Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mondeling Nederlands Cursus 1 – thema wonen.
Advertisements

De werkplaatsassistent
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2 thema werk en vrije tijd.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – de school.
Welkom op de informatieavond van groep 1-2
Simultaan Tafelrondje
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Mondeling Nederlands Cursus 1 thema lichaam.
Coöperatieve leerstrategieën
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Zinsdelen zijn net puzzelstukken!
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe ik paddenstoel word
Module 1 – Dag 1 Hallo.
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Effectief rekenonderwijs
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
De Beer van Bram.
Dit is de spreekbeurt van Esmée!
Hartjes Kies een leuk spel
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
THEMA 4 WOORDEN LEZEN. pijl zuil boek touw deur.
Klik op het vierde plaatje.
 Bepaald?  Bepaald:De het  Bepaald: de het  Onbepaald?
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Hallo, ik ben Lina. Vandaag ga ik naar de speelzaal. Ga je met mij mee? Wenboekje Speelzaal Tierelier.
Wenboekje Speelzaal Dikkie Dik. Hallo, wat fijn dat je komt spelen. Hang je jas en tas maar aan de kapstok..
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Nodig:1 bekertje Doosje met gewichten Schepje Schep in je beker zand totdat hij helemaal gevuld is. Weeg de gevulde beker in je hand. Pak nu een gewicht.
i ngesprokenniet ingesproken.
Luister naar de zin en het woord.
Longboard rijden Board balance Tricks Tricks Tricks Board balance
Hoofdstuk 2 Grammatica zinsdelen
Pinksteren 4 juni 2017.
Verkleden: Kies een leuk spel Fotografie: July staff Sino
Thema Zintuigen.
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Hoofdstuk 4 Schrijven en formuleren
De Beer van Bram.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Didactische structuren
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 1 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 6 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 4 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 4 Dag 1.
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
“Knuffels” Kies een spel.
Je maakt kennis met grote getallen.
Breuken vermenigvuldigen
Transcript van de presentatie:

Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1

Wat ga je leren? het strand het zand Klank: eu verhaal

Woord van de dag: het strand

Klankoefening /eu/ neus reus reuk teun zeug neut

klankversje mijn neus jouw neus boterneus snoepneus

de golf – de golven

het zand

de schep

de kuil

de berg (de hoop)

de zee

de zon

scheppen

horen

de ochtend

de middag

zin hebben / geen zin hebben

een dagje naar het strand Het verhaal

(laat de kaartjes van werkblad 1.5.1 uitknippen) Aan de slag Mix&Ruil (schoudermaatjes) (laat de kaartjes van werkblad 1.5.1 uitknippen) Noem telkens 1 woord van een plaatje. De kinderen geven tegelijk het juiste plaatje aan hun buurman rechts van hun. “geef het kaartje van de zon aan je buurman”

maak een tekening en laat het zien Wat heb je geleerd? maak een tekening en laat het zien

Dag 2

Weet je nog? het strand de buurman het zand

Weet je nog? Het verhaal

Klankoefening /eu/ neus reus reuk teun zeug neut

klankversje mijn neus jouw neus boterneus snoepneus

Wat ga je leren? het speelgoed rangtelwoorden: eerste,tweede,derde spelen

Woord van de dag: het speelgoed

de speelgoedwinkel

spelen

de bal

de barbiepop

de knikkers

de pop

de puzzel

de rolschaats / de skates / de skeelers

het spelletje

het springtouw

het zwaard

komen

neerleggen

wat + doet WAT DOET de knikkers de pop het springtouw de beer de rolschaats de puzzel de bal knikkeren spelen touwtje springen rolschaatsen puzzelen voetballen

voorste

achterste

eerste

tweede

derde

vierde

vijfde

zesde

zevende

achtste, negenste, tiende

Aan de slag De kinderen gaan in een rij staan of zitten “ga zitten op de - eerste laatste voorste tweede derde stoel

wat hebben we geleerd? het speelgoed spelen voorste, achterste, eerste, tweede etc.

Dag 3

Weet je nog? het speelgoed spelen vooraan/midden/achteraan eerste,tweede …….

