Eerste deeltentamen Nagekeken werk ligt voor in de zaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het type int Tekenen met Java operatoren
Advertisements

Hoofdstuk 6: Controle structuren
Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk 10: Omgaan met problemen.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
Hoofdstuk 7 verplicht… Keuze.
Hoofdstuk 8.5 Subklassen. versie-management problematiek Voortborduren op eerder gedaan werk nEerste poging: “knip&plak” class Twee { int x, y; int oud.
Hoofdstuk 8 Objecten en klassen.
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Opgave 2a nMet een InputStream lees je bytes uit een binare file nMet een Reader lees je characters uit een tekstfile.
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
Hoorcollege 2 Basis gameprogrammeren. Soorten programma’s Console- applicatie.
Hoorcollege 14 Vijanden, excepties. Overzicht programmaconstructies Opdrachten Toekenning Aanroep void-methode return-opdracht while-opdracht for(each)-opdracht.
Animatie nAnimatie: “tekenfilm” programma toont automatisch veranderende beelden nGemakkelijk te programmeren met gebruik van de klasse Thread “draadje”
Hoofdstuk 11.3 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Hoofdstuk 8.5 Subklassen. versie-management problematiek Voortborduren op eerder gedaan werk nEerste poging: “knip&plak” class Twee { int x, y; int oud.
Hoofdstuk 10.3 Tekst-editor: MDI-interface Dialogen Files lezen Abstracte klassen.
Hoofdstuk 3 Methoden om te tekenen.
Hoofdstuk 7 Herhaling Nieuw!. while ( x
Hoofdstuk 8 Keuze verplicht…. Opdrachten voorwaardelijk uitvoeren opdracht wordt alleen uitgevoerd als voorwaarde geldt if (temperatuur
Opgave 1a ncompiler: vertaalt broncode naar machine-uitvoerbare code ninterpreter: voert broncode direct uit.
Hoofdstuk 4 Nieuwe methoden. Tekenen g.drawRect(20,60,40,40); g.drawLine(20,60,40,40); g.drawLine(40,40,60,60); g.drawRect(70,60,40,40); g.drawLine(70,60,90,40);
Declaratie en toekenningen nEén keer declarareren nMogelijk meerdere toekenningen int x; x = 100; x = 250; x = x + 1; x = 2 * x; int x = 100; x = 100;
Programma opdrachten methoden klasse variabelen en Geheugen objecten klasse zijn gegroepeerd in hebben als type veranderen bewerken.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !. Opbouw broncode nOpdrachten om het geheugen te veranderen nOpdrachten zijn gegroepeerd in methoden nMethoden zijn gegroepeerd.
Gelijkheid van Strings static bool Gelijk( string s, string t) { } int m = s.Length; int n = t.Length; for (i=0; i
Programma opdrachten methoden klasse variabelen en Geheugen objecten klasse zijn gegroepeerd in hebben als type veranderen bewerken.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Eerste deeltentamen nNagekeken werk ligt voor in de zaal nNeem je eigen werk mee: in het college wordt het besproken nVragen over de beoordeling: in de.
1e Deeltentamen nNagekeken werk ligt voor in de zaal (alfabetisch op achternaam) nNeem het even mee, de uitwerking wordt in het college besproken nDiscussies.
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 3 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 3 college prakt. 1 prakt. 3 prakt.
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 2 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 2 college prakt. 1 prakt. 2 prakt.
Resources. Kompas } { protected override void OnDraw(Canvas canv) { base.OnDraw(canv); } public KompasView(Context c) : base(c) { } class KompasView :
Windows-applicatie class HalloWin1 { static void Main ( ) { } Form scherm; scherm = new Form( ); Application.Run(scherm); using System.Windows.Forms; scherm.Text.
Exceptions Exception: nUitzonderlijke toestand die door een methode wordt opgeworpen nDe situatie moet door de aanroeper van de methode worden opgevangen.
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Activity Bij het starten van een app:
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
ISensorEventListener
1e Deeltentamen Nagekeken werk ligt voor in de zaal (alfabetisch op achternaam) Neem het even mee, de uitwerking wordt in het college besproken Discussies.
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Reader en Writer leest en schrijft bytes leest string en char
Gameprogrammeren: Keuzeopdrachten
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Gameprogrammeren: Variabelen, declaraties en toekenningen
Wat gaan we doen? Theorie (14 colleges + 3 deeltentamens)
Gameprogrammeren: Expressies
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Gameprogrammeren: Methoden
vandaag èn vrijdag deadline maandag 12 dec.
Tinpro015b-les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Basis Gameprogrammeren
Gameprogrammeren: Afsluiting
Gameprogrammeren: Herhalingen
Tinpro015b-les3 Hfdst 3,4 Meer operatoren Functies.
Declaratie Declaratie reserveert geheugenruimte
1. Een klasse is… Een groepje opdrachten Een groepje variabelen
Syntax van opdracht opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie
Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes
Wat gaan we doen? Theorie (14 colleges + 3 deeltentamens)
Voortborduren op eerder gedaan werk
Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea)
Willekeurigheid en Herhaling
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Implementatie Zoekboom
Exceptions Exception:
Gameprogrammeren: Enemies in Tick Tick
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Eerste deeltentamen Nagekeken werk ligt voor in de zaal Neem je eigen werk mee: in het college wordt het besproken Vragen over de beoordeling: in de pauze

