bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt over het Oog
Advertisements

De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Kijk, dit is opticus atrofie
Thema 6: Zintuigen.
Effectieve communicatie voor de BHV-er
Zie jij ook grijze stippen tussen de vierkantjes?
Hoe zit ons lichaam in elkaar?
Kijk, dit is C.V.I..
Natuurkundige aspecten van het oog
Oorzaak: Signalen worden ‘bewerkt’ door het oog.
Basisstof 6: De werking van de ogen
Kijk, dit is nachtblindheid
Kijk, dit is achromatopsie
Kijk, dit is TRD.
Kijk, dit is glaucoom.
Kijk, dit is aniridie.
Het oog.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Wie veel lacht, krijgt later de rimpels op de juiste plaats.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
ZINTUIGELIJKE WAARNEMING
Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid
Thema 7: Zintuiglijke waarneming
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
Paragraaf Zoek de definitie van de onderstaande begrippen: 1. Pupil: 2. Netvlies (retina): 3. Oogbol: 4. Gele vlek (macula): 5. Oogspieren: 6.
Oogonderdelen § Hoornvlies (cornea) 2. Oogwit ( harde oogrok) 3. Iris (regenboogvlies) 4. Ooglens 5. Glasvocht (glasachtig lichaam) 6. Netvlies.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e week.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016.
Het oog.
Volksuniversiteit Zwolle
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Creatief Denken maar eerst:.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Creatief Denken maar eerst:.
Thema Zintuigen.
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
3.2 Zien 1ste klas.
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Thema 7: Zintuigelijke Waarneming
Volksuniversiteit Zwolle
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Oog A&F.
Transcript van de presentatie:

bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” voor een waardevol model van jouw wereld Welkom! bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” Volksuniversiteit Zwolle Najaar 2018 week 3

Zonne-straaltjes In tweetallen, 2 minuten elk. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open het frame! Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om na te denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid Oefening: Wat laten onze zintuigen weg?  Kijk het lokaal rond en let op alles wat rood is. Doe je ogen nu dicht. Maak een innerlijk beeld van het lokaal en ga na wat je in dit beeld voor blauwe dingen kunt ontdekken.

Wat laten we weg?

Hoe neemt het oog waar? Hoornvlies staafjes kegeltjes lens Netvlies Gele vlek met veel zintuigcellen Blinde vlek zonder zintuigen Hoornvlies

6 x vertalen van prikkels van het ‘gebied’, voor je de ‘kaart’ krijgt 2) Lens buigt stralen naar elkaar en vormt een beeld 3) Omgekeerd beeld 1) Licht/kleur uit het ‘gebied’ 4) Licht wordt omgezet in chemische stofjes in zintuigcellen Gele vlek met veel zintuigcellen Blinde vlek zonder zintuigen 6) Elektrisch impulsen 7) Hersenen Maken een Interne voorstelling = ‘de Kaart’

Weglaten, door onze zintuigen Blinde vlek van onze ogen De blinde vlek is een deel van het netvlies achter in het oog waar de oogzenuw het oog verlaat. Hier zitten geen zintuigcellen. Met andere woorden; op deze plaats is ieder mens blind. Dit verklaart de naam ook. Oefening om je blinde vlek te ontdekken: Sluit je linker oog Focus nu op het + met je rechter oog Beweeg naar het scherm toe en er weer vanaf, wees je er van bewust wat er met het o gebeurd. Blinde vlek + o

Weglaten, vervormen, generaliseren Hoeveel keer staat de letter F in de volgende tekst? FINISHED FILES ARE THE RESULTS OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH EXPERIENCE OF YEARS OF TRUTHFULL WORK AND OF INTENSIVE REFLECTION IF THEY ARE FILLED WITH FAITHFUL FACTS ABOUT EFFECTIVE SAFETY PERSONS OR FALSE OFFENDERS OF FOUR BEAUTIFUL PEOPLE.

Focussen met Zintuiglijke Scherpzinnigheid! De Hoofdenboom

Focussen met Zintuiglijke Scherpzinnigheid! Nog beter observeren!

Focussen met Zintuiglijke Scherpzinnigheid! Wat heb je gezien? Hoeveel? Merk op hoeveel verschillende waarnemingen er gedaan worden!

Focussen met Zintuiglijke Scherpzinnigheid! Het antwoord is 10 hoofden Wil je nog even checken? Heb je ook gezien dat het allemaal staatslieden uit India waren?

Focussen met Zintuiglijke Scherpzinnigheid! Mahatma Gandhi Indira Gandhi Rajiv Gandhi Nehru

Welke kenmerken veranderen? Zet een x en later een 0 bij jouw waarneming Kleur van de huid: Licht …………………………………………………………..Donker  2. Spanning van de huid: Glimmend …………………………………………Niet glimmend Symmetrisch ……………………………………..Asymmetrisch 3. Ademhaling Snel ………………………………………….………Langzaam Hoog …………………………………………….……Laag 4. Lijnen in het gezicht Onderlip groot ………………………………………….klein Lijnen …………………………………..………………..Geen lijnen  Mondhoek omhoog ……………..……………… omlaag  5. Ogen Focus scherp …………………………………………Niet scherp  Pupil verwijd …………………………………….…Niet verwijd Oog open ……………………………………………….gesloten

