Over het gebruik van schooltaal in de onderbouw van de basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mondeling Nederlands Cursus 1 – thema wonen.
Advertisements

Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2 thema werk en vrije tijd.
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Taalbeschouwing 2 Taalleesboek 1 53 t/m 55. een enkelvoudig zelfstandig naamwoord (als onderwerp van een zin) krijgt een enkelvoudig gezegde 1=1 een meervoudig.
Trix en Lex Niveau 6 Bewerkt door Jeff, Liesl en Robin
Ik voel me zo alleen !.
Zomaar een kaartje.
Olle en de windmolens.
Vogels en hun omgeving voedsel broedgelegenheid veiligheid rustgebied.
Vondeling Hoe ziet een poezenleven er zoal uit?. Dit hier lijkt mij wel een leuk plekje om te wonen!
Ik loop door de wei Ik ben heel blij.
Ik ben Bob..
Module 1 – Dag 1 Hallo.
Dr. Albertus Risaeusschool
Groep 3a praat en werkt over de slak.
Mijn verjaardag..
Het kleurenbeest.
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
1C blijft slapen in de klas! Kies je personages en sleep ze op de prent Geschreven door de kinderen en de juf van 1C.
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
De Beer van Bram.
de vragen over de winter.
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Dit is de spreekbeurt van Esmée!
Help!!!Er zit een monster onder mijn bed!!!
rustig in je eigen tempo klikken
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Welkom op de kinderboerderij Laag Buurlo. Dit bord staat bij de ingang van de kinderboerderij.
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Wenboekje Speelzaal Jan Huigen. Als je binnenkomt kun jij je jas ophangen aan de kapstok.
Wenboekje Wat fijn dat je er bent, hang je jas maar aan de kapstok..
Hallo, ik ben Lina. Vandaag ga ik naar de speelzaal. Ga je met mij mee? Wenboekje Speelzaal Tierelier.
Wenboekje Speelzaal Dikkie Dik. Hallo, wat fijn dat je komt spelen. Hang je jas en tas maar aan de kapstok..
UIT LIEFDE VOOR DE AARDBOL. Positieve teksten over : Vuur, Aarde, Lucht en Water Kleuters.
Er zijn 12 paarden. 4 paarden lopen buiten. De andere paarden zijn in het hok. Hoeveel paarden staan in het hok?
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Herfst Dieren in de tuin.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
‘Tot morgen. ’ roept de juf
Wat een zwijnenstal! Welzijn voor biggetjes en zeugen.
Voorleesverhaal Joep op de stoep.
Nee Zeggen!.
Welkom in deze kerkdienst
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Kleuterplein een heel jaar rond
De Beer van Bram.
De deur vliegt open. Poes Muis rent naar binnen. Ze huilt
Het is winter. In het park bij het bos is het koud.
Hé, wie zijn dat. Zijn dat Sinterklaas en Zwarte Piet. Nee, hoor
Dit is nog te klein. Hij blijft met zijn opa aan de wal.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 2 Dag 1.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Verkleden De wortel Letters van chocola De maan.
Oriënteren digibordpeuters.
Routineliedjes Eten en drinken Stamp je voeten Dag, dag allemaal
“De baard van Sinterklaas”
Als je nog jong bent is een jongensdroom okee Onbekend met wie je bent, help een handje mee Maar nu ik wijzer word en weet waarom ik leef Je vergeet hoe.
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Transcript van de presentatie:

Over het gebruik van schooltaal in de onderbouw van de basisschool Niet op je knieën! Over het gebruik van schooltaal in de onderbouw van de basisschool Conferentie De leerkracht maakt het verschil 25 april 2012 Bé Poolman (b.poolman@cedin.nl)

Voorjaarsbloemen LK: Nee, wat voor bloemen zijn dit M? Lln1: Weet ik niet LK: Wat voor bloemen? Lln3: wtrblxxx. LK: Oh, waterbloemen? LK: Ze staan in het water he, een beetje in het vaasje LK: ??? 31-12-2018