Uitslag eerste deeltentamen

x=IMP, y=NW

Opgave 1a: methode methode: groepje opdrachten met een naam aanroep is een opdracht bij een void methode aanroep is een expressie bij een niet-void methode (of: bij een return-opdracht in de body)

Opgave 1b: Syntax van return-opdracht Semantiek expressie wordt uitgerekend waarde van de expressive wordt teruggegeven aan de aanroeper van de methode expressie return ;

Opgave 1c: Standaarddtypes int: gehele getallen bool: true en false string: teksten float: getallen met een drijvende komma double: als float, met 15 significante cijfers long, short, uint, byte, sbyte, ...

Opgave 1d: const declarative gedeclareerde variabele kan elders niet meer gewijzigd worden gebruik const zo dat de constante niet per ongeluk toch gewijzigd kan worden

Opgave 1e: x % y x%y is de rest na deling van x door y equivalent: x – (x/y)*y of: (int)((((double)x / y) – x/y) * y)

Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X Methode (((3))) E int //k T return 3==5; O string s = "\\"; D 3E-5 E int a(int 3) X using System; X y = x!=x ; O (int) 3.5 E void p(int x) H int a, b=5; D Font f(Color c) H 3=5 X new Button() E Brush T while (true) while (false) x = x; O

E T O D E X X O E H D H X E T O -1 -2 -3 -4 -5 -6 -7 -8 -9 -10 -11 -12 14 20 30 33 22 23 19 16 9 5 2 2 -1 -2 -3 -4 -5 -6 -7 -8 -9 -10 -11 -12 11 10 9,5 9 8 7 6 5 4 3 2 1 E T O D E X X O E H D H X E T O

Opgave 3: Kopieer & Druiven o-o-o-o-o .o-o-o-o. ..o-o-o.. ...o-o...

----/\---- ----\/---- --/\/\/\-- --\/\/\/-- Opgave 3: Kopieer & Ruiten ----/\---- ----\/---- --/\/\/\-- --\/\/\/-- /\/\/\/\/\ \/\/\/\/\/

----/\---- ----\/---- --/\/\/\-- --\/\/\/-- Opgave 3: Kopieer & Ruiten static string Kopieer (int n, string x) { string res = ""; int t; for (t=0; t<n; t++) res += x; return res; } ----/\---- ----\/---- --/\/\/\-- --\/\/\/-- /\/\/\/\/\ \/\/\/\/\/

----/\---- ----\/---- --/\/\/\-- --\/\/\/-- Opgave 3: Kopieer & Ruiten static string Kopieer (int n, string x) { static string Ruiten (int n) { string res = ""; string res = ""; string a, b, x, y, s; int t; for (t=0; t<n; t++) int p=1, q=2*(n-1); for (int t=0; t<n; t++) res += x; { x = Kopieer(p, "/\\"); return res; y = Kopieer(p, "\\/"); } s = Kopieer(q, "-"); ----/\---- ----\/---- --/\/\/\-- --\/\/\/-- /\/\/\/\/\ \/\/\/\/\/ a = s + x + s + "\n"; b = s + y + s + "\n"; res += a + b ; p+=2; q-=2; } return res; }

Opgave 4: Boogbrug

Opgave 4: Boogbrug class Boogbrug { : Form TrackBar b; int n=2; const int x=100, y=100, w=500; Boogbrug ( ) { void teken (obj o, PEA pea) { b = new TrackBar(); Graphics g = pea.Graphics; b.Location=new Point(x,10); b.Size = new Size(w,10); b.SetRange(0, 255); int k = b.Value; Pen p = new Pen( Color.FromArgb(k,k,k), 2 ); this.Controls.Add(b); for (int t=0; t<=this.n; t++) this.Paint += teken; this.MouseClick += klik; b.ValueChanged += kleur; { int d = w * t / n ; } g.DrawLine (p, void kleur (obj o, EA ea) { x, y+d, x+w-d, y); this.Invalidate(); g.DrawLine (p, } x+w, y+d, x+d, y); void klik (obj o, MEA mea) { } this.n ++; this.Invalidate(); } } }

