Goederenstroom en voorraadbeheer Hoofdstuk 7 Informatiesystemen
Hoofdstuk 0 Goed voorraadbeheer in de retail Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Hoofdstuk 2 Goederenopslag Hoofdstuk 3 Voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Hoofdstuk 6 Derving Hoofdstuk 7 Informatiesystemen
7.2 Optimale bestelgrootte 7.3 Geautomatiseerde voorraadadministratie Hoofdstuk 7 Informatiesystemen 7.1 Informatie verwerken 7.2 Optimale bestelgrootte 7.3 Geautomatiseerde voorraadadministratie
Hoofdstuk 7 Informatiesystemen Informatiesysteem Gegevens verzamelen, vastleggen, bewerken, analyseren en rapporteren Informatie gebruiken om de prestaties van de onderneming te verbeteren
Managementinformatiesysteem gebruikt de volgende indicatoren Hoofdstuk 7 Informatiesystemen Managementinformatiesysteem gebruikt de volgende indicatoren Het aantal te verkopen artikelen of de omzet De omzetsnelheid De gemiddelde levertijd van de artikelen Het aantal nieuwe en terugkerende klanten Het aantal retour gezonden artikelen
Er is veel mogelijk, maar let altijd op de wetgeving rond privacy! Hoofdstuk 7 Informatiesystemen Online informatie Voorbeelden beslissingen op basis van online informatie: Een artikel lijkt erg populair te zijn of te worden. Er kan meer vraag naar het artikel komen. Dan kan het slim zijn om meer stuks in voorraad te nemen Een artikel kan gekozen worden voor een promotieactie. Een populair artikel waarvoor een actie geldt, zal eerder opvallen bij klanten dan een niet-populair artikel. De kans op extra verkoop is dan groter. Ook daar moet je bij de voorraad rekening mee houden Er is veel mogelijk, maar let altijd op de wetgeving rond privacy!
Optimale bestelgrootte Hoofdstuk 7 Informatiesystemen Optimale bestelgrootte Afbeelding vervangen
Hoofdstuk 7 Informatiesystemen Afbeelding vervangen
Optimale bestelgrootte Hoofdstuk 7 Informatiesystemen Optimale bestelgrootte Afbeelding vervangen
Voorwaarden om de optimale bestelgrootte te berekenen Hoofdstuk 7 Informatiesystemen Voorwaarden om de optimale bestelgrootte te berekenen De inkoopprijs moet gelijk blijven De bestelkosten moeten gelijk blijven De afzet moet gelijkmatig over de periode verdeeld zijn De artikelen moeten altijd uitgeleverd worden Er is een evenwicht tussen voorraadkosten en bestelkosten: hoge voorraad = hoge voorraadkosten en lage bestelkosten, en omgekeerd Met een informatiesysteem is het makkelijker geworden om de kosten te verlagen Informatiesystemen kunnen besteladviezen geven
Hoofdstuk 7 Informatiesystemen Afbeelding vervangen