Opdrachten 1 t/m 5: Bekijk het filmpje  (volg tot 12:05 min.).

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enzymen (in het spijsverteringskanaal)
Advertisements

Het hormoonstelsel Thema 6 Basisstof 8 blz
Je lichaam in balans suikerbalans waterbalans.
Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
Cito eindtoets 2012 Van dinsdag 7 februari t/m donderdag 9 februari.
Aanvoer bloed (zuurstofrijk) Afvoer bloed Afvoer
Transport Bs 1&2 Bloed en bloedsomloop. Transport van stoffen Klein afstanden: van cel tot cel –DIFFUSIE Bloedsomloop (mens) –Dubbele bloedsomloop Grote.
Transport Bloed en bloedsomloop Informatie en animaties over het bloed.
Hexokinase fosfofructokinase pyruvaatkinase.
De Lever 6A.
Uitscheiding 5H.
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
ANZN 1e leerjaar - Les 8 - ©Matthieu Berenbroek,
Stofwisseling 15 maart 2011.
Dissimilatie Levert energie Deze energie is voor alle levensprocessen
Voortgezette assimilatie =
Lever 10.5.
Het vak Natuurkunde - Wat heb je nodig: Cijfergeving:
Voedingsstoffen.
Paragraaf 10.4 Leven is regelen.
Regeling door Hormonen
Hoe vervoert je verteringsstelsel voedsel
Gaswisseling en uitscheiding
Alcohol en jongeren.
GASWISSELING EN UITSCHEIDING
Hoofdstuk 10 Paragraaf 1: Goed geregeld. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken eerste deel paragraaf 1  Maken paragraaf 1.
10.1 Goed geregeld Hst 10 Gezondheid 3 VWO.
Dikke darm en de lever.
Voortgezette assimilatie 1
Ons lichaam heeft energie en bouwstoffen nodig om te kunnen werken en in stand te blijven Bouwstoffen en energie halen we uit drinken en eten 1.Water.
OPSLAG UITSCHEIDING EN BESCHERMING.
Lever en Nieren Les 1 di 2de uur ’11 Uitleg lever en nieren en opdracht Les 2 wo 3de uur ’11 Uitleg bloedonderzoek formulier, maken.
H10 Uitscheiding Wat is het belang van huid, longen en lever voor de homeostase en bij bij de uitscheiding Bouw, werking en functies van longen, nieren.
Anatomie en Fysiologie
De eilandjes van Langerhans en de bijnieren
Dikke darm en de lever.
Spijsvertering.
Inwendig milieu – zit in bloed en cellen
Voortgezette assimilatie 1
Aantekeningen maken en navertellen
Antwoorden college 3 Noem de 5 structuren/ruimten waar de keelholte mee in verbinding staat. Neusholte, mond, luchtpijp, slokdarm, buis van Eustachius.
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Maagdarmkanaal V31, Voeding.
H10 Gezondheid.
Opslag, uitscheiding en bescherming
Diëten H 5.1 Ruststofwisseling Waar hangt dit van af? lichaamsgewicht
VOEDING 31 dia’s.
Leverancier van de Schijf van Vijf
Digestie anatomie en fysiologie
Voeren en verzorgen Periode 3
Voedingsziekte Gezondheidszorg VE32.
Het hormoonstelsel Thema 6 Basisstof 8 blz
Vertering van voedingsstoffen
Voeding en vertering.
Thema 8 Opslag, uitscheiding en bescherming
Maagdarmkanaal V31, Voeding.
4H ICT-les 6.5 Lever Nodig: pc met internet, oortjes, boek, Binas, aantekeningenschrift, pen … … (uit darm) lever … … (naar 12v-darm) … Aantekening over.
Schrijven Zakelijke brief.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Spijsvertering Bijgewerkt
Kritiek geven en krijgen
Voeren en verzorgen Periode 3
H6: Het Spijsverteringsstelsel- deel 2
Voortgezette assimilatie 1
Dissimilatie Levert energie Deze energie is voor alle levensprocessen
Transcript van de presentatie:

ICT-les 15 januari 10.5 Lever Nodig: pc met internet, oortjes, aantekeningenschrift, pen, (Binas) Opdrachten 1 t/m 5: Bekijk het filmpje  (volg tot 12:05 min.). Beantwoord in je schrift de vraag die de web-docent aan het eind stelt (bij 12:20): “Wat zijn de 5 belangrijkste functies van de lever”, denk je?

ICT-les 15 januari 10.5 Lever … … (uit darm) lever … … (naar 12v-darm) … Aantekening over anatomie lever: Neem de bovenstaande schematische tekening over en vul de namen van de 5 ontbrekende structuren in.

ICT-les 15 januari 10.5 Lever Aantekening over 10 processen in de lever: Neem de volgende 4 dia’s over in je schrift; een samenvatting van de functies van de lever. Noot: Ik weet het, printen of opslaan kan ook, maar zelf opschrijven = verwerken en onthouden! Aanrader dus.

ICT-les 15 januari 10.5 Lever 10 Leverprocessen: Regeling glucosespiegel bloed: omzetting glucose  glycogeen (o.i.v. insuline) en andersom (o.i.v. glucagon). (zie 13.5) Regeling glucosespiegel bloed: opslag van glycogeen. Gluconeogenese (betekent letterlijk ‘nieuwe (-neo-) glucose maken (-genese)’): andere stoffen omzetten in glucose.

ICT-les 15 januari 10.5 Lever 10 Leverprocessen: Deaminering: van een eiwit de aminogroep (-NH2) afkoppelen  ureum() maken. Transaminering: essentiële aminozuren omzetten in andere aminozuren. Zie Binas 67H onderaan “2 voor mensen essentieel”.

ICT-les 15 januari 10.5 Lever 10 Leverprocessen: Lipogenese (betekent letterlijk ‘vet (lipo-) maken (-genese)’: stoffen omzetten naar vet. Detoxificatie / ontgifting van o.a. alcohol dat giftig is! z.s.m. uitscheiden! (detoxificatie) alcohol  ethanal brandstof  ethanol glucose vet (leververvetting) Uitscheiden via: adem (dat ruik je), urine, zweet, lever!

ICT-les 15 januari 10.5 Lever 10 Leverprocessen: Stollingsfactoren maken (Binas 84O) Gal maken, wat overigens giftig is ; roofdieren eten het darmstelsel van hun prooi niet op. Gal emulgeert vetten (=kleine druppeltjes van maken) Afbraak hemoglobine  o.a. Fe2+ en bilirubine. Fe2+ wordt gerecycled. Bilirubine wordt uitgescheiden met gal (dat daardoor geelgroene kleur krijgt).

ICT-les 15 januari 10.5 Lever Opdracht 5: Kijk je huiswerk na met het antwoorden-boekje, dat je dit uur kunt lenen in het lab: vragen aan de balie. Daarna: klaar! Huiswerk dinsdag: maken 10.5