Praktische adviezen voor de onderwijssituatie Ineke Speksnijder - Romijn
Inleiding Grootste gedeelte brengen ze door op school Problemen bij het leervermogen Problemen met sociale vaardigheden Leerstof wordt afgestemd op het kind Leerkracht moet duidelijke grenzen stellen
Signalering door leerkrachten Gedrag en functioneren van het kind op school Moeilijk te signaleren Gestructureerde omgeving minder probleemgedrag Beperkingen verbloemen Overschatting is groot Vertellen ≠ begrijpen Veel kinderen in 1 klas weinig tijd voor het individu
Herkennen van ASS- specifieke problemen ≠ interpretaties Scholen gebruiken meer leerlingvolgsysteem Leerprestaties en emotionele ontwikkeling in kaart brengen
Regels en verwachtingen Geen inzicht bij complexe menselijke relaties Moeilijkheden met ongeschreven wetten en regels Leren van anderen ( hoe ze zich gedragen) Valkuil: kind afrekenen op gedrag en functioneren Moeten duidelijk worden gemaakt Klassenregels visualiseren
Planningsvaardigheden Overzien van het geheel heel moeilijk, veel ≠ prikkels Concrete aanwijzingen kind voelt zich veilig Moeite met vasthouden van informatie
Situatieschets Benjamin vertelt tussen de middag thuis aan zijn moeder dat hij een spreekbeurt moet houden. De juffrouw heeft het idee geopperd dat het onderwerp voor Benjamin “ slakken” is. Onder het eten bedenken ze samen hoe de spreekbeurt vorm zou kunnen krijgen en dat het over naaktslakken zal gaan. Bij moeder zijn nog wel wat onduidelijkheden over de spreekbeurt en Benjamin zal de juf, later op school, nog een aantal dingen vragen. Terug op school vertelt hij de juf vrolijk dat zij, volgens zijn moeder, een naaktslak is
Situatieschets Toont aan hoe belangrijk communicatie is Het is een misverstand, geen kwaad opzet Samenwerking met ouders onmisbaar
Intern begeleider Bewaakt de kwaliteit Is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg In samenwerking met de leerkracht
Speciaal onderwijs Niet meer haalbaar in het reguliere onderwijs? Heeft te maken met hoe het onderwijs functioneert Ambulante begeleiding in het reguliere onderwijs Speciaal onderwijs op basis van individuele capaciteiten veilig en overzichtelijk leefklimaat
Tips voor leerkrachten Hou rekening met de beperkingen van het kind Vergelijk het kind niet Duidelijke structuur hanteren Voorkom verrassingen Geef het kind extra tijd Confronteer het kind niet met zijn falen Hou nauw contact met de ouders ( heen en weer schrift) Ga niet met het kind in discussie ( roept onduidelijkheid op)
Schoolkeuze Hoge eisen aan het leerklimaat Op jonge leeftijd anders ontwikkeld kinder- dagverblijf (MKD) Achterstand wordt ingehaald en ontwikkeling groeit regulier onderwijs Achterstand te groot kinder- dagcentrum (KDC)
Indicatie Toegang tot speciaal onderwijs indicatie nodig Aanvraag bij het Regionaal Expertisecentrum (REC) REC adviseert , biedt ondersteuning en begeleiding