Kenmerk 7: De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 18: De Germaanse cultuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Blok 2 Grieken en Romeinen
Advertisements

Kenmerk 7 De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 11: De Grote Volksverhuizingen.
SlagTeuterburgerwoud
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
!!QUIZZZZZZZZZZZ!! DOOR: Dewi.
Het West Romeinse rijk valt uiteen
De middeleeuwen 1 De Germanen.
Romeinen, Germanen en Kelten
Hoofdstuk 3 Extra informatie…
Romeinen in Noord-West Europa
Romeinse Rijk: -goed bestuur -sterk leger Landbouwstedelijke
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Het Romeinse Rijk was een agrarisch-urbane samenleving
Kenmerk 7: De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 18: De Germaanse cultuur.
Kenmerk 7: 07 b De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 2: De Germaanse cultuur en opkomst der Franken.
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Kenmerk 9: De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 1: Clovis, de Kloosters en Tijdvak 3: Vroege Middeleeuwen; de tijd van ridders en.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Kenmerk 7: 07 b De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 1: Het Romeinse Rijk valt uiteen.
Kenmerk a Opkomst van de stedelijke burgerij en b de toenemende zelfstandigheid van steden Les 2: Verschillen stad en platteland.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Kenmerk 5: 07 b De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 17: Het Romeinse Rijk valt uiteen.
Hoofdstuk VI: De Middeleeuwen Les 1: Germanen
Europa wordt christelijk
Je leert over Romeinen in Nederland.
Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen
Hoe was het ook alweer? Oorzaak en gevolg
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 7: De Romeinen, Romanisering.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Geschiedenis van het Nederlands Voorlopers en verwanten
De Indo-Europeanen.
Hoofdstuk V: Rome Les 6: Romanisering
De tijd van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk III: Griekenland Les 4: Par 3A, Geloven
Romeinen, Germanen en Kelten
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
Wat ga je leren in dit hoofdstuk over de Romeinen:
Geschiedeniswerkplaats – 1KGT Hoofdstuk 2
Leven als een Romein Paragraaf 5.
Wat moet je weten aan het einde van de les?
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
De gelaagde samenleving
Romeinen, Germanen en Kelten. Wat gaan we doen? Aan de grens van het rijk Romeins-Nederland Romanisering Het einde van Rome De Bataafse opstand Volksverhuizingen.
H6 Imperialisme §6.5 Gevolgen van het imperialisme Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de politieke gevolgen voor Europa waren Wat de economische.
Grieken en Romeinen H2.4 HET EINDE VAN HET ROMEINSE RIJK.
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen Paragraaf 2.2 Het Romeinse Rijk.
Goed voorbereid naar de Pabo
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Blok 2 Grieken en Romeinen
Romeinse Rijk: -goed bestuur -sterk leger Landbouwstedelijke
Tijd van Grieken en Romeinen v.Chr. – 500 na Chr.
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Europa wordt christelijk
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
OPKOMST VAN HET CHRISTENDOM
Onze geschiedenis.
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
THEMA 3 – LES 3 HET KLOOSTERLEVEN.
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
THEMA 3 – LES 2 KERK EN KLOOSTER.
Kenmerk 6 & 7 De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 17: Het Romeinse Rijk valt uiteen.
Blok 2 Grieken en Romeinen
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
§1.3 Bouwen en graven In deze paragraaf leer je over: Hunebedden
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Transcript van de presentatie:

Kenmerk 7: De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 18: De Germaanse cultuur

Germanen in het Romeinse Rijk H2:§ 13:p39 1 400 500 600 700 900 1000 1100 1200 1300 Germanen in het Romeinse Rijk Aan de grenzen van Rijn en Donau Op doortocht (Volksverhuizingen) Als ingezetenen Sommige stammen kwamen gewoon; andere werden uitgenodigd Sommige stammen romaniseerden geheel; anderen deels; anderen geheel niet De opkomst van de Franken (zie les 17) behoort dus feitelijk tot dit kenmerk de confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa

Germaanse samenleving 1 400 500 600 700 900 1000 1100 1200 1300 Germaanse samenleving Bestaat uit stammen en stamverbanden Zij worden gebonden door Taal Etniciteit; en een deels overlappende cultuur

Germaanse samenleving 1 400 500 600 700 900 1000 1100 1200 1300 Germaanse samenleving Denk aan het maatschappijmodel Cultuur Indo-Europese taal Religie Goden en goddelijke natuurverschijnselen en –krachten Brengen van offers om .. Geloof in een hiernamaals Verschillen van stam tot stam Economie Landbouw Wonen in dorpen Sociale verhoudingen Indeling Koning/stamhoofd Vrijen Vrijgelatenen n/w Eren van je voorouders En verdedigen van hun land Eer/dapperheid/wraak Lichaamskracht van belang