Vervoer LK: Grote kinderen mogen wel voorin, maar zo groot zijn jullie nog niet hoor, dan moet je heel groot zijn. LK: Ja. LL1 (T): Ik ben al groot LK: ??? (tegen D, broertje van T) 31-12-2018

Vervoer LK: Ging pappa een keer botsen? LK: Oh, en had pappa zich ook zeer gedaan? LK: Maar de auto... Ll1: Maar ik wel. LK: Jij wel? LK: Waar had je je zeer gedaan dan? Lln1: Mijn arm LK: ??? 31-12-2018

Even voorstellen Hanneloes Kim 31-12-2018

Taalproductie 4-jarige Kim - 4 jaar Hanneloes - 4 jaar Dan slaapt hij. Dan ligt hij in bed te slapen. Door zijn bed kruipen, onder zijn deken. Hoort hij een vlieg. Gaat achterna rennen. Heeft hij zijn poten vies gemaakt met verf. Dat zijn voetafdrukken. Nog meer voetafdrukken. En dan ging de vlieg naar buiten vliegen. Hij vindt de krant. Dan kruipt hij erdoorheen en gaat hij ’t scheuren. Dan ziet hij vogeltjes om mee te spelen. Dan springt hij in het bad en laat hij de vogeltjes schrikken. Poes. Zit uit het raam te kijken. Dat is een meisje. Dat is weer een poes. Op de trap lopen Toen kwam er een poes. Toen was de poes in de keuken. Twee poezen. Onder de blaadjes verstoppen. Met de blaadjes aan het spelen. Bron: Leseman et al, 2009 31-12-2018

Aan tafel bij Kim Bron: Henrichs, 2010 M: We hebben deze auto… ehm… deze tafel in Middelburg gekocht. K: Auto? Dit is de auto niet! Dit is een tafel! M: Misschien kunnen we wel heel hard rijden met deze tafel? M: Doen we er wieltjes onder. K: Hier zitten al wieltjes onder, hoor! M: Waar dan? K: Daar, onder de tafel, naast de poten. M: Wat moeten we nog meer hebben als we willen dat hij vooruit gaat? K: Een motor. M: Ja, maar we missen nog iets… M: Als we op de tafel zitten, èn we hebben er een motor op gemaakt, èn er zitten wielen onder, dan missen we nog een heel belangrijk ding… K: Een stuur? K: En een schakel! Bron: Henrichs, 2010 31-12-2018

Aan tafel bij Hanneloes H: Pindakaas is toch een soort brood? M: Beleg. H: Beleg. M: Voor op brood. H: Voor op brood. H: Hier zitten al wieltjes onder, hoor! M: Mmm. M: Had je drum gespeeld op school? H: Ik ging met Lenny spelen en Rachel ging met Bolleboos spelen. M: Nou, dat mag toch? M: Doe even eten boven je bordje, Hanneloes. M: Doe even je stoel daarheen H: Mama, waar blijft Lotte? M: Ik denk dat die ook een hapje eten is. H: Ik denk dat Lotte nog wel komt, hè? M: Doe eens even netjes kauwen, Hanneloes. 31-12-2018

Zoek de verschillen M: We hebben deze auto…ehm…deze tafel in Middelburg gekocht. K: Auto? Dit is de auto niet! Dit is een tafel! M: Misschien kunnen we wel heel hard rijden met deze tafel? M: Doen we er wieltjes onder. K: Hier zitten al wieltjes onder, hoor! M: Waar dan? K: Daar, onder de tafel, naast de poten. M: Wat moeten we nog meer hebben als we willen dat hij vooruit gaat? K: Een motor. M: Ja, maar we missen nog iets… M: Als we op de tafel zitten, èn we hebben er een motor op gemaakt, èn er zitten wielen onder, dan missen we nog een heel belangrijk ding… K: Een stuur? K: En een schakel! H: Pindakaas is toch een soort brood? M: Beleg. H: Beleg. M: Voor op brood. H: Voor op brood. H: Hier zitten al wieltjes onder, hoor! M: Mmm. M: Had je drum gespeeld op school? H: Ik ging met Lenny spelen en Rachel ging met Bolleboos spelen. M: Nou, dat mag toch? M: Doe even eten boven je bordje, Hanneloes. M: Doe even je stoel daarheen H: Mama, waar blijft Lotte? M: Ik denk dat die ook een hapje eten is. H: Ik denk dat Lotte nog wel komt, hè? M: Doe eens even netjes kauwen, Hanneloes. 31-12-2018

