BOM-model PV 25/03/2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Welkom op onze thema-avond
Ervaringen Implementatie in Nederland
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Communicatie met ouders
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
vanuit een herstelgerichte visie!
Onderzoeksvaardigheden 3
In een jeugdgevangenis
Praktijkervaring en reflectie

Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Verbindend communiceren met ouders
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Anders kijken, anders doen
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
LOB zeven stappen naar succes
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Praktijk Opleiders Cursus
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Volksuniversiteit Zwolle
Doorlichting Evaluatie conferentie en vervolg BOM-model (WG)
Coachtraining DOEN?! DAG 2
De bedenkers.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Begeleiden Les 7.
Jij als werkplekbegeleider!
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Jij als werkplekbegeleider!
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Info directievergadering
Omgaan met verschillen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Jouw verhaal over antibioticaresistentie
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Let op: probeer waar te nemen zonder oordeel, want je weet niet waarom die ander doet wat hij/zij doet! Zie als voorbeeld dit filmpje:
Transcript van de presentatie:

BOM-model PV 25/03/2014

De meerwaarde van een denkkader Kinderen tasten vaak ons zelfvertrouwen aan als begeleider – leerkracht. Het confronteert ons met onze eigen behoefte aan respect en waardering. In het begeleiden van deze leerlingen komen we daardoor vaak zelf in conflictsituaties terecht: - conflicten met één of meerdere leerlingen - met collega’s - met ouders - met onszelf

Het BOM – model 4 stappen: Stap 1 IK KIJK waarnemen Stap 2 IK VOEL voelen Stap 3 IK DENK denken Stap 4 IK DOE handelen

Stap 1: IK KIJK waarnemen Ik neem waar. Ik zeg, erken wat ik zie of hoor. erkennen= laten uitspreken, bijvragen stellen, niet oordelen, lichaamstaal waarmee je aangeeft te luisteren, checken of dat wat je gehoord hebt correct is, parafraseren (met eigen woorden kern herhalen),… Als het nodig is, stel ik een vraag.

Stap 2: IK VOEL voelen IK ik (h)erken mijn gevoel JIJ ik plaats het gevoel van het kind in de context aandacht voor signalen van het kind dat aangeeft hoe het zich voelt

Stap 3: IK DENK denken Wat kan ik doen? Welke actie is gepast bij mijn waarnemen en voelen? (agressiekijkwijzer)

Stap 4: IK DOE handelen Ik kies een ACTIE voor de groep / voor het kind.

Effect: Wat gebeurt er? Wat neem ik waar? Was het een goede aanpak/idee? (evalueren) Wat heb ik geleerd over mezelf? (reflecteren)

OPDRACHT: reflectie BOM IK KIJK: erkennen, parafraseren, vragen stellen IK VOEL: ik (h)erken mijn gevoel en plaats het gevoel van het kind in de context, ga op zoek naar de achterliggende oorzaak. Verbinding oorzaak-gevoel komt op gang IK DENK: wat kan ik doen, welke actie is gepast bij mijn denken en voelen? Wordt er bv met kinderen gebrainstormd naar oplossingen? Wordt er bij het geven van straf rekening gehouden met de oorzaak van gedrag? IK DOE: ik kies een gepaste actie. Evaluatie van actie en interactie.

Het BOM – model op kindniveau Via het probleemoplossend gesprek worden er verschillende sociale vaardigheden getraind. Het uiteindelijke doel bij de leerlingen is dat zij de verschillende stappen zelfstandig kunnen zetten. Naargelang de emotionele en de sociale competenties wordt er gekozen voor een opbouw. Deze opbouw in fases wordt gebruikt afhankelijk van de groei van een leerling en is niet op voorhand direct te bepalen.

BOM fase 1

BOM fase 1 Beeld

BOM fase 2

BOM fase 2 Beeld bespreken

BOM fase 3

BOM fase 3 Ik kijk. Ik observeer. Ik zeg wat ik zie of hoor. Ik voel iets. Jij voelt iets. Ik denk na. Ik zoek ideeën om het op te lossen. Ik kies en doe. Effect - gevolg: was het een goed idee? Perspectief nemen Is dit een goed idee? Sociale probleemoplossing Wat is het probleem? Zie ik het probleem? Is het mijn probleem? Welk stuk is van mij? Wat van de ander?

BOM fase 4

BOM fase 4 Ik kijk en zeg wat ik denk. Ik vertel het probleem. Ik begrijp wat ik voel. Ik begrijp wat jij voelt. Ik denk na. Is mijn idee goed voor ons? Ik kies en doe. Effect - gevolg: was het een goed idee? wat heb ik geleerd over mezelf? Probleemidentificatie Ik begrijp wat ik voel en wat jij voelt Is dit een goed idee voor ons?