Wie niet mee is, is gezien! Gebruik een Wablieftboek!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwsbegrip ouderpresentatie
Advertisements

Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
In je element zijn slim samen
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Deel 3 (individueel) visionboard 90 minuten Character in visionboard.
Addie Stehouwer substituut ombudsman
Voortgezet technisch lezen
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Deel 3 – visionboard – uur Character in visionboard.
Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori
Veranderen? Gebruik je hersens!
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
Voor: ……………………... sing - in Vrijdag 17 oktober willen we na de sing - in een kinderboekenruilmarkt organiseren. Tijdens deze markt mogen jullie allemaal.
CanDo Coaching.
Schrijven met een strategie
De Leesmees.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Info-avond groepen 6.
Thema: Thuis of tehuis? Bejaardenzorg.
Narcisme en Zinervaring
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
godsdienst = Tuin van Heden
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Netwerk leraren Nederlands eerste graad B-stroom 28 april 2015 Riet De Vos en Peter Van Damme.
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Motiverende gespreksvoering
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Begrijpend lezen, voorbij de toets Lezen zonder motivatie …. kan dat wel? 19 november, 21 november, 29 november 2012 Bert de Vos,
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
LATIJN EN MOTIVATIE Addisco Docentendag 18 maart 2016 Suzanne Remmelink-Vergouwe.
De verpakking is mooi, maar wij als leerkrachten hebben het voorrecht om het cadeautje stukje bij beetje uit te pakken, zodat het mooiste wat binnenin.
BOEKBESPREKING EX2 Hagar Sakkaki 4TSTW. Beschrijving boek : Titel: ‘Dansen op de vulkaan’ Auteur: Floor De Goede Verschijningsdatum: 2012 Uitgever(s):
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
POETRY Monday 01/01/2016. TRENT SHELTON ‘SPOKEN WORD’
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
HOE KRAAK JE EEN BOEK (NIET ZOMAAR)? SLEUTELS OM TE SPREKEN OVER EEN MENGELMOESJE AAN GENRES GROEP
Filosofie? Filosoferen met kinderen en jongeren is de activiteit waarbij we, op een systematische manier, op zoek gaan naar antwoorden op vragen waar geen.
De vraag is je beste vriend
Veilig thuis 1 14/12/2012.
Workshop TPR Storytelling
Luisteren en begrijpen
Frank Pollet © Wie is Frank Pollet? © Fotodagboek
Multimediaal en interactief educatieproject voor het VMBO
Ouderen en activiteiten
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Schrijfvaardigheid Doelen:
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
taal speelt een rol in alle vakken
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Vmbo 2 economie Waarom werken?
Met digitale boeken het leesplezier en de leesvaardigheid stimuleren
Les 1 7 Mei Werkveldoriëntatie Les 1 7 Mei 2018
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Plaatjes uit ‘Hoe krijg je ze mee?’
Inleiding, middenstuk, slot
Examen Engels G.Kaya.
Workshop “De veranderende professionaliteit”
Groep 2 Begrijpend luisteren
Hoofdstuk 1.
Kritiek geven en krijgen
Basisschool De Dassenburcht NUENEN
Transcript van de presentatie:

Wie niet mee is, is gezien! Gebruik een Wablieftboek! Charlotte Heremans

Kennismaking KENNISMAKING Wie ben jij? Waarom ben je hier? Wat heb je met boeken?

Wablieft! ??? Tekstadvies Wablieftkrant Wablieftprijs Wablieftboeken

Belang van leesplezier onderzoek: investeren in leesplezier en leesmotivatie → betere leesvaardigheid leesvaardigheid: → goed functioneren op leergebied → ook in professionele of maatschappelijke contexten

5 ingrediënten meesterschap identificatie intrinsieke motivatie (Dit kan ik. Dit begrijp ik.) identificatie (Ik associeer mij met de tekst.) intrinsieke motivatie (Ik wil dit graag lezen.) interactie (Ik kan mijn ervaring delen met anderen.) keuzevrijheid (Ik heb mee mogen kiezen.) 5 ingrediënten

Niveaus en thema’s lijst met leesniveaus Wablieftboeken geclusterd in thema’s

Een uitsmijtertje Think-pair-share Voel je mee met Wim of eerder met Wendy? Wat denk je dat hij van plan is? Wat vond je van het fragment? Een uitsmijtertje

Bladwijzer One-liner Neem 1 zin uit de tekst ... ...die je is bijgebleven. ...die je mooi vindt. ...die je belangrijk vindt. ...die je …. Bladwijzer

Vragen? charlotte.heremans@vocvo.be