Praktische adviezen voor de onderwijssituatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door :marten cuiper
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Zeer Intensieve Behandeling
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Gedragsproblemen
Hoera, een oudergesprek!
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Duo Die Twee een interactieve kwis.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Regels en afspraken.
Zorgen in de basisschool
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
De weg van de leerling met specifieke
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom.
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Oudertevredenheidsonderzoek:
Informatieavond ‘t Heibosch
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Doelen behalen met activiteiten
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Doelen behalen met activiteiten
Informatieavond groep 4
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Een gezond mens wil alles, een zieke wil maar één ding.
Kansarmoede in de kleuterschool
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
16 maart 2016 Max Leven met NAH Ethe l van den Berg.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
Specialistische lesplaatsen
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

Praktische adviezen voor de onderwijssituatie Ineke Speksnijder - Romijn

Inleiding Grootste gedeelte brengen ze door op school Problemen bij het leervermogen Problemen met sociale vaardigheden Leerstof wordt afgestemd op het kind Leerkracht moet duidelijke grenzen stellen

Signalering door leerkrachten Gedrag en functioneren van het kind op school Moeilijk te signaleren Gestructureerde omgeving  minder probleemgedrag Beperkingen verbloemen Overschatting is groot  Vertellen ≠ begrijpen Veel kinderen in 1 klas  weinig tijd voor het individu

Herkennen van ASS- specifieke problemen ≠ interpretaties Scholen gebruiken meer leerlingvolgsysteem Leerprestaties en emotionele ontwikkeling in kaart brengen

Regels en verwachtingen Geen inzicht bij complexe menselijke relaties Moeilijkheden met ongeschreven wetten en regels Leren van anderen ( hoe ze zich gedragen) Valkuil: kind afrekenen op gedrag en functioneren Moeten duidelijk worden gemaakt Klassenregels visualiseren

Planningsvaardigheden Overzien van het geheel  heel moeilijk, veel ≠ prikkels Concrete aanwijzingen  kind voelt zich veilig Moeite met vasthouden van informatie

Situatieschets Benjamin vertelt tussen de middag thuis aan zijn moeder dat hij een spreekbeurt moet houden. De juffrouw heeft het idee geopperd dat het onderwerp voor Benjamin “ slakken” is. Onder het eten bedenken ze samen hoe de spreekbeurt vorm zou kunnen krijgen en dat het over naaktslakken zal gaan. Bij moeder zijn nog wel wat onduidelijkheden over de spreekbeurt en Benjamin zal de juf, later op school, nog een aantal dingen vragen. Terug op school vertelt hij de juf vrolijk dat zij, volgens zijn moeder, een naaktslak is

Situatieschets Toont aan hoe belangrijk communicatie is Het is een misverstand, geen kwaad opzet Samenwerking met ouders onmisbaar

Intern begeleider Bewaakt de kwaliteit Is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg In samenwerking met de leerkracht

Speciaal onderwijs Niet meer haalbaar in het reguliere onderwijs? Heeft te maken met hoe het onderwijs functioneert Ambulante begeleiding in het reguliere onderwijs Speciaal onderwijs  op basis van individuele capaciteiten  veilig en overzichtelijk leefklimaat

Tips voor leerkrachten Hou rekening met de beperkingen van het kind Vergelijk het kind niet Duidelijke structuur hanteren Voorkom verrassingen Geef het kind extra tijd Confronteer het kind niet met zijn falen Hou nauw contact met de ouders ( heen en weer schrift) Ga niet met het kind in discussie ( roept onduidelijkheid op)

Schoolkeuze Hoge eisen aan het leerklimaat Op jonge leeftijd anders ontwikkeld  kinder- dagverblijf (MKD) Achterstand wordt ingehaald en ontwikkeling groeit regulier onderwijs Achterstand te groot  kinder- dagcentrum (KDC)

Indicatie Toegang tot speciaal onderwijs  indicatie nodig Aanvraag bij het Regionaal Expertisecentrum (REC) REC adviseert , biedt ondersteuning en begeleiding