ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
1 van 3 41 Waar denk je aan? (1) 1 Werk in tweetallen. Waar denk je aan bij...? Vertel om beurten waar je aan denkt. Schrijf het op één blaadje. Ieder.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Onderzoeksvaardigheden 3
Sleutels, codes en aanwijzingen
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Omzet-kosten-winst HAVO 3
LOB Presenteer je stagebedrijf
29 maart CREADAG.
LOB Presenteer je stagebedrijf
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Sleutels, codes en aanwijzingen
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Big Data.
Big Data.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
SHOWTIME EARTH ROCKS.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Een rietje moet verboden worden.
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
KAN ER EEN FOSSIEL IN DE ACHTERTUIN LIGGEN?
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
Project gamemarket Les 1.
IS ER IN DUCKSTAD OOK WEL EENS IEMAND WATERDAMP?
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
WANNEER VERANDERT WATER IN WATERDAMP?
Creatief Denken kun je leren
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Wat leer je allemaal op school?
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED

Waar doet je dit allemaal aan denken? Op welke dingen lijkt dit allemaal? Wat kan dit allemaal nog meer voorstellen? Waar kan dit allemaal in veranderen? OPDRACHT: Vul dit schema in. Wat kan je maken van dit oude speelgoed? Hoe maak je het speelgoed weer leuk? LES: OUD SPEELGOED

1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ONDERNEMEND LEREN; OUD SPEELGOED SITUATIE & LEERDOEL: Situatie: Iedereen heeft thuis wel een stuk speelgoed dat kapot of incompleet is. Gooi je dit weg? Of kun je iets bedenken waardoor het speelgoed weer waardevol wordt? Dat iemand er weer iets aan heeft? Hoe kan het kapotte stuk speelgoed onderdeel worden van een spel of iets anders? Voor welk probleem kan dit juist een oplossing zijn? Leerdoel: De kinderen leren denken als een ondernemer. Welke kansen zie je en hoe vergroot je de waarde van een product voor een klant? LESOPBOUW: Vraag kinderen voorafgaand aan de les kapot of incompleet (en dus waardeloos) speelgoed meenemen. Leg de situatie voor aan de kinderen. Vul samen de divergentiematrix in. Alles wat gezegd wordt, schrijf je op het bord. Laat de kinderen een keuze maken welk ‘nieuw’ product ze bedenken van hun zelf meegebracht stuk speelgoed. Hoe maken ze het weer waardevol? Laat ze hier vervolgens zelf mee aan de slag gaan. Laat de kinderen na afloop vertellen wat er is bedacht, voor wie het is, wat de klant er aan heeft en de prijs die je hiervoor vraagt. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ONDERNEMEND LEREN; OUD SPEELGOED PLUSJEKLAS.NL

2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ONDERNEMEND LEREN; OUD SPEELGOED PLUS JE LES: Neem de tijd voor het invullen van de divergentiematrix. Vervang de foto eventueel door een meegebracht stuk speelgoed van de kinderen. Hoe langer hoe creatiever de antwoorden worden. Kinderen moeten de tijd krijgen om te kunnen associëren. Laat in je reactie geen waarde oordeel doorklinken. Alles wat gezegd wordt is een prima bijdrage. Het betreft immers de gedachtegang van het kind. Wel kan je eventueel doorvragen wat wordt bedoeld. Stimuleer door te wisselen van perspectief. Zo kan je bijvoorbeeld vragen: Wat kan het worden voor een iemand die heel oud is? Of voor iemand die graag sport? UITBREIDINGSKANSEN: Op de stip. Het publiek is de klant. Ieder kind maakt reclame voor het product door een korte pitch te houden. De opbouw van een pitch is het meest effectief als je eerst vertelt waarom de klant het product ‘nodig’ heeft. Hoe je tot het product bent gekomen. Als laatste vertel je wat je hebt gemaakt. Een klant weet pas dat je product bestaat als je er overtuigend over kan vertellen. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ONDERNEMEND LEREN; OUD SPEELGOED PLUSJEKLAS.NL

ZOEKTERMEN: divergentiematrix the golden circle BRONNEN: Divergentie-matrix David van der Kooij https://www.onderwijsmaakjesamen.nl/actueel/creatief-denken-brengt-iedereen-tot-bloei/ The Golden Circle Simon Sinek https://www.youtube.com/watch?v=XNqKZybIdv4 Pitch https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/3669/Het%20Klokhuis%20Onderneemt%3A%20Pitchen 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ONDERNEMEND LEREN; OUD SPEELGOED PLUSJEKLAS.NL