ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Advertisements

Een lessenserie van drie lessen
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Portfolio
Samenstelling pps :ANNYa
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Workshop “Begrijpend kijken”
Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Differentiatie.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Observeren en rapporteren
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Module 6; didactisch handelen
Instructie geven en uitvoeren
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Hoofdstuk 1 De wereld ontdekken met de atlas
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
4 havo Schrijflijn les 1
Leerjaar 3 Nask1 H1 §4 Druk.
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
Hoe leer je geschiedenis?
Social media Wat deel je wel en niet?.
SHOWTIME EARTH ROCKS.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Een rietje moet verboden worden.
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
KAN ER EEN FOSSIEL IN DE ACHTERTUIN LIGGEN?
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
IS ER IN DUCKSTAD OOK WEL EENS IEMAND WATERDAMP?
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
WANNEER VERANDERT WATER IN WATERDAMP?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Transcript van de presentatie:

ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES? LES 6: SOORTEN VRAGEN

nieuwsbericht Gesloten vragen Open vragen In-je-hoofd vragen OPDRACHT: Luister naar het nieuwsbericht en deel de vragen die bij je opkomen. Probeer soorten vragen te onderscheiden. LES 6: SOORTEN VRAGEN

1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 6: SOORTEN VRAGEN PLUSJEKLAS.NL LEERDOEL: Het bewust stellen van zowel open vragen als gesloten vragen zorgt voor meer diepgang in de inhoud tijdens het uitvoeren van theoretisch onderzoek. De kinderen leren gesloten en open vragen van elkaar te onderscheiden. Ook leren ze wat er met een in-je-hoofd vraag wordt bedoeld. LESOPBOUW: Je bekijkt samen met de kinderen het nieuwsbericht over een gebeurtenis in het koudste, bewoonde dorpje ter wereld. Laat de kinderen hardop vragen delen die bij ze opkomen. Noteer deze en verdeel categoriseer ze in gesloten, open en in-je-hoofd vragen. Kunnen de kinderen dit al zelf? 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 6: SOORTEN VRAGEN PLUSJEKLAS.NL

2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 6: SOORTEN VRAGEN PLUSJEKLAS.NL PLUS JE LES: Model je eigen verbazing en nieuwsgierigheid. Schroom niet om ook zelf de vragen te delen die bij je opkomen. Start zelf met het benoemen van de categorie waarin een gestelde vraag kan worden geplaatst en leg uit waarom die vraag bij die categorie hoort. (Hierbij kan de bijlage bij deze les worden gebruikt. Het is wellicht handig deze ook voor de kinderen af te drukken.) Bijvoorbeeld: Dat is een vraag die begint met WAAR en heeft als antwoord een weetje, dus is het een gesloten vraag. Moedig de kinderen aan het van je over te nemen. Benoem de meerwaarde van het stellen van zowel gesloten, open als in-je-hoofd vragen bij het doen van onderzoek. UITBREIDINGSKANSEN: Zoek samen naar feiten over de extreme verschillen tussen de warmste en de koudste plek op de aarde. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 6: SOORTEN VRAGEN PLUSJEKLAS.NL

ZOEKTERMEN: Ojmjakon gesloten en open vragen BRONNEN: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1545840/in-het-koudste-dorp-ter-wereld-is-het-zo-koud-dat-de-thermometer-kapot-vriest WERKBLAD: BIJLAGE Dodz6: soorten vragen - werkblad met uitleg over de soorten vragen. 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES 6: SOORTEN VRAGEN PLUSJEKLAS.NL