Studie van de levende en de niet-levende natuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is ‘goede’ wetenschap
Advertisements

Met onze speciale dank aan
De natuurwetenschappelijke methode
KENNISMAKING MET FYSICA
Natuur- en scheikunde R. Majewski (MAJ).
1. Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Invloed van omgeving (T en pH) op reacties met CO2
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
Overstap 4 vmbo-tl naar 4 havo
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
AAN DE HAND VAN ONDERZOEK NAAR STAMCELLEN VAN PROF. DR. MUMMERY Lesbrief Wetenschappelijk Onderzoek.
Indeling profielen schooljaar Vwo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (480) Engels (400) Algemene natuurwetenschappen (120)
Wat is fysica? Wat? Wie? Waarom?
Wat zijn natuurwetenschappen?
Wetenschappen 2e en 3e graad
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Inleiding op het vak natuurwetenschappen
Wetenschappelijke methode
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Natuurkunde Samenvatting Paragraaf 1 + 2
Powerpoint presentatie Natuurkunde § 1.1 & 1.2
Wat zijn natuurwetenschappen Gemaakt door : Ashequlla, Philipp.
Natuurkunde Paragraaf
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Natuurwetenschappelijk verslag
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Profielkeuze Mavo 2 naar 3.
Periode 1 Biologie Lesstof voortgangtoets 1.1
Samenvatting Hoofdstuk
Kenmerken van organismen BIODOEN
Transport van stoffen Deze les leer je: – de stappen van wetenschappelijk onderzoek opzetten. – hoe transport van stoffen plaatsvindt in een vloeibaar.
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Gegevens Geschiedenis Vandaag Gegevens - ° 1998.
PSO. Praktisch school onderzoek.
 Aardrijkskunde  Geschiedenis  Biologie  Techniek.
startopdracht Laat je boeken in je tas, pak alleen een pen
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
Natuurkunde aan de VU Wim Ubachs Hoogleraar Atoom, Molecuul en Laserfysica Jonas Voorzanger 3e jaars student Natuurkunde (studie) is abstract / theoretisch.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
WELKOM Ouderavond klas 2 mavo Keuzes in 2 mavo.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
Hoofdonderwerp. Onderwerp 1 algemeen geschiedenis natuur steden record.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
Profielkeuze Bovenbouw
Naar de Havo? Damstede Pascal College Nieuwe Havo
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Profielkeuze in de tweede fase
Profielkeuze in de tweede fase
Voorlopige keuze H3>H4
Onderzoeken 1HV.
Titel van wetenschappelijk project
ECONOMIE en IT (A stroom)
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Programma van deze avond
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

Studie van de levende en de niet-levende natuur Natuurwetenschappen Studie van de levende en de niet-levende natuur

Wereldoriëntatie Zes domeinen in het lager onderwijs Natuur Technologie Mens Maatschappij Tijd Ruimte

Natuurwetenschappen Vijf domeinen in het secundair onderwijs Biologie Chemie Fysica Aardrijkskunde Geschiedenis

Bios = leven Logos = leer Biologie = leer van het leven

Chemie = leer van de veranderende materie

Fysica = leer van de niet veranderende materie

Aardrijkskunde = leer van het aardoppervlak

Geschiedenis = leer van de chronologische ordening van gebeurtenissen

Biologie-Chemie-Fysica Gericht op de Wetenschappelijke methode Natuurwetenschappen Biologie-Chemie-Fysica Gericht op de Wetenschappelijke methode

Wetenschappelijke methode Onderzoeksvraag Hypothese Experiment Opstellen Benodigdheden Stappenplan Schets of schema Uitvoeren Waarnemingen Metingen Besluit uit het experiment Antwoord op de onderzoeksvraag Bedenkingen over het experiment