ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Advertisements

7.1: Van de wieg tot het graf
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
1 van 3 41 Waar denk je aan? (1) 1 Werk in tweetallen. Waar denk je aan bij...? Vertel om beurten waar je aan denkt. Schrijf het op één blaadje. Ieder.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop ‘Echt netwerken, werkt echt!’ Bert Breukers, ondernemersadviseur en trainer ROZ.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
De vraag is je beste vriend
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
LOB Waar ben je trots op?.
Creatief Denken maar eerst:.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Creatief Denken maar eerst:.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Cashless future Mediabegrip week
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
Creëer je zelf!.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
SHOWTIME EARTH ROCKS.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Een rietje moet verboden worden.
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
KAN ER EEN FOSSIEL IN DE ACHTERTUIN LIGGEN?
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
Project gamemarket Les 1.
IS ER IN DUCKSTAD OOK WEL EENS IEMAND WATERDAMP?
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
WANNEER VERANDERT WATER IN WATERDAMP?
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Transcript van de presentatie:

ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL

OPDRACHT: Vul de matrix in OPDRACHT: Vul de matrix in. Bedenk een nieuw product dat een andere waarde heeft voor je klant. Maak een poster en prijs je product aan. LES: DE WERELDBOL

1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ONDERNEMEND LEREN; DE WERELDBOL LEERDOEL: Situatie: 100 opblaasbare wereldbollen met een fabrieksfout zijn gratis af te halen!’ Je kan in een dergelijke situatie bedenken hoe je de waarde van een afgekeurd product vergroot. Hoe kan je deze opblaasbare wereldbol onderdeel worden van een spel, speelgoed of iets anders. Hoe kan jij hier een winstgevend product van maken? Leerdoel: De kinderen leren denken als een ondernemer. Welke kansen zie je en hoe vergroot je de waarde van een product voor een klant? LESOPBOUW: Leg de situatie voor aan de kinderen. Vul samen de divergentiematrix in. Alles wat gezegd wordt schrijf je op het bord. Laat de kinderen een keuze maken welk ‘nieuw’ product ze bedenken van deze opblaasbare wereldbol. Laat ieder kind een poster maken (eventueel in duo’s) met daarop wat er is bedacht, voor wie het is, wat de klant er aan heeft, hoe het product er uit ziet, hoe het werkt en de prijs die je hiervoor vraagt. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ONDERNEMEND LEREN; DE WERELDBOL PLUSJEKLAS.NL

2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ONDERNEMEND LEREN; DE WERELDBOL PLUS JE LES: Neem de tijd voor het invullen van de divergentiematrix. Hoe langer hoe creatiever de antwoorden worden. Kinderen moeten de tijd krijgen om te kunnen associëren. Laat in je reactie geen waarde oordeel doorklinken. Alles wat gezegd wordt is een prima bijdrage. Het betreft immers de gedachtegang van het kind. Wel kan je eventueel doorvragen wat er wordt bedoeld. Stimuleer door te wisselen van perspectief. Zo kan je bijvoorbeeld vragen: wat kan het worden voor een iemand die heel oud is? Of voor iemand die graag sport? UITBREIDINGSKANSEN: Op de stip. Het publiek is de klant. Ieder kind laat de poster zien en maakt reclame voor het product door een korte pitch te houden. De opbouw van een pitch is het meest effectief als je eerst vertelt waarom de klant het product ‘nodig’ heeft. Hoe je tot het product bent gekomen. Als laatste vertel je wat je hebt gemaakt. Een klant weet pas dat je product bestaat als je er overtuigend over kan vertellen. Wellicht is het mogelijk de producten echt te gaan maken. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ONDERNEMEND LEREN; DE WERELDBOL PLUSJEKLAS.NL

ZOEKTERMEN: divergentiematrix the golden circle BRONNEN: Divergentie-matrix David van der Kooij https://www.onderwijsmaakjesamen.nl/actueel/creatief-denken-brengt-iedereen-tot-bloei/ The Golden Circle Simon Sinek https://www.youtube.com/watch?v=XNqKZybIdv4 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ONDERNEMEND LEREN; DE WERELDBOL PLUSJEKLAS.NL