De praktijk: kinderen van 5-8 jaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Seksualiteit: gave van God
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Zinsdelen zijn net puzzelstukken!
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Een prestatie… is een open opdracht wordt gedaan door twee personen hoort bij een vakgebied is bedoeld om precies dát te leren wat je graag wilt weten.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Beoordelen leermiddelen
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
PESTEN JULIANASCHOOL.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Ouderavond WEERBAARHEID IN DE DIGITALE WERELD Personal Support Jongeren- en gezinscoaching Voorlichting.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Kijken naar Kinderen Week 4
Digitale peuter en kleuter Chantal, Jolanda, Rashida, SueSan, Soraya en Charissa.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Training Bijeenkomst 1. 2 Type mediagebruiker Mediajunkie Mediafoob Mediagebruiker Medium Mediagebruiker Light Ik ben een … omdat …
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Les 5 gamen CLIËNT EN MEDIA WIJSHEID//. Wie gamet er regelmatig? Ken je mensen die verslaafd zijn aan gamen? Wat zijn de gevolgen van game verslaving?
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het is vandaag Girlsday!
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Spreekbeurt in groep 4.
Denken als een computer
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Psalm 8 Heer, wat bent U goed! U ziet alles en iedereen op de aarde.
LOB Waar ben je trots op?.
Wikiwijs Somtoday Teamtraining 7 maart 2017
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Sociale media.
Ouderbijeenkomst.
Tactus Verslavingszorg
© UNIEK IN DE KLAS.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
H1 Media en communicatie
Jongeren en seks Plaatje.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
H2 Soorten media.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Filmpjes: nadenken over geld
Big Data.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Tips en tools voor ouders
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Transcript van de presentatie:

De praktijk: kinderen van 5-8 jaar Samen mediawijs! De praktijk: kinderen van 5-8 jaar Nathalie Korsman & Arianne Heeringa

Vanavond 20:30-21:30 Even voorstellen: Nathalie Korsman & Arianne Heeringa Praktijkopdrachten Stellingen Discussie

Opdracht Televisie Iedereen is groot geworden met televisie. Er zijn wel belangrijke verschillen in het televisiegebruik met vroeger. Je kunt nu zelf kiezen wat en wanneer je wilt kijken. Dit geeft meer vrijheid maar stoppen met kijken is ook veel lastiger.   3-5 jaar: Langzaam tempo en veel herhaling Personages zijn leeftijdsgenoten Vertrouwde context Vriendelijke fantasiefiguren of personages die kinderen (her)kennen 6-8 jaar: Gebruik van duidelijke karakters (zoals ‘de goede’ en ‘de slechte’). Heldere verhaallijn Aandacht voor wat er in de echte wereld gebeurt

Opdracht Televisie Je ziet zo een stukje van twee programma’s. Denk aan de tips en geef aan of je een programma geschikt vindt voor de leeftijd 5-8. Opdracht – Geschikt of niet? Het Jeugdjournaal Brandweerman Sam Buurman en Buurman Pokémon Wat vind je van het programma? Sluit het aan bij de belevingswereld van je kind? Kan je kind er ook iets van leren? Welke leeftijd adviseert Kijkwijzer?

Opdracht apps en games Voor kinderen, zeker in de leeftijd vanaf 5 jaar zijn er verschillende soorten apps te downloaden. De kwaliteit en geschiktheid van apps en games varieert enorm. Gebruik voor apps daarom websites als www.mediasmarties.nl en Applab van Cinekid om geschikte apps te zoeken. Voor het selecteren van games kun je gebruik maken van het eerder genoemde PEGI-systeem.

Opdracht apps en games Noem verschillende apps op de tablet: Een app die graag gespeeld wordt door een kind in de leeftijd van 4 tot 6 jaar Een app die graag gespeeld wordt door een kind in de leeftijd van 6 tot 8 jaar Voorbeelden Samenspelen: Toca Store, Poppetto Verkleedkleren, (demo), ‘Educatief’: Bobo spelletjes Puzzel: ‘dieren puzzel (demo) Interactieve boeken: Timo en het toverstokje Is er een verschil? Bespreek met elkaar wat je van de apps vindt. Sluit de app aan bij de interesses van jouw kind? Wat zouden kinderen leuk vinden aan de app? Wat kunnen ze er van leren / mee oefenen? Beoordeel de app ook eens op de volgende onderdelen: 1. Aantrekkelijkheid 2. Gebruiksvriendelijkheid 3. Betrouwbaarheid 4. Educatieve waarde   Zoek ook de beoordelingen van deze apps op bijvoorbeeld www.kindmedia.nl of www.mediasmarties.nl en bespreek met elkaar of jullie je kunnen vinden in de beoordeling.

STELLINGEN

stelling Kinderen jonger dan 6 jaar moeten absoluut niet in aanraking komen met media (telefoon/tablet/pc)

Het internet moet 1 dag per week onbereikbaar zijn. stelling Het internet moet 1 dag per week onbereikbaar zijn.

Sociale media hebben jongeren meer kwaad dan goed gedaan. stelling Sociale media hebben jongeren meer kwaad dan goed gedaan.

Controle op veiligheid van Social Media ligt bij de overheid. stelling Controle op veiligheid van Social Media ligt bij de overheid.

DISCUSSIE

Wat mogen jouw kinderen wel of niet doen op de pc of tablet? discussie Wat mogen jouw kinderen wel of niet doen op de pc of tablet?

discussie Maak je je wel eens zorgen over wat je kinderen op internet (kunnen) meemaken? Waarover dan?

discussie Op welke manier kun je betrokken zijn bij het digitale leren van je kinderen?

einde Bedankt voor uw komst!