IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Advertisements

(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Hoe leer je lange teksten
Les 1: Mijn vondst Zoek, bekijk en onderzoek je vondst…
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
3D Printen Wat gaan we leren? Wat is een 3d printer?
Papier maken in de klas Beter opnieuw gebruiken dan nieuwe bomen zagen! Natuur- en Milieu Educatie (NME) van de milieusamenwerking regio Amstelland-Meerlanden.
Maak foto’s van kinderen die tegenstellingen uitbeelden. Opdracht: 1. De kinderen gaan in tweetallen een tegenstelling bedenken die zij willen.
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
Geen afval, wél grondstof
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Onderhoud grasvelden.
Luister goed… Opdracht: Maak een luister-team en een vertel-team.
Herhaling en vragen par. 1.3
Didactiek Lesformulier.
Product van TU Delft, SEC
BOM-model PV 25/03/2014.
Onderzoek water!! Les 1 WaterLab www. onderzoekwater.nl Water
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Art & Design Gt 1 Architectuur: Torens
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 3.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Art & Design Productvormgeving.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
blok 1 les 4: samen praten samen leren
SHOWTIME EARTH ROCKS.
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Een rietje moet verboden worden.
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
KAN ER EEN FOSSIEL IN DE ACHTERTUIN LIGGEN?
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Product van TU Delft, SEC
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
IS ER IN DUCKSTAD OOK WEL EENS IEMAND WATERDAMP?
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
WANNEER VERANDERT WATER IN WATERDAMP?
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Transcript van de presentatie:

IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?   LES 11: OLIFANTSGRAS

Ik ben heel hard en ik lijk op riet. Ik word heel snel heel hoog. Ik kan wel 4 meter lang worden. Ik groei zelfs op kale, droge grond. Wat je er mee kan? Papier zonder bomen te kappen! Plastic van gras! ………. ?? Meer over mij weten? Bekijk dit filmpje. OPDRACHT: Bekijk het filmpje en bedenk wat de voordelen zijn van olifantsgras. Voor welk probleem zou je olifantsgras als oplossing kunnen gebruiken? LES 11: OLIFANTSGRAS

LEERDOEL: Olifantsgras (miscanthus) is een veelzijdig gewas en kan grondstof zijn voor o.a. papier en beton. Hierdoor kan het een bijdrage leveren in creatieve, duurzame oplossingen. Kinderen worden nieuwsgierig naar de toepassingsmogelijkheden van het gewas olifantsgras en denken zelf na over een toepassing. LESOPBOUW: Neem verschillende soorten gras mee en bedenk samen welke eigenschappen deze grassoorten hebben (vorm, sterkte, vezels...). Zou olifantsgras hierop lijken? Bekijk dan samen met de kinderen de eigenschappen van olifantsgras en laat het filmpje zien. Wordt samen nieuwsgierig naar het gras, kijk om je heen en bedenk waar dit gras een oplossing voor kan zijn. Laat de kinderen vervolgens hun eigen idee vormgeven en uitwerken op papier. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 11: OPLOSSING BEDENKEN MET OLIFANTSGRAS PLUSJEKLAS.NL

PLUS JE LES: UITBREIDINGSKANSEN: Laat kinderen verschillende objecten in de klas bekijken. Laat ze bedenken welke grondstoffen daarvoor worden gebruikt en wat de impact is op de aarde. (Plastic soep, bomen worden gekapt voor papier, het zand van de aarde dat wordt gebruikt voor bouwen dreigt op te raken.) Zo worden verbanden gelegd tussen problemen en gevolgen en een mogelijke oplossing: olifantsgras. Door het gras te voelen wordt de nieuwsgierigheid geprikkeld en komen kinderen mogelijk ook op meer ideeën. Laat de kinderen hun idee met olifantsgras tekenen op een A3 vel. Stimuleer naast tekeningen ook woorden te gebruiken om het ontwerp nog duidelijker te maken. UITBREIDINGSKANSEN: Ga buiten (schoolplein, buurt van de school) op zoek naar objecten of problemen waar olifantsgras een oplossing voor kan zijn. Denk aan kale of braakliggend stukken grond, vergroening schoolplein, etc. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 11: OPLOSSING BEDENKEN MET OLIFANTSGRAS PLUSJEKLAS.NL

ZOEKTERMEN: BRONNEN: olifantsgras wur olifantsgras duurzaam https://www.wur.nl/nl/show/Grootste-proef-met-teelt-Olifantsgras-in-Nederland.htm https://www.voordewereldvanmorgen.nl/duurzame-blogs/waarom-wij-dol-zijn-op-olifantsgras https://www.duurzaamnieuws.nl/olifantsgras-als-duurzame-grondstof-voor-plastic-papier-en-beton/ https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2317869/Van-olifantengras-kun-je-papier-maken-geen-grap 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES 11: OPLOSSING BEDENKEN MET OLIFANTSGRAS PLUSJEKLAS.NL