LES: NIEUW DIEPZEEDIER CREATIEF DENKEN LES: NIEUW DIEPZEEDIER
LES: NIEUW DIEPZEEDIER Hydromedusa OPDRACHT: Verzin een diep-zee-dier dat nog niet is ontdekt. Gebruik je fantasie. Teken het dier en vertel erover. LES: NIEUW DIEPZEEDIER
1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: CREATIEF DENKEN - NIEUW DIEPZEEDIER LEERDOEL: Situatie: Het diepste punt van de oceaan is dieper dan de hoogste berg! Op veel plekken diep in de oceaan is nog nooit iemand geweest en veel dieren zijn nog niet ontdekt. Als we onze fantasie gebruiken kunnen we een nieuw diepzeedier bedenken dat nog nooit ontdekt is. Leerdoel: kinderen leren een beroep doen op hun fantasie. Ze ervaren vrijheid in creativiteit zonder beperkingen. LESOPBOUW: Bekijk samen het filmpje. Vertel daarna de opdrachten en stel hierbij geen voorwaarden aan het ontwerp. Daag de kinderen uit echt iets nieuws te bedenken door de fantasie de vrije loop te laten. Zorg voor verschillende tekenmaterialen en verschillende groottes van bladen waarop getekend kan worden. Stel startvragen als : -Hoe ziet jouw dier eruit en welke afmetingen heeft het? -Welke bijzondere uiterlijke kenmerken heeft jouw dier? Geef de kinderen als afsluiting de mogelijkheid te vertellen over het zeedier. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: CREATIEF DENKEN - NIEUW DIEPZEEDIER PLUSJEKLAS.NL
2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: CREATIEF DENKEN - NIEUW DIEPZEEDIER PLUS JE LES: Tijdens het werken kan je nog vragen stellen als: Welke bijzondere kwaliteiten heeft jouw dier? Hoe verdedigt jouw dier zich tegen vijanden? Wat eet jouw dier en hoe neemt het eten tot zich? Hoe plant jouw dier zich voort en hoe ziet een jong dier eruit? Maak bij voorkeur geen opmerkingen over hoe mooi er getekend wordt. Richt je vooral op opmerkingen over gebruik van fantasie en bijvoorbeeld originaliteit, gekke of vreemde verzinsels. UITBREIDINGSKANSEN: Etaleer deze nieuwe onderzee wereld. Laat de kinderen namen bedenken voor de dieren. Wellicht kunnen de kinderen nog een verhaal bedenken over de ervaringen met de eerste ontmoeting met dit dier. Wordt het een spannend of een heel grappig verhaal? Zijn er dieren die elkaar tegenkomen in dit verhaal? En wat gebeurt er dan? Ook bij het verhaal gaat het vooral om gebruik van fantasie en creativiteit zonder beperkingen. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: CREATIEF DENKEN - NIEUW DIEPZEEDIER PLUSJEKLAS.NL
ZOEKTERMEN: onontdekte diepzee dieren fantasie of verbeeldingskracht BRONNEN: https://www.nemokennislink.nl/publicaties/wat-leeft-er-in-onze-oceanen/ https://nl.wikipedia.org/wiki/Verbeeldingskracht 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES: CREATIEF DENKEN - NIEUW DIEPZEEDIER PLUSJEKLAS.NL