Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
De leesstrategie voor begrijpend lezen
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Een leesstrategie: toepassing
Samenvatten.
Blok 4 Blz Leesvaardig.
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
Leesmanieren. Leesmanieren Leesmanieren Zoekend lezen Oriënterend lezen Globaal lezen Precies lezen Studerend lezen Kritisch lezen.
Oriënterend Globaal Intensief Zoekend Kritisch Studerend.
4. Leesvaardig Blz. 144 t/m 150 Blok 6. Leesvaardig Leerdoel (2f): Je weet uit de tekst de halen wat een feit of een mening is. Je kunt uit een tekst.
Samenvatting h1-h3.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
De indeling van een tekst
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstsoort en tekstdoel
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
Briant College H6 paragraaf lezen Informerende teksten.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Een informatief Artikel schrijven
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Tekstsoort en tekstdoel
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Instructie geven en uitvoeren
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Lezen samenvatten.
Doel en publiek Hoe weet ik wat de schrijver met zijn tekst wil bereiken en voor wie de tekst bedoeld is? NU Nederlands 2F.
Onderwerp en hoofdgedachte
Deelonderwerpen Hoe herken ik de deelonderwerpen van een tekst?
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
4 havo Schrijflijn les 2
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Leesvaardigheid Opbouw van een tekst Leeshoudingen
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Informatieve teksten, interviewverslag
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Inleiding, middenstuk, slot
Van alle markten thuis Perron 1 – les 2.
Een (informatief) Artikel schrijven
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Perron 1 – hoofddoel schrijver & persoonlijke
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Kritiek geven en krijgen
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

Van alle markten thuis Perron 1 – les 1

5 tekstdoelen Informeren: informatie geven (nieuwsbericht) Instrueren: uitleg geven (gebruiksaanwijzing) Amuseren: voor het plezier (strip) Overtuigen: van zijn/haar mening overtuigen (folder politieke partij) Activeren: aansporen iets te doen (reclameaanbieding: 2 halen 1 betalen)

Leesstrategieën Verkennend lezen: bekijk de tekst globaal (titel, opvallende tekst, tussenkopjes, afbeeldingen, etc.) Doel: onderwerp voorspellen, is de tekst geschikt? Zoekend lezen: je zoekt een antwoord op je vragen. Gebruik tussenkopjes! Doel: antwoord vinden op vragen.

Leesstrategieën Intensief lezen: de hele tekst goed doorlezen. Doel: de tekst begrijpen, eventueel een instructie uitvoeren. Studerend lezen: lees intensief en beantwoord overhoorvragen. Hoofdzaken per alinea noteren. Doel: de tekst onthouden

Onderwerp en hoofdgedachte Onderwerp: waar gaat de hele tekst over? Soms maar één woord Soms een paar woorden Kan in de titel staan -> vaak niet! Hoofdgedachte: minisamenvatting van de tekst. Vaak begin of eind Volledige zin (geen vraagzin) Het onderwerp komt terug

Deelonderwerp / deelhoofdgedachte Deelonderwerp: waar gaat één alinea over? Deelhoofdgedachte: belangrijkste informatie in één alinea Eerste of tweede regel van de alinea

Aan het werk! Maak opdracht 1 t/m 6 (perron 1), blz. 3 t/m 8 Gebruik de gele blokken met theorie Niet af? -> huiswerk voor woensdag 6 september