Zelfherstellende materialen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groene chemie Een Nieuwe Scheikunde module. Ontwikkelaars:
Advertisements

De Stuwadoor Special Maasvlakte 2
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 04 Les 7 Engagement MEDMEC 04 Les 7.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
Inhoud workshop Knelpunten Babbage ICT-coach Pluspunten Babbage ICT-coach Hoe werken de auteurs er mee? Inbreng gebruikers: tips, vragen, suggesties.
Info docent Zelfherstellend beton
Eerste projectbijeenkomst: Succes! Evangelia Vlachou Evangelia
NLT modules en excellentiebevordering
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Presentaties van het werk tot nu toe Tijdschrift Film Online product.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Studenten zetten talenten in voor de maatschappij
MOOD CITY mediawijs(heid) troef! - spelen met mediawijs(heid)
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Customize!.
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Voortgezet onderwijs HELMOND
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 NIBI.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Inleidinginleiding | handleiding | verantwoording thema | beeldmateriaalhandleidingverantwoording themabeeldmateriaal Groep 6Groep 6 | Groep 7 | Groep.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
MEDIAWIJSHEID LES 1 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Wie ben ik? o Lessen Mediawijsheid Les 1: Zoeken op het internet. Herkennen van betwouwbare sites Les.
MEDIAWIJSHEID LES 3 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Lessen Mediawijsheid Les 1: Zoeken op het internet. Herkennen van betwouwbare sites. Les 2: Gegevens.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Programmeren met kinderen
Een beoordeling schrijven
Beeldspraak: de vergelijking
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Zelfherstellende materialen
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Mijleer Les 1.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Praktijk Opleiders Cursus
Het ultieme masterplan
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
December 25, 2018.
Sensomotoriek Elise van Weene
Klimaat Les 1.
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
“Context-concept in je eigen lessen”
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Sensomotoriek Elise van Weene
E health, Domotica en E-learning
Marketing Week 1 Les 2 (maandag 27 november)
Plantenteelt vakdag R. Soesman.
WOORDSOORTEN HAVO-2.
Transcript van de presentatie:

Zelfherstellende materialen Korte handleiding Zelfherstellende materialen

3 keuzemogelijkheden Context-concept benadering Traditioneel Tussenvorm

Context-concept Les 1 Introductie Les 2 – 4 Onderzoekjes van leerlingen Les 5 Presentaties/evaluatie Les 6 Verdiepingsfase

Introductie Context-concept Boeiende experimenten met maïzena-water mengsels Newtonse en niet-newtonse vloeistoffen Reogram van maïzena-water Intro van onderzoekjes (powerpoint)

Introductie keuzemogelijkheden Zelfherstellend beton Geheugenmetaal Geheugenkunststof Zelfherstellende verf

Leerlingen kiezen zelf een van de 4 kant-en-klare lessen : Zelfherstellend beton Geheugenmetaal Geheugenkunststof Zelfherstellende verf Leerlingen kunnen hun onderzoekjes daarna uitbreiden

Traditionele methode Les 1 Introductie Les 2 t/m 6 na elkaar; leerlingen werken in groepjes De lessen zijn volledig uitgewerkt met experimenten Afronding/begrippenlijst/evaluatie

Tussenvorm Les 1 Introductie Les 2 tot 4 leerlingen werken aan diverse onderzoekjes in een eigen tempo: Zelfherstellend beton Geheugenmetaal Geheugenkunststof Zelfherstellende verf Les 5 en 6 Evaluatie en afronding

Afronding/evaluatie context-concept Presentaties van leerlingen Geef leerlingen duidelijke opdrachten bij de presentaties, zoals: De kritische luisteraar De beoordelaar De aanvuller (met suggesties) De fan

Afronding/evaluatie context-concept En verder: Begrippenlijst doornemen Relatie tussen begrippen Eventuele toets (toetsmateriaal aanwezig)

Afronding/evaluatie traditioneel Begrippenlijst doornemen Relatie tussen begrippen Toets (toetsmateriaal aanwezig)

Inhoud zelfherstellend beton Leerlingen werken aan proefjes met beton de proef met de ballenbak eigen onderzoekje opdrachten

Inhoud geheugenmetaal Leerlingen werken aan proefjes met geheugenmetaal eigen onderzoekje opdrachten

Inhoud geheugenkunststof Leerlingen werken aan proefjes met geheugenkunststof eigen onderzoekje opdrachten

Inhoud zelfherstellende verf Leerlingen werken aan theorie kunststoffen theoretische onderbouwing opdrachten

Docenten/toa-handleiding Alle voorschriften en aanwijzingen Tips Uitwerkingen vragen/antwoorden Begrippenlijst Aanvullende informatie

Ontwikkelaars Zelfherstellende materialen Sylvia Lipman Vechtstede College Weesp Jannie Manders Peellandcollege Deurne Karin Visser RSG ‘t Rijks Bergen op Zoom Olaf van Egdom Sintermeerten Heerlen Daniel Hummel Carbooncollege Hoensbroek Arno Verhofstad Dr. Knippenbergcollege Helmond Coach Jan de Gruijter Fontys Lerarenopleiding Tilburg Projectleider Pauline Sloet tot Everlo Centrum JongerenCommunicatie Chemie