Zelfherstellende materialen Korte handleiding Zelfherstellende materialen
3 keuzemogelijkheden Context-concept benadering Traditioneel Tussenvorm
Context-concept Les 1 Introductie Les 2 – 4 Onderzoekjes van leerlingen Les 5 Presentaties/evaluatie Les 6 Verdiepingsfase
Introductie Context-concept Boeiende experimenten met maïzena-water mengsels Newtonse en niet-newtonse vloeistoffen Reogram van maïzena-water Intro van onderzoekjes (powerpoint)
Introductie keuzemogelijkheden Zelfherstellend beton Geheugenmetaal Geheugenkunststof Zelfherstellende verf
Leerlingen kiezen zelf een van de 4 kant-en-klare lessen : Zelfherstellend beton Geheugenmetaal Geheugenkunststof Zelfherstellende verf Leerlingen kunnen hun onderzoekjes daarna uitbreiden
Traditionele methode Les 1 Introductie Les 2 t/m 6 na elkaar; leerlingen werken in groepjes De lessen zijn volledig uitgewerkt met experimenten Afronding/begrippenlijst/evaluatie
Tussenvorm Les 1 Introductie Les 2 tot 4 leerlingen werken aan diverse onderzoekjes in een eigen tempo: Zelfherstellend beton Geheugenmetaal Geheugenkunststof Zelfherstellende verf Les 5 en 6 Evaluatie en afronding
Afronding/evaluatie context-concept Presentaties van leerlingen Geef leerlingen duidelijke opdrachten bij de presentaties, zoals: De kritische luisteraar De beoordelaar De aanvuller (met suggesties) De fan
Afronding/evaluatie context-concept En verder: Begrippenlijst doornemen Relatie tussen begrippen Eventuele toets (toetsmateriaal aanwezig)
Afronding/evaluatie traditioneel Begrippenlijst doornemen Relatie tussen begrippen Toets (toetsmateriaal aanwezig)
Inhoud zelfherstellend beton Leerlingen werken aan proefjes met beton de proef met de ballenbak eigen onderzoekje opdrachten
Inhoud geheugenmetaal Leerlingen werken aan proefjes met geheugenmetaal eigen onderzoekje opdrachten
Inhoud geheugenkunststof Leerlingen werken aan proefjes met geheugenkunststof eigen onderzoekje opdrachten
Inhoud zelfherstellende verf Leerlingen werken aan theorie kunststoffen theoretische onderbouwing opdrachten
Docenten/toa-handleiding Alle voorschriften en aanwijzingen Tips Uitwerkingen vragen/antwoorden Begrippenlijst Aanvullende informatie
Ontwikkelaars Zelfherstellende materialen Sylvia Lipman Vechtstede College Weesp Jannie Manders Peellandcollege Deurne Karin Visser RSG ‘t Rijks Bergen op Zoom Olaf van Egdom Sintermeerten Heerlen Daniel Hummel Carbooncollege Hoensbroek Arno Verhofstad Dr. Knippenbergcollege Helmond Coach Jan de Gruijter Fontys Lerarenopleiding Tilburg Projectleider Pauline Sloet tot Everlo Centrum JongerenCommunicatie Chemie