Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten Are your classroom colors different than what you see in this template? That’s OK! Click on Design -> Variants (the down arrow) -> Pick the color scheme that works for you! Feel free to change any “You will…” and “I will…” statements to ensure they align with your classroom procedures and rules! Irene van der Spoel © Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019
© Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019 Agenda Gepersonaliseerd leren Excellentietrajecten Maakt gepersonaliseed leren excellentietrajecten overbodig? Eigen ervaring © Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019
Gepersonaliseerd leren Geen bewijs, maar wel positieve theoretische hypothese (Rood, 2017) Natuurlijk leren (Zmuda, Ullman & Curtis, 2015) Feedback (Basham, Hall, Carter & Stahl, 2016) Zelfregulering (Vrieling, 2015) Gepersonaliseerd leren © Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019
Fases van zelfregulering Preparation Effectuation Evaluation (Zimmerman, 2000, 2006) © Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019
Gepersonaliseerd Leren Wat Waarom Wanneer Waar Hoe (Dembo, et al., 2006) © Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019
Gepersonaliseerd Leren (Formatief) Assessment (Sebba et al., 2007) Coaching (Basham, Hall, Carter & Stahl, 2016) Student-centred (Conradi, 2015) Learning Analytics (Redding & Temple University, 2014) Zelfregulering (Vrieling, 2015) Gepersonaliseerd Leren © Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019
Excellentietrajecten © Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019
- Kwaliteitsafspraken MBO “Een van de landelijke vastgestelde beleidsthema’s waarop mbo-instellingen gericht inzetten om de onderwijskwaliteit verder te verhogen is excellent vakmanschap. Mbo-instellingen dragen zorg voor de actuele onderwijsprogramma’s, voor de verbinding met de praktijk en voor goed en boeiend onderwijs op maat. Ieders talent moet maximaal benut worden. Ook voor toptalent moet ruimte zijn.” - Kwaliteitsafspraken MBO © Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019
Excellentietrajecten 64 mbo’s Veel vrijheid Kans voor studenten om te ontwikkelen Gericht op gemotiveerde en goed-scorende studenten © Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019
Excellentietraject of Talentontwikkeling? © Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019
© Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019 Gepersonaliseerd Leren Verdieping en verbreding binnen het curriculum Student-centred Zelfregulering Coaching Excellentietrajecten Verdieping en verbreding buiten het curriculum Erkenning © Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019
Combineren? © Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019
© Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019 Eigen ervaring “Gepersonaliseerd onderwijs was niet ‘nodig’, maar het excellentietraject wel.” © Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019
© Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019 info@TodaysTeachingTools.com Contactgegevens © Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019
© Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019 Literatuurlijst Basham, J. D., Hall, T. E., Carter Jr., R. A., & Stahl, W. M. (2016). An Operationalized Understanding of Personalized Learning. Journal Of Special Education Technology, 31(3), 126-136. doi:10.1177/0162643416660835 Conradi, R. (2015, oktober). 7 dingen die je moet weten over gepersonaliseerd leren. Geraadpleegd van https://www.onderwijsvanmorgen.nl/7-dingen-die-je-moet-weten-over-gepersonaliseerd-leren/ Dembo, M.H., Junge, L.G., & Lynch, R. (2006). Becoming a self-regulated learner: Implications for web-based education. Redding, S., & Temple University, C. L. (2014). Personal Competencies in Personalized Learning. Rood, T. (2017, 28 februari). Flip je school: het waarom van gepersonaliseerd leren. Geraadpleegd van http://wij-leren.nl/gepersonaliseerd- leren-voordelen.php Sebba, J., Brown, N., Steward, S., Galton, M., & James, M. (2007). An Investigation of Personalised Learning Approaches used by Schools (Research Report RR843). Geraadpleegd van https://www.researchgate.net/profile/Mary_James3/publication/271963078_An_Investigation_of_Personalised_Learning_Approaches_Used_ by_Schools/links/54d7403a0cf25013d036f932.pdf Vrieling, E. (2015). Zelfgestuurd leren kun je niet zelfgestuurd leren. Zimmerman, B.J. (2000). Attaining self-regulation. A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P.R. Pintrich & M. Zeidner (Red.), Handbook of self-regulation (pp. 13-39). San Diego, CA: Academic Press. Zimmerman, B.J. (2006). Development and adaptation of expertise: The role of self-regulatory processes and beliefs. In K.A. Ericsson, N. © Irene van der Spoel | TodaysTeachingTools.com | 2019