Met andere ogen kijken… Lessenserie kubisme les 5 Terugkoppelen en kijken naar eigen- en andermans werk
Kubisme Laat de kinderen alles benoemen wat ze hebben geleerd, hebben gedaan en wat ze nog weten van de afgelopen vier lessen.
Tentoonstelling Vijf minuten kijken naar het werk van iedereen! Positief punt van het schilderij en een kenmerk van het kubisme benoemen Op post-it schrijven en die op/bij het schilderij plakken
De quiz! Puntentelling is te zien op het bord We laten alleen onze antwoordkaart zien, we roepen het niet door de klas Bij een gelijke stand komt er een schattingsvraag We geven één antwoord!
Vraag 1: Hoeveel soorten/vormen kubisme waren er? C) 3 D) 4
Vraag 2: Wie begon er met het kubisme? A) Paul Cézanne B) Pablo Picasso C) Georges Braque D) Juan Gris
Vraag 3: Van wie is dit schilderij? A) Georges Braque B) Pablo Picasso
Vraag 4: Van wie is dit schilderij? A) Georges Braque B) Pablo Picasso
Vraag 5: Welke stroming(en) zaten er voor het kubisme? Impressionisme en Expressionisme Impressionisme Expressionisme
Vraag 6: Bij kubisme ligt de nadruk op kleur. Waar Niet waar
Vraag 7: Bij kubisme ligt de nadruk op vorm Waar Niet waar
Vraag 8: Wat heten de drie soorten kubisme? Geometrisch kubisme, Analytisch kubisme en Collage kubisme Geometrisch kubisme, Analyse kubisme en Synthetisch kubisme Geohoekig kubisme, Analytisch kubisme en Collage kubisme Geometrisch kubisme, Analytisch kubisme en Synthetisch kubisme
Vraag 9: Wat vond Paul Cézanne belangrijk? Kleur was belangrijker dan vorm Vorm was belangrijker dan kleur Kleur vermindert de vorm Vorm vermindert de kleur
Vraag 10: Wat hoort er NIET bij geometrisch kubisme? Basisvormen Driehoeken Vierkanten Details
Rond welke jaartallen is het kubisme ECHT begonnen en geëindigd? De schatvraag…. Rond welke jaartallen is het kubisme ECHT begonnen en geëindigd?
En het antwoord is.…. Het antwoord is: 1907 en 1920!
En de winnaar is…
& Één woord van wat jij het leukste vond van de lessen over kubisme! Één woord van wat jij hebt geleerd van het kubisme! Laat de kinderen het zelf op het bord op schrijven!