het vijfde leerjaar Infoavond 2018
AGENDA & TOETSENMAP dagelijks aanvullingen, aanzetten tot plannen werkagenda taken blauw, lessen groen dagelijks nakijken door lln. wekelijks ondertekenen door ouder (vrijdagavond) toetsenmap dagelijks nakijken + toetsen ondertekenen gekleurd blad in toetsenmap laten zitten komt iedere dag mee lln. verbeteren toetsen spelling en frans met groen. communicatiemiddel tussen ouders en leerkracht.
BELONEN bonnetjes CLASSDOJO 50 punten: sticker op agenda (juf) (individueel) OF film (keuze uit enkele films juf) op het einde van het schooljaar: gemiddelde klastotaal = 1700 punten (100 p / pers.)
BLOG foto’s jaarkalender (up-to-date) korte verslagen oefeningen online reacties www.5deleerjaarwonderwijs.weebly.com
FRANS methode Beaufort veel aandacht voor lezen en schrijven. beluisteren + herhalen van de teksten = voornaamste aspect start 100% inzet dagelijks oefenen van voc. + gramm. minder werklast bij toets onthoudboekje (livre rouge) toetsen Frans, per contact + per blok (bv. 4 contacten bij elkaar) toetsen niet altijd aangekondigd differentiatie in de grote toets (niveau 1, niveau 2) spreekvaardigheid: in de klas + om de 3 weken bij juf Martine CD-ROM
GROEPSWERK binnen verschillende vakdomeinen niet altijd even makkelijk lln. onder elkaar trial and error
HUISWERK & TOETSEN taken huiswerkbeleid van de school zelfstandig soms op maandag een (kleine) taak / toets starten / verder uitdiepen van plannen blauw in agenda te veel huiswerk? te lang aan bezig? agenda / op de taak + paraf of e-mail toetsen niet steeds op voorhand (bv. Frans, wiskunde, luisteren, begrijpend lezen) soms toetswijzer extra blad, in wb, mondeling voorbereidingstijd = afhankelijk van de leerstof groen in agenda
ICT geen echte lessen binnen verschillende vakdomeinen trial and error
JARIG ?! geen snoep / zoetigheden / presentjes zie schoolreglement cake, fruit, … tiptop geen verplichting! Niet volgens het schoolreglement? ….
KLASAFSPRAKEN bladwijzer in schoolagenda = geheugensteuntje ieder zijn/haar taak spontane hulp geen correctieroller (bv. tipp-ex roller) geen rode pen of vierkleurenpen
KAFTEN ?! eigen keuze i.v.m. kaftpapier alle leerboeken (= boeken in bruikleen) zeker te kaften Werkboeken = optioneel, eigen keuze geen plakband op de boeken a.u.b.! Kleur in de klas? Frans = blauw wiskunde = groen taal / spelling = roze en/of rood
MATERIAAL SCHOOLDAG naamtekenen! koekendozen fruitdozen brooddozen flesjes water drinkbus … naamtekenen van mutsen, sjaal, handschoenen, …
MATERIAAL KLAS aanwezig per leerling van de school: blauwe pen, groene pen, grijs potlood, gum, meetlat, geodriehoek, zakrekenmachine, pakje stiften, pakje kleurpotloden iets kapot doen met opzet = nieuw voorzien vulpen / (uitgum)pen, eigen verantwoordelijkheid eigen kleurpotloden / stiften, eigen verantwoordelijkheid geen correctieroller geen rode pen of vierkleurenpen Studie ? Voorzie eventueel pennenzakje in de boekentas Wanneer mogelijk naamtekenen !
OUDERCONTACT 3x formeel oudercontact klasdeur steeds open ! aanspreekbaar voor- en na de schooluren agenda = belangrijk middel tot communicatie ook via (klas)mail bereikbaar = sabine.dexters@sgkei.be phyby.wuytack@sgkei.be
Proeftuinproject 1x op bezoek bij het GTI Technische opvoeding in de kijker Technologische opvoeding = hefbomen Natuurwetenschappen / fysica = calorieën in een pindanoot ICT = Lego Robot programmeren
RAPPORT 4 rapporten per schooljaar kindcontact
TAAL methode Kameleon reeds enkele jaren aanwezig op school nadruk op: spelling, luisteren & spreken, taalbeschouwing, toegepast lezen, begrijpend lezen, technisch lezen, creatief schrijven scheurblokblaadjes: groen + blauw = huiswerk boekopdrachten: doorheen het jaar = spreekopdracht en/of schrijfopdracht voorleesmoment bij de kleuters = meer dan voorlezen alleen (talige opdracht)
VERBETERN VERBETEREN Frans + spelling punten schrift aan gebonden lln. verbeteren steeds met groen op een toets, in een werkboek.
WERO methode Mundo voorbereiding op toets a.d.h.v. toetswijzer achteraan katern + oefentoets online (http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/) verkeer: klas + praktijk leren leren actua - maandag = klassikaal Week van Karrewiet - opdrachten (zelfstandig, groepswerk) = huiswerk - punten spreken, drama, wero
WISKUNDE methode Reken Maar Persoonlijke rekenaanpak, aandacht voor persoonsgebonden ontwikkeling in elke les. Uitgebreid materiaalaanbod voor zorg (alle niveaus) Sterke digitale ondersteuning maar ook nog steeds op papier aan de slag. (rood) getallenkennis, (blauw) bewerkingen, (groen) meten en metend rekenen, (paars) meetkunde Hoofdrekenen + parate kennis als huiswerk (niet gebonden aan Reken Maar)
30 doorlopende leerlijnen Per schooljaar = 12 blokken Blok 1 t.e.m. 11 = instaples, 9 basislessen (50 min/les) + evaluatieluik (herhalingsles, toetsles, les remediëren en verrijken) Blok 12 = herhalingsblok. Oriënteren 1B ? Aangepast traject dat lijkt op het basistraject.
Bollobo’s groeien mee met het kind.
Fris uiterlijk
Rekenwijzer 1ste lj – 2de lj 3de lj – 6de lj
ZIEK? 4x per jaar een zelfgeschreven briefje voor een afwezigheid van maximum 3 opeenvolgende ziektedagen Buurman- / vrouw schrijft de pagina’s van de gemiste leerstof op. Na ziekte werkt de lln. de leerstof bij tijdens de middagpauze. bij langdurig ziek –> post / agenda mee naar huis wanneer mogelijk
Zijn er nog vragen?