Communicatie 4e les.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Advertisements

Communicatie met de klant
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Gedrag Gedrag wordt bepaald door drie elementen: Verstand Gevoel Wil.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Communicatie en relatie
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Presenteren en communiceren
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Gespreksvaardigheden
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
Groepsdynamica wc 5
Communicatie en begeleiding
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Communicatieve Vaardigheden College week 3. Opbouw college: Overstijgende vaardigheden Overstijgende vaardigheden –Metacommunicatie –Situatie verduidelijken.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Presentatie van de Training Goed in gesprek
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Handvatten voor coaching
Minor Oriëntatie Werkplekleren EA2X0 ESoE
Zorgvragers met probleemgedrag
Ethiek ,zorg en technologie
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Communicatie 3e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Storyline EMD Daphne Keller.
Connectief Connectief.
Communicatie 6e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Communicatie Les 1.
Communicatie 4e les.
Praktijk Opleiders Cursus
H1 Media en communicatie
Conflicthantering
Welkom 9/19/2018.
AGRESSIE Les 3.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Gesprekstechnieken Les 3.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Communicatie 3e les.
Loopbaan & burgerschap
Communicatie Les 2.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Communicatie 7e les.
Gedragsproblemen en stoornissen
B04 – Communicatie (cohort 2018)
Communicatie 6e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Basisstof 2 In je vrije tijd.
Communicatie 5e les.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Storyline EM2X Daphne Keller.
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Les 6: non-verbale communicatie
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Sociale Vaardigheden.
Transcript van de presentatie:

Communicatie 4e les

Les programma Terug blik vorige week Metacommunicatie Inhoudsniveau en betrekkingsniveau Gelijkwaardigheid en ongelijkwaardigheid Werken aan opdrachten Vooruit blik volgende week

Terug blik vorige week Wat zijn kernkwadranten/kernkwaliteiten? Wat is het doel van kernkwaliteiten? Wat voor feedback heb je gekregen?

Meta communicatie ‘Communiceren over communicatie’ Het doel van metacommunicatie is om het gesprek beter te laten verlopen Opdracht: oefen in tweetallen Metacommunicatie De één is de begeleider en de anders is de cliënt, daarna rollen wisselen

Inhoud- en betrekkingsniveau Inhoudelijk niveau: Inhoudelijke feiten, wat je daadwerkelijk zegt., Het onderwerp van je gesprek Betrekkingsniveau: Hoe je het contact beleefd. Vaak non-verbaal in gedrag. hoe je kijkt, hoe hard je spreekt, welke houding of gebaren.

Verschillen Het betrekkingsniveau laat zien hoe de inhoud van de boodschap opgevat zou moeten worden ‘goed zo’ (lachend, duim omhoog) ‘goed zo’ (snauwend, geïrriteerd) Inhoudsniveau is gelijk, betrekkingsniveau is verschillend.

Verwarring van inhoud en betrekking Metacommunicatie als oplossing ‘We zijn het er niet over eens, jij vindt dat jij mag kiezen en ik vind dat ik mag kiezen. Hoe lossen we het nu op?

Gelijkwaardig of ongelijkwaardig Gelijkwaardig = Beide even hoge status Ongelijkwaardig = een heeft hogere positie Passende communicatie = afstemmen op positie Beleving van communicatie is verschillend Hoe weet je of een relatie gelijkwaardig of ongelijkwaardig is? Je weet nooit zeker of iemand de relatie hetzelfde beleeft. Het is handig je daarvan bewust te zijn. Hoe kun je hier achter komen?

CASUS LEZEN Lees de casus over Mieke en Bianca thema 15 blz 305 (SW401) Bespreek met je buurman/buurvrouw wat je er van vindt Daarna klassikaal bespreken Iedereen onderbouwt zijn mening

Bezig met opdrachten Maak de opdrachten van Angerenstein opdracht 3, 4 en 5 Daarna met elkaar bespreken