Opgave 4: Boogbrug (punten) class Boogbrug { : Form TrackBar b; int n=2; const int x=100, y=100, w=500; Boogbrug ( ) { void teken (obj o, PEA pea) { b = new TrackBar(); Graphics g = pea.Graphics; b.Location=new Point(x,10); b.Size = new Size(w,10); b.SetRange(0, 255); int k = b.Value; Pen p = new Pen( Color.FromArgb(k,k,k), 2 ); this.Controls.Add(b); for (int t=0; t<=this.n; t++) this.Paint += teken; this.MouseClick += klik; b.ValueChanged += kleur; { int d = w * t / n ; } g.DrawLine (p, void kleur (obj o, EA ea) { x, y+d, x+w-d, y); this.Invalidate(); g.DrawLine (p, } x+w, y+d, x+d, y); void klik (obj o, MEA mea) { } this.n ++; this.Invalidate(); } } }

Hoofdstuk 7 Keuze

Opdrachten voorwaardelijk uitvoeren opdracht wordt steeds opnieuw uitgevoerd zolang voorwaarde geldt if while (temperatuur<0) temperatuur += 5; if (temperatuur<0) uitvoer.Text = "Het vriest!"; opdracht wordt alleen uitgevoerd als voorwaarde geldt

opdracht wordt alleen uitgevoerd als voorwaarde niet geldt Twee alternatieven if (temperatuur<0) uitvoer.Text = "Het vriest!”; else uitvoer.Text = "Het dooit."; opdracht wordt alleen uitgevoerd als voorwaarde niet geldt

Keuze is ook een opdracht for (n=1; n<20; n++) if (n%3==0) uitvoer.Text += (n + " drievoud"); else uitvoer.Text += (n + " geen drievoud"); één opdracht dus geen accolades nodig! if-opdracht dient in z’n geheel als body van for-opdracht

Meer opdrachten als body if (temperatuur<0) lab1.Text = "Het vriest"; { } lab2.Text = "Koud he!"; accolades maken twee opdrachten tot één body

Meerdere alternatieven if (leeftijd<4) uitvoer.Text = "Gratis"; else if (leeftijd<12) uitvoer.Text = "Railrunner"; else if (leeftijd<65) uitvoer.Text = "Vol tarief"; else uitvoer.Text = "Senioren"; if-opdracht dient in z’n geheel als body van else-deel if-opdracht dient in z’n geheel als body van else-deel

Meerdere alternatieven if (leeftijd<4) uitvoer.Text = "Gratis"; else if (leeftijd<12) uitvoer.Text = "Railrunner"; else if (leeftijd<65) uitvoer.Text = "Railrunner"; else if (leeftijd<65) uitvoer.Text = "Vol tarief"; else uitvoer.Text = "Senioren"; uitvoer.Text = "Vol tarief"; else uitvoer.Text = "Senioren"; uitzondering op gewoonte om body in te springen

Meerdere alternatieven bij return-opdracht is methode beëindigd private string tarief(int leeftijd) { } if (leeftijd<4) return "Gratis"; else if (leeftijd<12) return "Railrunner"; else if (leeftijd<65) return "Vol tarief"; else return "Seniorenkaart"; if (leeftijd<4) return "Gratis"; if (leeftijd<12) return "Railrunner"; if (leeftijd<65) return "Vol tarief"; return "Seniorenkaart";

CirkelGroei class Cirkel : Form { Button kleiner, groter; int straal = 100; Cirkel() { kleiner = new Button(); groter = new Button(); kleiner.Text = "Kleiner"; kleiner.Location = ...; // etc. this.Controls.Add(kleiner); this.Controls.Add(groter); this.Paint += this.teken; this.kleiner.Click += this.klik; this.groter.Click += this.klik; } }

CirkelGroei class Cirkel : Form { Button kleiner, groter; int straal = 100; void teken(object o, PEA pea) { pea.Graphics.FillEllipse( , Brushes.Green , 150–this.straal, 150–this.straal , 2*this.straal, 2*this.straal ); } void klik(object obj, EA ea) { if (obj==kleiner) && straal>10) this.straal –= 10; if (obj==groter) && straal<150) this.straal += 10; this.Invalidate(); } }