Oefening Visueel kalibreren In tweetallen Zet een x en later een 0 bij jouw waarneming De 5 visuele kenmerken Instructie zie blz 29 Kleur van de huid: Licht …………………………………………………………..Donker  2. Spanning van de huid: Glimmend …………………………………………Niet glimmend Symmetrisch ……………………………………..Asymmetrisch 3. Ademhaling Snel ………………………………………….………Langzaam Hoog …………………………………………….……Laag 4. Lijnen in het gezicht Onderlip groot ………………………………………….klein Lijnen …………………………………..………………..Geen lijnen  Mondhoek omhoog ……………..……………… omlaag  5. Ogen Focus scherp …………………………………………Niet scherp  Pupil verwijd …………………………………….…Niet verwijd Oog open ……………………………………………….gesloten

Wat hebben we nodig om een compleet beeld te krijgen? Bewuste aandacht Letten op detail Letten op overzicht Kennis van wat te verwachten valt Interesse Nieuwsgierigheid Dankbaarheid dat de ander bereid is om met jou te communiceren ………

Soms werkt het anders …….. Wat hebben we echt nodig? Vlgones een oznrdeeok op een Egineses uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee wloogdre de ltteers isn een wrtood saatn, het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn.

Misleiding? Welke emoties meen je te zien bij deze persoon? Wat zie je als je deze foto rechtopzet (180odraait)?

Zo was de oorspronkelijke foto

Wat valt je op?

En als je het onderste deel bedekt? Hoeveel poten heeft deze olifant? En als je het onderste deel bedekt?

Hoeveel poten heeft deze olifant? En als je het bovenste deel bedekt?

Wat valt je het eerste op? Wat daarna?

Hoeveel invloed heeft een vooronderstelling? Bekijk de tekening 2. Welke lijn is de langste lijn? Weet je het zeker? 4. Meet eens na!

Links om of rechts om?

Oefening: Zintuiglijk waarneembaar of interpretatie? Zintuiglijk Waarneembaar (= ZW) of Interpretatie(= IP) Haar lippen werden smaller en de spieren in haar gezicht spanden zich…. ZW 2 Er lag een warme uitdrukking op z'n gezicht……………………………………. I 3 Het was duidelijk dat hij opgelucht was………………………………………….. I 4 Ik wist dat z'n hart 180 slagen per minuut ging…………………………………. I 5 Voor de verantwoordelijkheden van haar baan stond ze onder zware druk…. I 6 Z'n spreektempo ging sneller en de toon van z'n stem werd hoger………….. ZW 7 Toen jij hem aanraakte kon ik de nieuwsgierigheid op z’n gezicht zien……… I 8 Plotseling ging haar ademhaling langzamer en haar borst bewoog amper….. ZW 9 Haar gelaatskleur werd donkerder toen ze rechts naar beneden keek………. ZW 10 Toen ze sprak kon ik de vreugde in haar stem horen………………………….. I 11Toen hij voorover leunde ging z'n ademhaling sneller…………………………. ZW 12 Toen ze glimlachte wist ik dat ze opgetogen was……………………………... I 13 Z'n stem klonk luider omdat hij opgewonden was…………………………….. I 14 Haar mondhoek ging omhoog en toen wist ik dat ze blij was…………….. I 15 Zijn huidskleur werd bleker en zijn ademhaling sneller………………………. ZW

Oefening: Zintuiglijk waarneembaar of interpretatie? Zintuiglijk Waarneembaar (= ZW) of Interpretatie(= IP) De spierspanning in zijn voorhoofd nam toe en er kwamen rimpels. ……… ZW 2 Zij stond met haar handen gekruist en met wat gebogen knieën. ……………. ZW 3 Je kon de opluchting over haar zien komen. …………………………………… I 4 Zijn pupillen verwijden zich ………………………………………………………. ZW 5 Hij heeft heel veel plezier. …. …………………………………………………… I 6 Zij is teleurgesteld in deze oplossing. ………….. ……………………………. I 7 Hij ademde diep in en keek naar mij. ……………………………………………. ZW 8 Plotseling ging haar ademhaling langzamer en haar borst bewoog amper….. ZW 9 Haar gelaatskleur werd donkerder toen ze rechts naar beneden keek………. ZW 10 Toen ze sprak kon ik de vreugde in haar stem horen………………………….. I 11Toen hij voorover leunde ging z'n ademhaling sneller…………………………. ZW 12 Toen ze glimlachte wist ik dat ze opgetogen was……………………………... I 13 Z'n stem klonk luider omdat hij opgewonden was…………………………….. I 14 Haar mondhoek ging omhoog en toen wist ik dat ze blij was…………….. I 15 Zijn huidskleur werd bleker en zijn ademhaling sneller………………………. ZW

Weglaten, Vervormen, Generaliseren

De betekenis van je communicatie is de respons die je krijgt Oefening: NLP vooronderstelling 2: De betekenis van je communicatie is de respons die je krijgt Voor hoeveel % ben jij verantwoordelijk voor jouw communicatie? En voor hoeveel % voor de respons die je krijgt? Hij vindt mij lief Jij bent ok!

Detail of……..

Detail of … overzicht?

Ontdek Mr. Bean Wat is de functie van een zoekbeeld?

Ontdek Mr. Bean 2 Hoeveel sneller ging het nu? Wat is de functie van een zoekbeeld?

Kleine details die belangrijk worden als je er op let.

Perceptie = Projectie