Grensoverschrijdend gedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Advertisements

Hoe ruim ik mijn kamer op?
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Hoera, een oudergesprek!
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
PRESENTEREN KUN JE LEREN
HEEL VEEL SUCCES! HOI! LEUK DAT JE EEN SPREEKBEURT OVER
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Medialessen groep 8.
Presentatie: Over de grens
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Liefde en relaties.
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
De atlas Hoe gebruik je dat?.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Tekenen marktplaats Thema Verzin een thema voor jouw tekening, zoals markt van vroeger, of een markt in Azië. Of iets wat je zelf verzint.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
HFD3: CHRONOLOGISCH/OPSOMMEND/ TEGENSTELLEND/VERGELIJKEND HFD4: CONCLUDEREND/VOORWAARDELIJK/ OORZAKELIJK/REDENGEVEND Verbanden in een tekst.
Volgende dia Taalgebruik ( schelden) (respect). volgende dia zoek de betekenis van “schelden” schelden = ……..
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Fides-methode Sociale weerbaarheid Zelfvertrouwen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Xperience Liefde en relaties
Creatief schrijven.
Liefde en relaties.
Maslow Behoeftenpiramide.
Presentatie Created by Kathy Faelli.
Een verhaal dat onrustig maakt…
Alcohol en grenzen Plaatje.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Ik stop het pesten.
Voor wat hoort wat Plaatje.
“Maar het huis blijft staan, want het is stevig gebouwd.”
Week 1, les 5.
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Voorbereiding examen Stap 1: Noteer in het midden van je A3-papier jouw visie op het onderwerp. Stap 2: Vul jouw visie aan met trefwoorden/citaten uit.
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Loopbaan en burgerschap les 2
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Thema 4: Zo bereik je meer
Huiswerkopdracht Politiek
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Presentatie: Over de grens
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Hoe maak ik een goede mindmap?
Communicatie 3e les.
Introductieweek Dinsdag 4 september.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Loopbaan en burgerschap les 3
Liefde en relaties.
Je eigen omgeving in beeld
Persoonlijke doelen maken
Lopen op het water.
Creëer je zelf!.
SEL Les 2: normen en waarden.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Creëer je zelf!.
Transcript van de presentatie:

Grensoverschrijdend gedrag

Wat is volgens jou grens overschrijdend gedrag Maak in groepjes van 4 een mindmap op A3 papier Zet in het midden het woord Grensoverschrijdend gedrag en daarom heen alle woorden die voor jullie erbij horen Daarna maken opdracht 1 en 2 van het opdrachtenformulier

Waar ligt jouw grens De ene kant van de klas gaat aan ene kant van het lokaal staan (groep A) De andere kant gaat daar recht tegenover staan aan de andere kant van het lokaal (groep B) De personen rechts (groep A) lopen nu langzaam naar de persoon tegenover hem/haar (naar groep B) Deze persoon (van groep B) zegt stop wanneer volgens hem/haar de persoon dichtbij genoeg is Herhaal dit nu de andere kant op

Grensoverschrijdend gedrag op het werk https://www.youtube.com/watch?v=6aF-UpFZPLY Verschillende soorten grensoverschrijden gedrag op het werk: Seksuele intimidatie Machtsmisbruik Discriminatie

Machtsmisbruik = misbruik maken van hun positie Via lichamelijke kracht  groter dan jou maken Of via verbale kracht  stem verheffen / schreeuwen Voorbeelden machtsmisbruik: - De baas schreeuwt altijd tegen jou - De verpleegster dwingt een patiënt om dingen te doen die hij/zij niet wil Maken opdracht 3 opdrachten formulier

Waarom vertonen mensen machtsmisbruik? Stoer doen / erbij willen horen Ze zitten zelf niet lekker in hun vel Het is hen vanuit thuis niets verteld over fatsoensnormen Ze zijn bang dat ze gepest worden (vaak zijn ze dan vroeger zelf gepest) Wie heeft er wel eens machtsmisbruik meegemaakt?

Discriminatie op de werkvloer Wat is volgens jullie discriminatie  schrijf voor jezelf dit op in 3 zinnen. Discrimineren = het iemand buitensluiten omdat hij/zij anders is https://www.youtube.com/watch?v=cxU0YD-3lp0 Wat vind je hiervan? Ben je zelf wel eens gediscrimineerd? Zo ja waarom dan?

Discriminatie in een strip Maak in groepjes van 3 of 4 een strip over discriminatie. Stap 1: Bedenk waarom iemand wordt gediscrimineerd (huidskleur, geslacht, homo of lesbienne) Stap 2: Waar vindt de discriminatie plaats (werk, school of in de stad) Stap 3: Hoe wordt deze persoon gediscrimineerd (buitengesloten, uitgescholden of ontslagen Stap 4: Maak de strip  bedenk hoe je het grappig kunt maken Stap 5: Presenteer jullie strip aan de klas