Hoe herkennen mensen klanken?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verstaanbaarheid in de praktijk
Advertisements

“Articulatory setting” in het voortgezet onderwijs
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Verdeel het woord in lettergrepen
Lesprogram ma 1.Voorgaande lessen 2.Tekstjes overnemen, ppt 3.Filmfragment met opdracht 4.Nabespreking 5.Huiswerk volgende week. 1.
Symetrie is aantrekkelijk. Mensen houden van symetrie
Auditieve verwerking van spraaksignalen psychofysisch en fysiologisch onderzoek: hoe reconstrueren we de boodschap van de spreker uit het spraaksignaal?
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij?
Een lessenserie van drie lessen
Klanken 1.
Taal met één hand Taal- en spraaktechnologie: groepsproject
Open Dag op Locatie Fonologie
Portfolio
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Introductie.
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Les 3 – Zullen we delen?.
Hoe verloopt de muzikale ontwikkeling bij dove kinderen?
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
WAT IS HET BBP (3/3)? Les 3 1. WAT IS HET BBP? inflatie = stijging van het algemeen prijspeil >>> impact op berekening bbp 2.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Het belang van voorlezen
College 3 TAALGESCHIEDENIS Je herhaalt enkele punten van de theorie van week 1 en Je maakt kennis met de klanken van het gesproken.
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Instructiegroep 4 Ouderkring 29 september 2014 Leerkrachten: Debby Kanters (ma-di) José van Doorn (wo-do-vrij) Lio-stagiaire Pabo: Maartje Bekkers (ma-di)
INITIATIE VGT. Leren kijken Vlaamse Gebarentaal is een visuele taal Ogen om te luisteren en handen om te ‘spreken’ Belang van luisteren met je ogen –
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Semantiek week 4.
Workshop Marilene Gathier – De Taalvraag
Spelling & Dyslexie 2 week
Kwaliteitszorg
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Vragen, wat voor vragen?.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Spelling woorden met lange klank
Communicatie Les 1.
Mol en beer.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Pictionary 1 Korintiërs 12:19-20 Opdracht:
Eén Lichaam 1 Korintiërs 12:12-13
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Goedemorgen.
Intervisie CU6745 Femke Posthuma.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Thema 4: Zo bereik je meer
Hoe schrijf je een recensie?
Hoe leren zichtbaar maken? Toolbox formatieve evaluatie
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 BK Lesweek 3
‘In veilige handen’ Welkom en kennismaking
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
De inrichting van een wijk
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Les 4: iedereen is anders
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Is ons taalvermogen genetisch bepaald?
Les 6: non-verbale communicatie
Hoe is menselijke taal ontstaan?
ontwikkelingspsychologie
WOORDSOORTEN HAVO-2.
Transcript van de presentatie:

Hoe herkennen mensen klanken? www.ndrlnds.nl

Leerdoelen Je kent de volgende begrippen: categorische perceptie, foneem, allofoon, foneemperceptie. Je legt uit hoe een mens aan de hand van twee fenomenen - categorische perceptie en foneemperceptie - een klank leert herkennen. www.ndrlnds.nl

Spreek je een woord altijd hetzelfde uit? www.ndrlnds.nl

Spraaksignaal Continu (geen pauzes tussen woorden) Vocalen (klinkers) Consonanten (medeklinkers) www.ndrlnds.nl

Variatie in spraak www.ndrlnds.nl

Variatie in spraak Verschillend stemgeluid www.ndrlnds.nl

Variatie in spraak Verschillend stemgeluid Verschillende toonhoogtes www.ndrlnds.nl

Variatie in spraak Verschillend stemgeluid Verschillende toonhoogtes Ruis www.ndrlnds.nl

Variatie in spraak Verschillend stemgeluid Verschillende toonhoogtes Ruis Assimilatie www.ndrlnds.nl

Assimilatie Klanken passen zich aan elkaar aan. op [p] opbakken [b] www.ndrlnds.nl

Toch klinken sommige klanken hetzelfde en andere niet www.ndrlnds.nl

Categorische perceptie Het brein deelt de wereld in op basis van categorieën die het kent. www.ndrlnds.nl

Categorische perceptie bij spraak Begint al in de baarmoeder. Aandacht voor klanken die belangrijk zijn in jouw taal www.ndrlnds.nl

Fonemen Kat Rat www.ndrlnds.nl

Allofonen Kit Kat www.ndrlnds.nl

Samengevat Spraak is een continu signaal met veel variatie www.ndrlnds.nl

Samengevat Spraak is een continu signaal met veel variatie Categorische perceptie en foneemperceptie www.ndrlnds.nl

Samengevat Spraak is een continu signaal met veel variatie Categorische perceptie en foneemperceptie Fonemen en allofonen www.ndrlnds.nl

Opdracht Groepjes van twee Maak de opdracht die is uitgedeeld De opdracht wordt klassikaal besproken www.ndrlnds.nl

Evaluatie Wat vond je van deze les? Wat onthoud je voor de toekomst? Welke tip geef je mij? www.ndrlnds.nl