichten en spieren
Lenigheid Module 3 Basisstof 4.
2.5 skelet en leefwijze 1 H/V.
Ordening Hoofdstuk 4.
Thema Zintuigen.
Herhaling Module 3 Basisstof 2-4.
Vandaag Les 6: Dieren Wat Tijd Start 5 Schimmelbrood : opdracht
Introductie en basistof 1
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening Terugblik
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Doel Nieuwe stof
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 4: Dieren bewegen Hoofdstuk 3 Paragraaf 4: Dieren bewegen

Wat gaan we doen vandaag? Paragraaf 4 Maken paragraaf 4

Gewervelde dieren Dieren met een wervelkolom noemen we gewervelde dieren Het skelet van een gewerveld dier lijkt op ons skelet  hetzelfde bouwplan

Twee soorten gewervelden Beweging van links naar rechts met de wervelkolom (vissen, kronkelaars en kruipers) https://www.youtube.com/watch?v=5rcbXiHHeAc Op en neergaande beweging met de wervelkolom (vogels en zoogdieren)

Waardoor ga je sneller lopen op poten? Bij kronkelen en kruipen weerstand door buik die over grond wrijft Bij poten  mindere weerstand  sneller kunnen voortbewegen

Bouwplan komen verschillend tot uiting Topganger Teenganger Zoolganger

Huiswerk dinsdag Paragraaf 1-4 af Leren paragraaf 1-4