Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 4 Dag 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
PAST SIMPLE (VERLEDEN TIJD)
Spreekbeurt van David van de Giessen 7 april 2006
Powerpoint gemaakt door
Informatieavond 2 Groep 3.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Elektriciteitsletsels In dit hoofdstuk komt aan de orde: Achtergrondinformatie Het gevaar van elektriciteit Eerste Hulp bij elektriciteitsletsels.
PASSÉ COMPOSÉ VERVOEGD MET ÊTRE
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
VRIENDSCHAP maria maria.
Verhaal 1“Hallo ik ben nieuwe juf”
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
preek over Deuteronomium 6:20-25
Praten is zilver zwijgen is goud.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Wat doet een magneet?.
Werkwoorden in de v.t. Reeks 1.
Het schrijven van een verhaal
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Contrasten hard – zacht en hoog – laag. Wij noteren dit met rondjes en kruisjes Een rondje is een lage toon in het midden van de trommel. Bij bodypercussie.
Woordjes leren.
Trillingen Klik op de pijltjes van je toetsenbord om naar de volgende of vorige dia te gaan. Hallo allemaal, we gaan het hebben over: dubbelklik.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Meervoud op –”n of - ën Maar weet je waar de klemtoon ligt?
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Het weer Paula Postigo Martín. Hoe is het weer vandaag?
Briant College H2 het onderwerp. Briant College H1 De persoonsvorm vinden en zinsdeelstrepen zetten Hoe vind je de pv? -zin vragend maken -de zin van.
Tangconstructies ‘Tangconstructie: grote afstand tussen delen die eigenlijk bij elkaar horen. Hierdoor wordt de zin minder goed leesbaar. ‘ De meest gemaakte.
lopen, vallen, gamen, nadenken
RECLAMEFOLDER Wat moet je doen? Materiaal Doe het zo Klaar?
Spelling 1 3 vwo Op niveau, 1e druk (2014)
Het schrijven van een verhaal
Woordbenoemen Groep 6 en 7.
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Werkwoordspelling. Werkwoordspelling Tegenwoordige tijd Als de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd staat, kun je kiezen uit drie vormen: 1 = ik-vorm.
Lijdende en bedrijvende vorm
1. Kunnen we iets onderzoeken als we het niet kunnen zien?
Informatie verdraaien
inoefenen van woordbeeld: visueel en auditief
Ouderbijeenkomst.
Nee Zeggen!.
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Didactische structuren
Gebruik van muziekinstrumenten in de psychomotorische therapie
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 4 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 1 Dag 1.
Slaap wanneer je het nodig hebt...
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 6 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 4 Dag 1.
lopen, vallen, gamen, nadenken
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Transcript van de presentatie:

Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 4 Dag 1

Weet je nog? Het verband De pleister De wond Het gat Een verband omdoen

Wat ga je leren? Het onweer Nat – droog Vuil - schoon De was

( de bliksem en de donder) het onweer ( de bliksem en de donder)

de bliksem (ik zie de bliksem)

de donder – boem (ik hoor de donder)

de klomp (-en)

het lawaai

de lucht

de domoor

de tuinstoel

de was

de wasknijper

de waslijn

de waslijn

de wasmachine

het weer

bewegen

optillen

regenen

waarschuwen

tikken (de regen tikt tegen het het raam)

droog - nat

echt waar

gek

kletsnat

schoon

vuil-schoon

Het verhaal Wie? doet? wat? waar?

meervoud de domoor de klomp de tuinstoel de waslijnen

meervoud de domoor de domoren de klomp de klompen de tuinstoel de tuinstoelen de waslijn de waslijnen

meervoud de wasknijper de wasmachine

meervoud de wasknijper de wasknijpers de wasmachine de wasmachines

Aan de slag Stijgen / dalen TweetalCoach Ik/jij/wij kaartjes uitdelen De leerkracht zegt het werkwoord en de kinderen gaan staan bij hun vorm en zeggen het werkwoord vervoegd in de verleden tijd Zitten , lezen, komen Leerlingen krijgen het werkwoord op een kaartje 1 leerling maakt een zin in tegenwoordige tijd met het ww Andere leerling zet de zin in de verleden tijd De jongen huilt bij de film De jongen huilde bij de film

Wat hebben wij geleerd?

Dag 2

Weet je nog? Het onweer De donder De bliksem De waslijn

Wat ga je leren? Iets van : leer , glas, zilver, hout Waar is het van gemaakt?

Aan de slag Pak steeds een voorwerp bij het woord van de powerpoint Zeg: ‘dit is een ….’ ‘het is van …… gemaakt’

glas

de wasknijper

hout

leer

plastic

steen

wol

ijzer

zilver

voelen

hard - zacht

Uitleg vragen waar is het van…. gemaakt?

Uitleg geven het is van …… gemaakt.

Aan de slag Zoek iemand die Leerlingen hebben briefje met daarop ‘leer, glas, plastic etc Rondlopen: iemand zoeken die iets van …. Heeft en de naam van de leerling erachter zetten (werkblad zit in de handleiding)

meervoud de wasknijper

meervoud de wasknijper de wasknijpers

Wat hebben wij geleerd?

Dag 3

Wat heb je geleerd? Iets van : leer , glas, zilver, hout Waar is het van gemaakt?

Wat ga je leren? Stormen De sneeuw De stilte De temperatuur

Woord van de dag: stormen

de sneeuwstorm

de sneeuwpop

het spinnenweb

de temperatuur

de stilte

de schaats

de vijver

het kruisje

de waarschuwing

de ijspegel(s)

sneeuwen

de storm - stormen

de storm

vriezen

echt waar

verzinnen

gewoon

meervoud de schaats de sneeuwpop de sneeuwman de sneeuwstorm de spin het spinnenweb de temperatuur de waarschuwing

meervoud de schaats de schaatsen de sneeuwpop de sneeuwpoppen de sneeuwman de sneeuwmannen de sneeuwstorm de sneeuwstormen de spin de spinnen het spinnenweb de spinnenwebben de temperatuur de temperaturen de waarschuwing de waarschuwingen

meervoud het kruisje de stilte de vijver de ijspegel

meervoud het kruisje de kruisjes de stilte de stiltes de vijver de vijvers de ijspegel de ijspegels

Het verhaal Wie? doet? wat? waar?

Aan de slag werkblad TweePraat Trek een streep tussen het woordje en het plaatje Maak zinnen met de woorden van het werkblad

Wat hebben wij geleerd?

Dag 4

Weet je nog? Stormen De sneeuw De stilte De temperatuur

Weet je nog? Het verhaal Wie? doet? wat? waar?

Wat ga je leren? Dingen van plastic, ijzer en van ….

de hoek

de streep - de lijn

het midden

de rechthoek

een lijn trekken

hout

leer

plastic

steen

glas

wol

ijzer

zilver

Aan de slag Leg de voeldoos met een doek eroverheen in het midden Laat een kind 1 voorwerp voelen en beschrijven Waar is het van gemaakt? Het is van ….. gemaakt!

Aan de slag Placemat In een viertal gaan zitten, in elk vak zoveel mogelijk dingen opschrijven die ze kennen

meervoud de hoek de lijn de rechthoek

meervoud de hoek de hoeken de lijn de lijnen de rechthoek de rechthoeken

Wat hebben wij geleerd?

Woorden van dag 1 – 4 herhalen door middel van het spel BINGO