Betrouwbaarheid van teksten: kritisch lezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Advertisements

Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Les L4TC 14 november. Boek Team Maatschappijleer I • 14 november 2012 • Hoofdstuk 5.
Bronnen Merle Wissink.
Les L3TD 14 november. Boek Team Maatschappijleer I 14 november 2012 Hoofdstuk 1.
Blok 2.
Vorige week Menukaart/woordweb Verzorgingsstaat
6 september : verkort rooster 7 september: 60 min Spaans 2v september.
Samenvatting h1-h3.
Feiten, meningen en argumenten
H4 lezen ‘zoekend lezen’.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
De indeling van een tekst
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Tekstsoort en tekstdoel
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat hoofd- en bijfiguren zijn en hoe je deze herkent in een tekst. Hoe het komt dat je.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Teksten zoeken en vinden
Hij,ze,hem,haar,zijn,deze,dit,die,dat
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Overtuigende tekst/betoog
Fictie 2.1 tijd.
Tekstsoort en tekstdoel
Vaste tekststructuren
Zinsdelen Verdelen in zinsdelen.
Effect van vertelstandpunt, tijd
Instructie geven en uitvoeren
Informatie verdraaien
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Paragraaf lezen h5 Feiten, meningen en argumenten
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen samenvatten.
Betrouwbaarheid van een tekst
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Een RECENSIE schrijven
Informatieve teksten Hoe herken ik informatieve teksten en weet ik waarover de schrijver mij wil informeren? NU Nederlands 2F.
Hoofdstuk 3 Grammatica woordsoorten
blok 2 les 4: contact met elkaar
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Informatieve teksten, interviewverslag
Vergelijkingen oplossen
Blok 5. Film Productieproces Blok 5. Film. Productieproces 12/31/2018.
Inleiding, middenstuk, slot
Gesprekstechnieken Les 2.
Toedienen meststoffen
Hoofdstuk 5 Grammatica woordsoorten
Stappenplan werkwoordspelling
Een (informatief) Artikel schrijven
Perron 1 – hoofddoel schrijver & persoonlijke
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Vandaag Les 6: Dieren Wat Tijd Start 5 Nakijken opgaven
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Erosie en Sedimentatie
lezen Feiten, meningen en argumenten
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Hoofdstuk 2 Paragraaf 4 Bladzijde
Kritiek geven en krijgen
Teksten zoeken en vinden
Wat leer je allemaal op school?
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

Betrouwbaarheid van teksten: kritisch lezen

Wat gaan we doen? Stil lezen/journaal kijken (15m) Kies je instructie (10m) Zelf het instructiefilmpje kijken (zie e-mail). Instructie krijgen van meneer Vrancken. Zelf de stof doorlezen in je boek blz 122. 3. Zelfstandig werken (30m) M. opdr 3,4 blz 124/125/126 Start fictieopdrachten van hoofdstuk 1, alle opdrachten behalve de eindopdrachten M: Lezen, hoofdstuk 4 op de methodesite lezen Werk nakijken 4. Afsluiting

Tijdens deze les leer je: Hoe je de betrouwbaarheid van tekst controleert

Wat zou de schrijver hier willen? Is deze tekst betrouwbaar?

Soms is het niet zo moeilijk om te weten dat het niet betrouwbaar is……

Andere keren is het heel lastig….zelfs politici trappen erin!

Waar let je op? De bron De schrijver Het tekstdoel Waar komt de tekst vandaan? Is de tekst actueel? Wordt alles verteld: is de informatie compleet of worden er dingen achter gehouden? De bron De schrijver Het tekstdoel Is het een expert: professor, hoogleraar, enz.? Heeft hij/zij ruime ervaring opgedaan?: door werk, studie, enz. Wat wil de schrijver: overtuigen of alleen informeren? Word je beïnvloed door bepaalde plaatjes of hoe de schrijver iets vertelt?