ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED
Waar doet je dit allemaal aan denken? Op welke dingen lijkt dit allemaal? Wat kan dit allemaal nog meer voorstellen? Waar kan dit allemaal in veranderen? OPDRACHT: Vul dit schema in. Wat kan je maken van dit oude speelgoed? Hoe maak je het speelgoed weer leuk? LES: OUD SPEELGOED
1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ONDERNEMEND LEREN; OUD SPEELGOED SITUATIE & LEERDOEL: Situatie: Iedereen heeft thuis wel een stuk speelgoed dat kapot of incompleet is. Gooi je dit weg? Of kun je iets bedenken waardoor het speelgoed weer waardevol wordt? Dat iemand er weer iets aan heeft? Hoe kan het kapotte stuk speelgoed onderdeel worden van een spel of iets anders? Voor welk probleem kan dit juist een oplossing zijn? Leerdoel: De kinderen leren denken als een ondernemer. Welke kansen zie je en hoe vergroot je de waarde van een product voor een klant? LESOPBOUW: Vraag kinderen voorafgaand aan de les kapot of incompleet (en dus waardeloos) speelgoed meenemen. Leg de situatie voor aan de kinderen. Vul samen de divergentiematrix in. Alles wat gezegd wordt, schrijf je op het bord. Laat de kinderen een keuze maken welk ‘nieuw’ product ze bedenken van hun zelf meegebracht stuk speelgoed. Hoe maken ze het weer waardevol? Laat ze hier vervolgens zelf mee aan de slag gaan. Laat de kinderen na afloop vertellen wat er is bedacht, voor wie het is, wat de klant er aan heeft en de prijs die je hiervoor vraagt. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ONDERNEMEND LEREN; OUD SPEELGOED PLUSJEKLAS.NL
2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ONDERNEMEND LEREN; OUD SPEELGOED PLUS JE LES: Neem de tijd voor het invullen van de divergentiematrix. Vervang de foto eventueel door een meegebracht stuk speelgoed van de kinderen. Hoe langer hoe creatiever de antwoorden worden. Kinderen moeten de tijd krijgen om te kunnen associëren. Laat in je reactie geen waarde oordeel doorklinken. Alles wat gezegd wordt is een prima bijdrage. Het betreft immers de gedachtegang van het kind. Wel kan je eventueel doorvragen wat wordt bedoeld. Stimuleer door te wisselen van perspectief. Zo kan je bijvoorbeeld vragen: Wat kan het worden voor een iemand die heel oud is? Of voor iemand die graag sport? UITBREIDINGSKANSEN: Op de stip. Het publiek is de klant. Ieder kind maakt reclame voor het product door een korte pitch te houden. De opbouw van een pitch is het meest effectief als je eerst vertelt waarom de klant het product ‘nodig’ heeft. Hoe je tot het product bent gekomen. Als laatste vertel je wat je hebt gemaakt. Een klant weet pas dat je product bestaat als je er overtuigend over kan vertellen. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ONDERNEMEND LEREN; OUD SPEELGOED PLUSJEKLAS.NL
ZOEKTERMEN: divergentiematrix the golden circle BRONNEN: Divergentie-matrix David van der Kooij https://www.onderwijsmaakjesamen.nl/actueel/creatief-denken-brengt-iedereen-tot-bloei/ The Golden Circle Simon Sinek https://www.youtube.com/watch?v=XNqKZybIdv4 Pitch https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/3669/Het%20Klokhuis%20Onderneemt%3A%20Pitchen 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ONDERNEMEND LEREN; OUD SPEELGOED PLUSJEKLAS.NL