Werkgroep transmurale communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bossche Samenscholingsdagen Oktober 2012 Verwijsbrieven via ZorgDomein
Advertisements

Hét aanspreekpunt voor uitwisseling van zorgcommunicatie eOverdracht 23 september 2013.
Medicatieoverdracht binnen Rivas (BZ)
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
VAVO in BRON 28 januari 2014.
SamenVeilig.net Het effectieve groepsbeveiligingssysteem van BySpy.
Instructies Internationale CNSJ Verkooptool - Inleiding Ontwikkeld voor markten buiten Europa Content vertaald in het Engels Online verkoop van losse festival.
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Zorgaanbiedersgids. Agenda Ambitie regio Friesland Functionaliteiten zorgaanbiedersgids Demo.
Beslishulp beroerte thuis
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
WebHIS Call Manager 3.5.
ALV najaar 2011 W E R K G R O E P E E R S T E L I J N.
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Een contactpersoon toevoegen Via uw lijst met contactpersonen kunt u gemakkelijker communiceren.
Nieuwsbrief Januari 2014 De cijfers Koppeling met Landelijk Register Orthopaedische Implantaten Stand van zaken: onderzoek met stappenteller Contact Volgende.
WDH Twente 5 november 2014 Visitatieprogramma Huisartsen Sabine van Logtestijn, Projectleider Visitatie NHG.
SBARR VSV
Ketenzorg, meer dan losse schakels
OPVANG VAN CHRONISCHE PIJNPATIENTEN IN DE EERSTELIJN
Inhoudelijke en procesmatige keuzes declaratieprocessen Eerste werksessie.
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Magister voor ouders.
KSYOS TeleDermatologie
ALV 13 november 2014 Algemene Ledenvergadering FYNE 13 november 2014 Welkom.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Joachim Tilanus en Harm-Jans Muntinga 3 december 2013 Huisartsenbijeenkomst.
Verschillende rollen en stijlen
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Het Verwijzersportaal Een inkijkmogelijkheid voor verwijzers in het databestand van het Martini ziekenhuis.
Zo zou het kunnen maar kan het ook zoo. Opbouw ●aanleiding ●eDiagnostiek ○mogelijkheden ●eCommunicatie ○hoe ●eDossier ○toekomst.
1 Future of Healthcare care anywere care networking care customisation Eric Dishman, Intel, 2013.
E-diagnostiek Hans Zandleven 14 november Over Izore Laboratorium voor medische microbiologie Izore werkt voor de 1 e en 2 de lijn Ca 120 medewerkers.
VROEGTIJDIGE ZORGPLANNING - DEEL 3 -. Communicatie tussen zorgverleners WZC – ziekenhuis: heen en weer?: ‘het gele mapje’ Wouter Ruyseveldt campusdirecteur.
Welkom Open podium GERRIT Thema: XDS 10 april 2014.
Duurzame transmurale nascholing. Opzet nascholing Competentie: professionaliteit. Leerdoelen: Verbeteren ICC huisarts-specialist Verhogen wederzijds begrip.
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
App van de maand september Stoptober
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
Telefonische consultatie psychiatrie
Samen optrekken in de zorg voor hart- en vaatziekten
Project Levensverwachtingsgesprek
STAGE BIJ PARAGON & CENTRAAL BEHEER ACHMEA Gezocht: marketingstudent met juridisch inzicht Paragon ontwikkelt software om marketing- en communicatie binnen.
Veilig vrijen.
De rol van de huisarts in de oncologische nazorg
Drs Loes Meijer, huisarts, Medisch Coördinator MCCE
Taak 4 De centrale rol van de computer
Antonius Zorggroep naar de toekomst - Veranderingen binnen en buiten
Compagnonscursus.
8 TIPS & TRICKS VERBETEREN IMPLEMENTATIE TZB
E-health: Zeer geschikt voor de neurorevalidatie!
Proces Opnames analyse
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Bouwstenen De verschillende bouwstenen voor gegevensuitwisseling op een rij
Richtlijn Beleid Rondom Spoedoperaties
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Handleiding NODR Schade App
Wetenschappelijk onderzoek in de huisartspraktijk
Regel nu de beste zorg.
Wetenschappelijk onderzoek in de huisartspraktijk
Reflectie over leren Naam vak.
Wetenschappelijk onderzoek en uw privacy
Info klinisch onderwijs
Het vragenuurtje Symposium Provinciale Raad Orde der Artsen te Antwerpen
Korte intro Phd Annemiek Silven
Transcript van de presentatie:

Werkgroep transmurale communicatie Artsenavond Groene Hart Ziekenhuis 11 oktober 2018

Agenda Werkgroep transmurale communicatie Hoe communiceren we nu, kan het beter? – Nick van Vliet Terugkoppeling pilot Digitaal patiëntoverleg via ZorgDomein – Coen Baeten Stand van zaken Zorgmail

Werkgroep Transmurale communicatie Doel van de werkgroep De communicatie tussen 1e en 2e lijn veilig en effectief verbeteren.

