ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Advertisements

Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Het geven van een workshop
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Een vergadering organiseren
Zandkorrels Genesis 13:14-16
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Vergadering Personeelsdienst
Didactiek Lesformulier.
Samen op weg naar een rookvrij terrein
Wat heb je nodig: Pen en papier en een fototoestel.
Product van TU Delft, SEC
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Onderzoek water!! Les 1 WaterLab www. onderzoekwater.nl Water
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
SHOWTIME EARTH ROCKS.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Een rietje moet verboden worden.
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
KAN ER EEN FOSSIEL IN DE ACHTERTUIN LIGGEN?
<naam bedrijf> & <naam school>
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Product van TU Delft, SEC
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
IS ER IN DUCKSTAD OOK WEL EENS IEMAND WATERDAMP?
<naam bedrijf> & <naam school>
voorbeeld volgende bladzijde terug
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
Wat heb je nodig? Papier, potlood en materiaal om in te kleuren.
WANNEER VERANDERT WATER IN WATERDAMP?
voorbeeld volgende bladzijde terug
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!

OPDRACHT: Bedenk een oplossing om water op te slaan als er zoveel regen is gevallen dat het nergens meer naartoe kan. LES: HELP! TEVEEL WATER!

1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: HELP! TEVEEL WATER! PLUSJEKLAS.NL LEERDOEL: Droogte, wateroverschot, het is met de klimaatverandering aan de orde van de dag. We zullen moeten gaan zoeken naar oplossingen om in tijden van droogte te kunnen beschikken over water. En oplossingen om het water af te voeren wanneer het teveel is. De kinderen leren creatieve ideeën te visualiseren. LESOPBOUW: Leg aan de kinderen de situatie uit van wateroverlast. Wat zou er gebeuren als hun straat overstroomt? Waar zouden ze het water heen kunnen leiden? Nodig de kinderen uit een ontwerp op papier te zetten. Naast het tekenen, kunnen kinderen er ook bij schrijven wat er allemaal kan met deze uitvinding, welk materiaal er is gebruikt enz. Geef ze een groot vel (A3) en potloden en stiften in verschillende kleuren. Laat kinderen eventueel samenwerken in een duo. Stimuleer kinderen het creatieve idee op papier te zetten ook als ze niet weten of het kan. Het ontwerp mag fantasie bevatten! 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: HELP! TEVEEL WATER! PLUSJEKLAS.NL

2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: HELP! TEVEEL WATER! PLUSJEKLAS.NL PLUS JE LES: Stel als leraar veel vragen! Kan je het water ergens in stoppen? Of ergens naartoe sturen? Kan het water voor iets anders worden gebruikt? Bouw eventueel een feedbackmoment in: delen binnen een tweetal. Wat vind je goed? Welke ideeën zou jij nog toevoegen? Hoe dan? Leg waar dit kan een koppeling met een voorbeeld uit het nieuws of hun eigen leven. Dit stimuleert mogelijk de creativiteit en haalt het dichterbij. UITBREIDINGSKANSEN: Het is waardevol als de kinderen de kans krijgen te vertellen over het ontwerp. Dit kan in de vorm van een korte presentatie aan elkaar of ga op zoek naar een professional in de buurt op het gebied van wateropslag. Mogelijk dragen de ideeën van kinderen bij aan probleem in hun eigen wijk of buurt. Denk bijv. aan medewerkers bij de gemeente of het waterzuiveringsbedrijf. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: HELP! TEVEEL WATER! PLUSJEKLAS.NL

3 VOOR DE LEERKRACHT – LES: HELP! TEVEEL WATER! PLUSJEKLAS.NL ZOEKTERMEN: Ideeën visualiseren opslag regenwater oplossing overstroming BRONNEN: https://www.wavin.com/nl-nl/Kenniscentrum/Nieuws/10-maatregelen-om-overstromingen-in-stedelijke-gebieden-te-voorkomen 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES: HELP! TEVEEL WATER! PLUSJEKLAS.NL