Refereeravond Jeugdgezondheidzorg 10 april 2018
Debat Debat & Dialoog
De maatschappij is ons laboratorium, niet alleen de spreekkamer. Stelling 1: De maatschappij is ons laboratorium, niet alleen de spreekkamer.
* Schrijf je eigen persoonlijke visie op de stelling in één zin op. De maatschappij is ons laboratorium, niet alleen de spreekkamer.
• Zoek iemand op die je niet (goed) kent. Stel jezelf voor. • Vraag de ander om zijn/haar zin voor te lezen. • Bevraag de ander Socratisch: Basisvraag: Hoezo? Deelvragen: a. Naar betekenis: wat bedoel je precies met …..? (Hè?) b. Naar de geldigheid: waarom vind je dat? Klopt dat wel? (Huh?) • Draai de rollen om
Stelling 2: De jeugdverpleegkundige moet de huidige werkzaamheden van de jeugdarts voor het grootste gedeelte over gaan nemen.
* Schrijf jouw belangrijkste vraag bij stelling 2 op (maximaal 7 woorden) De jeugdverpleegkundige moet de huidige werkzaamheden van de jeugdarts voor het grootste gedeelte over gaan nemen.
• Zoek (opnieuw) iemand op die je niet (goed) kent. Stel jezelf voor. • Lees je vraag voor aan de ander. • De ander geeft zijn/haar antwoord. • Bevraag de ander over dit antwoord. • Draai de rollen om.
Stelling 3: De werkgever moet meer ruimte bij de gemeenten bepleiten voor de positie van de jeugdarts in het maatschappelijk veld.
* Wat is er qua attitude nodig om minder te handelen vanuit je expertise en institutionele rol, en meer te handelen vanuit je maatschappelijke verantwoordelijkheid? De vier kardinale deugden • Moed: Welk lef heb jij persoonlijk op te brengen? Welk ongemak heb je op te zoeken, dan wel te verdragen? • Maat: Welk verlangen, welke behoefte, welke ambitie heb jij als professional los te laten? Wat moet je niet meer doen of minder gaan doen? • Wijsheid: Wat heb je, in alle eerlijkheid, onder ogen te zien? Wat is er eigenlijk aan de hand? • Rechtvaardigheid: Hoe zorg jij er zelf voor dat alle betrokken partijen recht wordt gedaan? Hoe dien jij de samenleving als geheel?