Geheime tekening class Geheim : Form { bool open; Geheim ( ) { open = false; this.Paint += this.teken; } TextBox pass; pass = new TextBox(); this.Controls.Add(pass); pass.TextChanged += this.controleer; } void teken (object o, PEA pea) { pea.Graphics.FillEllipse(Brushes,Yellow,10,10,100,100); pea.Graphics.DrawArc(Pens.Blue,25,25,50,50,45,90); } if (open) { }

Geheime tekening class Geheim : Form { bool open; Geheim ( ) { open = false; this.Paint += this.teken; } TextBox pass; pass = new TextBox(); this.Controls.Add(pass); pass.TextChanged += this.controleer; } const string sleutel = "geheim"; void controleer (object o, EA ea) { } if (pass.Text == sleutel) { } open = true; this.Invalidate(); pass.Visible=false;

Thermometer partial class Thermo : Form { TrackBar min, temp, max; Button reset; Thermo() { this.InitializeComponent(); temp.Scroll += temp_Scroll; reset.Click += reset_Click; } void temp_Scroll(object o, EA ea) { int x = this.temp.Value; if (x < this.min.Value) this.min.Value = x; } void reset_Click(object o, EA ea) { this.min.Value = this.temp.Value; } }

Exceptions Exception: Uitzonderlijke toestand die door een methode wordt opgeworpen De situatie moet door de aanroeper van de methode worden opgevangen throw catch

Voorbeeld van Exception kan een Exception opwerpen try { } s = invoer . Text; n = int . Parse (s); uitvoer . Text = ( "kwadraat is " + n*n ); catch ( Exception e ) { uitvoer . Text = ( s + " is geen getal" ); } opvangen van het probleem

Meerdere catch-delen try { // open een file } // en lees de inhoud als er een Exception optreedt, wordt de eerste catch gekozen met een passend type try { } // open een file // en lees de inhoud catch ( FileNotFoundException f ) { uitvoer . Text = ( s + " bestaat niet" ); } catch ( IOException i ) { uitvoer . Text = ( s + " is onleesbaar" ); }

Grafiek-tekenprogramma TextBox : ingevoerde waarden abc Label : nulpunten volgens abc-formule Panel : grafiek van een parabool y = a∙x2 + b∙x + c

Parabool: tekst ingevoerd TextBox aBox, bBox, cBox; double a, b, c; void invoer_TextChanged(object box, EventArgs ea) { try { a = double.Parse(aBox.Text); b = double.Parse(bBox.Text); c = double.Parse(cBox.Text); uitvoer.Text = this.oplossingen(); grafiek.Invalidate(); } catch (Exception e) { ((TextBox) ) box . BackColor = Color.Red; uitvoer.Text = e.Message; } }

Parabool: oplossingen string oplossingen ( ) { } -b ± b2-4ac 2a double discriminant, noemer, wortel; discriminant = b*b – 4*a*c; noemer = 2*a; if (discriminant<0) return "geen nulpunten"; else { } wortel = Math.sqrt(discriminant); return ( (–b –wortel)/noemer + " en " +(–b+wortel)/noemer );

Parabool: functie uitrekenen double functie ( double x) { return a * x * x + b * x + c; }

Parabool: grafiek tekenen void grafiek_Paint (object o, PaintEventArgs pea ) { Graphics gr = pea.Graphics; int x, y,oldy; double xw, yw, schaal; schaal = 0.03; oldy = 0; for ( x=0 ; x<500 ; x++ ) { } xw = schaal * x ; w w y = yw / schaal ; ( -250) y = this.functie ( x ); (int) (250-( )) if (x>0) gr.DrawLine(Pens.Blue, , , x, y ); x-1 oldy oldy = y; }

Overzicht programma-constructies kun je doen kun je uitrekenen Opdrachten Toekenning Aanroep void-methode return-opdracht while-opdracht for-opdracht { ... } - bundeling if-opdracht try/catch-opdracht Expressies Constante Variabele Aanroep methode Expressie met operatoren Expressie met haakjes new-expressie this (cast)-conversie

Opdrachten voorwaardelijk uitvoeren opdracht wordt steeds opnieuw uitgevoerd zolang voorwaarde geldt if while (temperatuur<0) temperatuur += 5; if (temperatuur<0) uitvoer.Text = "Het vriest!"; opdracht wordt alleen uitgevoerd als voorwaarde geldt