Communicatie tussen 1ste en 2de lijn Verwijsbrieven huisarts Ontslag en follow up brieven specialist Dagelijkse routine. Door NHG en FMS opgestelde richtlijn HASP. Doel van deze richtlijn: vastleggen op welke momenten huisarts en specialist over een patiënt informatie uitwisselen via berichten, en welke gegevens zij uitwisselen. Hier gaan we het NIET over hebben Hoe communiceer je buiten de reguliere rapportages om?

Richtlijn informatie-uitwisseling tussen huisarts en medisch specialist Voor meer informatie, kijk op www.nhg.org

Welke vormen van communicatie zijn er? Telefoon ZorgDomein (patiëntenoverleg, app) Teleconsultatie via bv Ksyos (dermatologie, cardiologie) Zorgmail Siilo app Email/whatsapp/overig Keuze voor het communicatie medium ook afhankelijk van: Acuut – dringend – electief Patiënt wel of niet al bekend bij specialist

Vereisten voor succesvolle communicatie Artsen moeten elkaar kunnen vinden Overleglijnen? Bekend? Er moet tijd zijn of worden gemaakt Dienstdoende anders ingeroosterd? Inzage hebben in relevante gegevens Computer in de buurt? Er moet een duidelijke vraagstelling zijn Procesvraag: wat is het doel van het overleg? Inhoudsvraag: wat is de medische vraag? Wederzijds respect Overleg is niet voor niets; is terugbellen een optie? Bij deze dia zou ik de regels 1 voor 1 in laten komen (via Animaties). Anders lijkt het zo’n groot blok tekst.

In schema Overleg Patiënt bekend bij specialist Patiënt niet bekend bij specialist Spoed (acuut) Telefoon: - Dienstdoende Behandelend specialist Telefoon dienstdoende Dringend (deze dag) Telefoon/(ZorgDomein) Telefoon dienstdoende (ZorgDomein) Electief (deze week) ZorgDomein, teleconsult Bellen: via centrale; via secretariaat/poli; rechtstreeks nummer specialist

Meningspeiling Patiënt is bekend bij specialist, huisarts wil overleg. Er is geen haast bij. Bel je de dienstdoende of de eigen behandelaar?

Meningspeiling Het betreft een niet-acute vraag over een medisch probleem. De huisarts wil advies, bijvoorbeeld wel of niet verwijzen. Bel je de dienstdoende? Andere strategie?

Digitaal Patiëntoverleg in ZorgDomein

Voor wie het nog niet kent, lopen we er even snel doorheen.

U kunt op achternaam de specialist of huisarts zoeken die u een bericht wilt sturen.

Daarna kiest u welk overleg u wilt starten; overleg over een patiënt, een algemeen overleg of een groepsoverleg.

Bij Start overleg over patiënt moet u een aantal gegevens invullen Bij Start overleg over patiënt moet u een aantal gegevens invullen. Zie hier een voorbeeld.

Pilot Digitaal Patiëntoverleg via ZorgDomein Deelnemers pilot: Chirurgen Plastisch chirurgen Klinisch Chemici Periode: 1 juni tot 1 september 2018 Insteek: Laagdrempelig overleg tussen huisarts en specialist over niet spoedzaken

Evaluatie na 3 maanden: Aantal binnengekomen vragen van huisartsen: Evaluatie na 3 maanden: Aantal binnengekomen vragen van huisartsen: 14 Ervaringen specialisten: - groot voordeel is dat het een beveiligde manier is -> AVG - zorgt voor minder telefoontjes voor specialisten / dienstdoende - vooral de app op de mobiele telefoon werkt handig

Vragen voor de aanwezigen Wie van u heeft wel eens gebruik gemaakt van deze mogelijkheid? Wat is uw ervaring? Zowel huisarts als specialist aan het woord laten

Vragen voor de aanwezigen Vindt u dat we Digitaal Patiëntoverleg moeten uitrollen binnen het gehele ziekenhuis? Waarom wel of waarom niet? Zowel huisarts als specialist aan het woord laten

Stand van zaken Zorgmail Veilig mailen van medische gegevens Veel huisartsen en andere verwijzers in de regio werken hier al mee Ziekenhuis werkt nu met Secured mail. (Alleen veilig uitsturen/niet ontvangen) Aansluiting ziekenhuis op Zorgmail heeft vooral praktische reden -> beide partijen hoeven dan niet meer in te loggen op apart systeem. Huidige status: onderzoeksfase Tweede helft 2019 mogelijke implementatie Nog even bekijken of en wat we hierover kunnen zeggen. -> Kitty