Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
Advertisements

10 tips voor een gouden start Groeitips
Agenda De aanleidingen Wat is functioneel beheer BiSL
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Organisatie van de HRM-functie
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Business informatiemanagement:
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Certificering van assetmanagement
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
ASL 2 Een dynamisch framework
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Presentatie resultaten enquête competenties functioneel beheerder Hilda Brandsteder en Jan Willem Druppers.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Waardeketen van Porter
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Requirementsmanagement
Waardeketen van Porter
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel 2. 2005

Verbindende processen Verbindende processen Leveranciers- management Bepalen keten- ontwikkelingen Bepalen technologie- ontwikkelingen Informatie- coördinatie Richting- gevend Relatie- management gebruikersorg. Strategie inrichting IV-functie Informatie- lifecycle- management Informatie- portfolio- management Ketenpartners- management Opstellen IV-organisatie- strategie Opstellen informatie- strategie Bepalen bedrijfsproces- ontwikkelingen Planning & control Financieel management Behoefte- management Contract- management Sturend Sturende processen Wijzigingen- beheer Specificeren Vormgeven niet-geaut. IV Gebruikers- ondersteuning Beheer bedrijfs- informatie Uitvoerend Voorbereiden transitie Toetsen en testen Operationele IT-aansturing Gebruiksbeheer Transitie Functionaliteitenbeheer Verbindende processen Bron: BiSL – Een framework voor business informatiemanagement. 2e, herziene druk, 2012

Bron: 2016-11 Whitepaper Van BiSL naar BiSL Next

Specification management Information model management FSM–procesmodel AGM Agreement management SPM Specification management ERM Error management SUM Support management RIM Risk management IMM Information model management

Communicatie tussen personen Gegevens Blijkt voor deze ontvanger informatie “Ik neem nr. 43” “A ha. Je neemt nasi rames” Communicatie tussen computer en persoon Gegevens Blijkt voor deze ontvanger informatie “43” “A ha. Deze persoon kunnen we als klant accepteren”

Data (feiten / gegevens) Business proces Besturing Informatie Managers Geaggregeerde gegevens Besturing Uitvoering Activiteit 1 Activiteit 2 Activiteit 3 Activiteit 4 Activiteit … Data (feiten / gegevens)

Core business HRM Fac. Dienst Fin. Administratie Juridische zaken IS + AS (IT) FS FS FS

Core business HRM Fac. Dienst Fin. Administratie Juridische zaken FS IS + AS (IT)

Core business HRM Fac. Dienst Fin. Administratie Juridische zaken FS IS + AS (IT)

Core business HRM Fac. Dienst Fin. Administratie Juridische zaken FS IS + AS (IT)

Business line Business line Business line Business line Business line Ondersteunende diensten Business line Ondersteunende diensten Business line Ondersteunende diensten Business line Ondersteunende diensten Business line Ondersteunende diensten

BiSL - contractmanagement Interne IT SLA’s Business BIM Externe IT Contracten Business SLA’s Interne IT Contracten Externe IT BIM

FSM – Agreement management (AGM) Business ISA’s SLA’s In- en externe IT FB Contracten Business ISA’s SLA’s Interne IT FB Contracten Externe IT

MCTL– Contractmanagement Business Productie FS / IS / AS Externe leveranciers HRM Contracten …. Fac. dienst