CirkelGroei class Cirkel : Form { Button kleiner, groter; int straal = 100; void teken(object o, PEA pea) { pea.Graphics.FillEllipse( , Brushes.Green , 150–this.straal, 150–this.straal , 2*this.straal, 2*this.straal ); } void klik(object obj, EA ea) { if (obj==kleiner) && straal>10) this.straal –= 10; if (obj==groter) && straal<150) this.straal += 10; this.Invalidate(); } }

Geheime tekening class Geheim : Form { bool open; Geheim ( ) { open = false; this.Paint += this.teken; } TextBox pass; pass = new TextBox(); this.Controls.Add(pass); pass.TextChanged += this.controleer; } void teken (object o, PEA pea) { pea.Graphics.FillEllipse(Brushes,Yellow,10,10,100,100); pea.Graphics.DrawArc(Pens.Blue,25,25,50,50,45,90); } if (open) { }

Geheime tekening class Geheim : Form { bool open; Geheim ( ) { open = false; this.Paint += this.teken; } TextBox pass; pass = new TextBox(); this.Controls.Add(pass); pass.TextChanged += this.controleer; } const string sleutel = "geheim"; void controleer (object o, EA ea) { } if (pass.Text == sleutel) { } open = true; this.Invalidate(); pass.Visible=false;

Thermometer partial class Thermo : Form { TrackBar min, temp, max; Button reset; Thermo() { this.InitializeComponent(); temp.Scroll += temp_Scroll; reset.Click += reset_Click; } void temp_Scroll(object o, EA ea) { int x = this.temp.Value; if (x < this.min.Value) this.min.Value = x; } void reset_Click(object o, EA ea) { this.min.Value = this.temp.Value; } }

Exceptions Exception: Uitzonderlijke toestand die door een methode wordt opgeworpen De situatie moet door de aanroeper van de methode worden opgevangen throw catch

Voorbeeld van Exception kan een Exception opwerpen try { } s = invoer . Text; n = int . Parse (s); uitvoer . Text = ( "kwadraat is " + n*n ); catch ( Exception e ) { uitvoer . Text = ( s + " is geen getal" ); } opvangen van het probleem

Meerdere catch-delen try { // open een file } // en lees de inhoud als er een Exception optreedt, wordt de eerste catch gekozen met een passend type try { } // open een file // en lees de inhoud catch ( FileNotFoundException f ) { uitvoer . Text = ( s + " bestaat niet" ); } catch ( IOException i ) { uitvoer . Text = ( s + " is onleesbaar" ); }

Grafiek-tekenprogramma TextBox : ingevoerde waarden abc Label : nulpunten volgens abc-formule Panel : grafiek van een parabool y = a∙x2 + b∙x + c

Parabool: tekst ingevoerd TextBox aBox, bBox, cBox; double a, b, c; void invoer_TextChanged(object box, EventArgs ea) { try { a = double.Parse(aBox.Text); b = double.Parse(bBox.Text); c = double.Parse(cBox.Text); uitvoer.Text = this.oplossingen(); grafiek.Invalidate(); } catch (Exception e) { ((TextBox) ) box . BackColor = Color.Red; uitvoer.Text = e.Message; } }

Parabool: oplossingen string oplossingen ( ) { } -b ± b2-4ac 2a double discriminant, noemer, wortel; discriminant = b*b – 4*a*c; noemer = 2*a; if (discriminant<0) return "geen nulpunten"; else { } wortel = Math.sqrt(discriminant); return ( (–b –wortel)/noemer + " en " +(–b+wortel)/noemer );

Parabool: functie uitrekenen double functie ( double x) { return a * x * x + b * x + c; }

Parabool: grafiek tekenen void grafiek_Paint (object o, PaintEventArgs pea ) { Graphics gr = pea.Graphics; int x, y,oldy; double xw, yw, schaal; schaal = 0.03; oldy = 0; for ( x=0 ; x<500 ; x++ ) { } xw = schaal * x ; w w y = yw / schaal ; ( -250) y = this.functie ( x ); (int) (250-( )) if (x>0) gr.DrawLine(Pens.Blue, , , x, y ); x-1 oldy oldy = y; }

Overzicht programma-constructies kun je doen kun je uitrekenen Opdrachten Toekenning Aanroep void-methode return-opdracht while-opdracht for-opdracht { ... } - bundeling if-opdracht try/catch-opdracht Expressies Constante Variabele Aanroep methode Expressie met operatoren Expressie met haakjes new-expressie this (cast)-conversie