Effect van taalaanbod 31-12-2018

Academische taal (schooltaal) Het academische taal continuum Informeel Academisch Boekje voorlezen? Kringgesprek? Instructie? 31-12-2018

Schooltaal Functioneel instrument, dat het mogelijk maakt om efficiënt en precies over abstracte, niet observeerbare onderwerpen te kunnen communiceren. 31-12-2018

Zoek de verschillen Mijn achtertuin (a) Mijn achtertuin (b) Ik zie allemaal katten in de tuin. De tuin is daar (wijst). De katten zijn overal. Ze zijn heel mager en hebben allemaal wonden. De katten zijn niet van de buren. Ze zijn van niemand. Ik zie de boom en ik ruik de bloesem. Het is een kersenboom. Ik hou van de lente en ik hou van het lekkere weer. Ik zit graag in mijn luie stoel. Die staat onder de boom. Maar nu zit niet graag in mijn tuin. Met dank aan de katten! Mijn achtertuin (b) Mijn achtertuin wordt overspoeld door magere zwerfkatten. Hoewel het nu lente is, belemmeren de katten mij om van het lekkere weer te genieten in mijn luie stoel onder de bloeiende kersenboom.

Schooltaal continuüm Thuistaal Schooltaal Woorden Weinig verschillende woorden Veel verschillende woorden Verwijzingen naar hier-en-nu Vb. ”Leg dat maar daar neer” Verwijzingen naar tijd en plaats Vb. Ik heb gisteren het rode blokje op de grote kast in de hoek van de kamer gelegd Veel voorkomende woorden Veel laagfrequente woorden Zinnen Weinig samengestelde zinnen Veel samengestelde zinnen Eenvoudig samengestelde zinnen Complexe samengestelde zinnen Tekst Gering abstractieniveau Hoog abstractieniveau Gebruik Informeel taalgebruik Formeel taalgebruik Directieven; Gesloten vragen Assertieven; Open vragen, pos. feedback 31-12-2018

Maar… … we hebben het over kleuters!!! 31-12-2018

De leerkracht maakt het verschil! Daarom juist! De leerkracht maakt het verschil! 31-12-2018

Kring 31-12-2018

Voorjaarsbloemen LK: Nee, wat voor bloemen zijn dit M? Lln1: Weet ik niet LK: Wat voor bloemen? Lln3: wtrblxxx. LK: Oh, waterbloemen? LK: Ze staan in het water he, een beetje in het vaasje LK: ??? LK: Wanneer bloeien deze bloemen? Lln7 in de zomer. LK: In de zomer? Lln6: Nee in het lente. LK: In de lente he. LK: Het zijn echte voorjaarsbloemen, lentebloemen. Llm5: Maar ze groeien ook in de winter, xxx. 31-12-2018

Vervoer LK: Grote kinderen mogen wel voorin, maar zo groot zijn jullie nog niet hoor, dan moet je heel groot zijn. LK: Ja. LL1 (T): Ik ben al groot LK: ??? (tegen D, broertje van T) LK: Maar D, wat ga jij dan volgende keer tegen pappa zeggen als T voor in de auto gaat zitten? LK: Wat zeg je dan tegen pappa? LK: &Owee &owee pappa, dat mag niet van juf I. LK:: T moet achter in de auto zitten. LK:: Ja. LL5: Maar maar xxx. LK: ? LK: Nou, weet je wat (he)t als jullie zo klein zijn en je zit voor in de auto B, dan als je dan gaat botsen per ongeluk dan bots je zo met je hoofd tegen de ramen aan. LL1 Ja. LK: Nou, en dat is niet leuk hoor, dan moet je wel naar het ziekenhuis. 31-12-2018

Conclusie Grote onderlinge verschillen Geen opvallende verschillen peuterspeelzaal basisonderwijs 31-12-2018