Klankoefening /eu/ neus reus reuk teun zeug neut

klankversje mijn neus jouw neus boterneus snoepneus

wat ga je leren? vallen het gat de doos het verhaal

Woord van de dag: vallen

de avond

de bal

de broek

de doos

de fiets

het gat

de vloer

de knie

de poes

de stoep

het touw

Uitbeelden: tafelrondje -> ik geef de bal, ik krijg de bal, ik geef de bal, ik krijg de bal… geven - krijgen

Ik rol de bal naar …….. (met de groep de bal laten rollen naar elkaar)

Sta op en loop naar de deur en zeg: ik ga weg, zie jij mij wegggaan Sta op en loop naar de deur en zeg: ik ga weg, zie jij mij wegggaan? Dag! Ik ga weg. weggaan

terugkomen Loop terug naar de tafel en zeg: ik kom terug, kom jij ook terug. Stuur steeds kinderen weg en laat ze terugkomen. Herhaal de woorden weggaan en terugkomen (nee, ga niet weg! Kom terug!)

neerzetten

kapot

los

open

pijn

zeer doen

Het verhaal

weggaan dag! – daag! - tot ziens wanneer zeg je “tot morgen”.

Dag 4

weet je nog? de doos de poes auw, pijn het gat

weet je nog? Het verhaal

wat ga je leren? alles / niets hoog/ laag + leerling: uit laten beelden

Klankoefening /eu/ neus reus reuk teun zeug neut

klankversje mijn neus jouw neus boterneus snoepneus

de blokken

komen

geven - krijgen

omdraaien

hoog - laag

geef elk kind 5 blokken en benoem ze (1,2,3,4,5 blokken) aan de slag bouw een toren van 2 blokken, deze toren is laag bouw een toren van 5 blokken, deze toren is hoog keer de blokken om leg je potlood tussen de blokken doe alles terug in de la er ligt niets meer op tafel Wat heb je nodig: geef elk kind 5 blokken en benoem ze (1,2,3,4,5 blokken) 1 potlood beker

aan de slag alle kinderen komen naar mij de meisjes gaan tussen mij en de jongens staan alle jongens komen hier staan alle jongens lopen naar de meisjes toe …. krijgt een hand van … geef een jongen een hand herhalen: nu met steeds 1 leerling per keer zet de leerlingen in een rij (komen naar, tussen, hier, naar, krijgen, geven)

wat heb je geleerd? dit zijn de woorden spelletje het blok komen krijgen omkeren alles – niets bij hoog – laag naar terug tussen als ik commando zeg moet jij het doen “commando hoog” “commando laag” als ik geen commando zeg en je het toch doet ben je af ;)

Dag 5

Weet je nog? het speelgoed geven / krijgen vooraan – midden – achter aan

Woord van de dag: spelen

Klankoefening /eu/ neus reus reuk teun zeug neut

klankversje mijn neus jouw neus boterneus snoepneus

+ leerling: welk speelgoed zie je op de plaat? het speelgoed

de bal

voetballen

de barbiepop

het spelletje

de poes

de pop

+ leerling: kun jij een zin maken. Ik speel met … + leerling: kun jij een zin maken? Ik speel met ….. (de pop, de trein, de blokken, de bal, het meisje…..) spelen

de knikkers

knikkeren

de puzzel

puzzelen

de rolschaats / de skates / de skeelers

rolschaatsen

het springtouw

touwtje springen

verstoppertje spelen

hinkelen

neerleggen

wat + doet WAT DOET de knikkers de pop het springtouw de beer de rolschaats de puzzel de bal knikkeren spelen touwtje springen rolschaatsen puzzelen voetballen

zullen we gaan … ? voetballen knikkeren puzzelen touwtje springen verstoppertje spelen

heb je zin om te ….? voetballen knikkeren puzzelen touwtje springen verstoppertje spelen

Mix en ruil Pak een kaartje Stel de vraag: “zullen we gaan ……” “heb je zin om te ……” Ruil de kaartjes Zoek een nieuw maatje Alle leerlingen krijgen een kaartje. Iedere leerling zoekt een partner. A stelt de vraag, B antwoordt. A coacht of prijst. B stelt de vraag, A antwoordt. B coacht of prijst. Ruil de kaartjes. Maak een ander koppel en herhaal stap 1 t/m 8.

Het - woorden Pak de HET- doos en een rood blad Herhaal alle het woorden uit de doos Schrijf het woord: vrije tijd op het blad Laat de kinderen alle het- woorden opplakken en kleuren in hun woordenboek