Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Project “Schone motor”
Advertisements

Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Reactie op voorstellen voor de gassamenstelling in de toekomst 13 oktober 2011 Stijn Schlatmann.
FOTODIGITAAL
Krachtpatser en werkpaard
Inflatiepiek in 2001: BTW verhoging Bron: CBS, statline.cbs.nl.
Grootverdiener zwaarder belast
Wonen in Nederland § 2.2 Leven met water.
Korte historiek Doelstellingen è financiële drempel verlagen è kennismaking met Gent cultuurstad è participatie van studenten verhogen.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Leeftijdsonderscheid in het pensioenakkoord ? Inleiding op de bijeenkomst van de Vereniging voor Pensioenrecht 6 december 2011.
Beleggen, vertrouwen, onderzoek
“Jaarverslag bodemsanering 2007” Mark in ‘t Veld Senior adviseur Milieu & R.O.
Solar Influences Data analysis Center / Royal Observatory Belgium Waarom zonnetelescopen boven op een toren plaatsen? Wat is deze vreemde structuur?
Door: Jaap Wilmink, Peter Lakeman en Jetske Vleugel
WELKOM 3 december Volvo V60 Plug-in Hybrid Een samenwerking tussen de Volvo Car Corporation en Vattenfall, de Zweedse leverancier van elektriciteit.
Groen goud beter benutten TSC HCA agenda, Delft 26 maart 2014 Visie en ambitie TKI-BBE.
LNG in Dual Fuel trucks Jan Schouten.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Milieu zaken Emissie-eisen Euronormen bmp omzetten in kilometerprijs Euro 5 Euro 6 CO (Koolstofmonoxide) HC (koolwaterstof) NOx (Stikstofoxiden)
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
De duurzaamheid van warmtebronnen
Gemeente Schagen voorstel inzamelscenario’s
winst, warmte en comfort
G-Gassamenstelling na transitie ’11-’21 EL&I & PNA consultatiebijeenkomst 13 oktober 2011 Den Haag.
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Arbeidsmarkt en CAO College voor Arbeidszaken Dick Voortman Gemeentebeurs 7 december 2006.
Indexcijfers Vaak moet je een reeks getallen (bijvoorbeeld de omzet van een bedrijf in de periode 2002 t/m 2005) met elkaar vergelijken.
Samenvatting CONCEPT.
Tenniselleboog Wat houdt dit in?
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Thema 1: Wat is biologie? Basisstof 5: GROEI.
Sales 2.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
1/46 T.Selderbeek - Taxiën van Vliegtuigen Taxiën van vliegtuigen Afstudeerpresentatie - T. Selderbeek - 20 december 2012.
CONTINU EMISSIE MONITORING SYSTEEM (CEMS) Bart de Boer, Frerik van Beijnum.
18 februari 2010 Effecten varianten Schermdijk op hoogwaterkering Delfzijl Marconi werkatelier 18 februari 2010.
Dpt. Forest and Water Management Forest & Nature Lab Bepalen van optimale technieken en strategieën voor de oogst van houtige biomassa Jeroen Osselaere,
Gesubsidieerde bio-LNG keten? Waarom bio-LNG Wat is bio-LNG Wie zijn nodig voor een keten Wat zijn de problemen Hoe dit te realiseren Subsidie innovatiecontracten.
Captain Verenigingssoftware Februari 2005 Modulaire opbouw: Ledenbeheer Factureren Boekhouden Website Objecten.
LNG sleephopperzuiger
Subtitel Bewonersavond Doorn, 20 juni 2016, Adri Nipshagen Resultaten (model)onderzoek fasegebied 3 t.p.v. Huis Doorn.
Onderzoek bewegingsapparaat. Onderdelen onderzoek,  Anamnese  Monsteren  Inspectie  Palpatie  Passieve bewegingen  Staande dier  Liggend dier 
Duurzame energie Welke mogelijkheden zijn er?.
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Scholingsvouchers voor werkzoekenden
Europese emissie-eisen middelgrote stookinstallaties in het Activiteitenbesluit Schakeldag 2017 Piet Kruithof (Ministerie I&M)
Veilig ander aardgas verbranden
De thematische strategie luchtverontreiniging van de Europese Commissie Steven Lauwereins LNE – Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer, Milieu & Gezondheid.
Informatiebijeenkomst LNG in de binnenvaart
Wat zegt een steekproef?
Rondetafelgesprek Tweede Kamer. Gevolgen voor klimaatbeleid
Indexcijfers Vaak moet je een reeks getallen (bijvoorbeeld de omzet van een bedrijf in de periode 2002 t/m 2005) met elkaar vergelijken.
Uitlaatgassen nabehandeling Roetfilter ‘DPF’ en katalysator ‘SCR’
Welkom VWO 5..
Plannen voor 'Post-Authorisation Efficacy Studies' (PAES's)
Hoe eenvoudig is een gemiddelde?
Welkom VWO 5..
Belangrijkste belastingwijzigingen per 1 januari 2018
Toekomstperspectief (milieu-)prestaties LNG-motoren
Biobrandstoffen en motortechniek
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Reflector Big Five Personality
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
LNG met haring 21 juni 2018.
The Next Step 21 juni 2018.
Geothermie in Midden-Holland
Hoe eenvoudig is een gemiddelde?
Kansrijk met Entree naar vervolg mbo of werk!
Transcript van de presentatie:

DNV GL studie LNG in de scheepvaart: verlagen emissies en verhogen efficiency

Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting, bijv. middels kleinere motoren, uitschakelen cilinders) De stoichiometrische (HD truck) gasmotor met zijn lage GHG-emissie geldt als voor de hand liggende kandidaat. Met HPDI truckmotoren, en op langere termijn van de RCCI motoren, nog een aanzienlijke prestatieverbetering in het verschiet. Op termijn verwacht DNV GL dat met de huidige gasmotorconcepten een ondergrens in THC-emissie van ongeveer 1.5 g/kWh, in combinatie met een (vollast)rendement van ongeveer 50% over een belangrijk deel van de bedrijfstijd, haalbaar is. Ten opzichte van de (dan eveneens hoger renderende) dieselmotoren biedt dit perspectief op ongeveer 20% voordeel in termen van GHG-emissie.

Bevindingen Bij dieselmotoren ligt de GHG-emissie tussen ongeveer 605 en 705 g/kWh. De GHG-emissie van de dual-fuelmotoren ligt ongeveer tussen de 545 en 660 g/kWh, oftewel zo’n 6 tot 10% lager ten opzichte van de dieselmotoren. Bij de armmengselmotoren ligt de GHG-emissie in de range van ongeveer 530 tot 625 g/kWh. Dit komt overeen met ongeveer 12% reductie ten opzichte van de dieselmotoren. De stoichiometrische motoren hebben een GHG-emissie tussen ongeveer 545 en 575 g/kWh, oftewel zo’n 10 tot 18% lager dan de dieselmotoren.

Bevindingen