Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
havo A Samenvatting Hoofdstuk 2
Advertisements

Natuurkunde H4: M.Prickaerts
Gelijkmatige toename en afname
havo A Samenvatting Hoofdstuk 7
Hoe teken je een goede grafiek: bovenbouw
Een manier om problemen aan te pakken
Figuur maken met coördinaten in vier kwadranten
Experimenteel onderzoek
Tabellen Metingen schrijf je meestal op in een tabel
Samenvatting H29 Parabolen
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 2
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 13
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 2
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Weet je wat recht evenredig te maken heeft met veerconstante
Welke diagrammen er zijn
Hoofdstuk 6 – Tabellen en grafieken
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Exponentiele functies Lesweek 5
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Experimenteel onderzoek
Lineaire formules Voorbeelden “non”-voorbeelden.
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Kevin van Dorssen 3 april 2008Hfst 8 L1K Formules en letters.
Lineaire Verbanden Hoofdstuk 3.
H7 Kracht.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Verbanden JTC’07.
Regels voor het vermenigvuldigen
Hoofdstuk 6 Allerlei verbanden.
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Intermezzo: Werken met meetresultaten
Samenvatting.
Assenstelsel tekenen.
Rekenen & Tekenen sciencmc2.nl.
Verschillende grafieken en formules
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
Wiskunde G3 Samenvatting H2: Parabolen
1 VMBO-KGT deel Grafieken tekenen 1 1.
TEKENEN RASTER voor opdracht PORTRET
Een beweging vastleggen
1 VMBO BK deel Grafiek Grafiek tekenen 1 1.
Grafiek van lineaire formule
TF GRAFIEKEN TEKENEN : Oefening
Grafiek van lineaire formule
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
Van grafiek naar formule
H1 §2 krachten meten §3 netto kracht
Hoe maak je een grafiek? Tabellen & Diagrammen.
Onderzoek Basisstof 6.
Kun je vertellen wat de samenhang is tussen massa (m), Volume (V) en
Welke diagrammen er zijn
Grafieken en formules 1-1 puntgrafiek, horizontale en verticale lijnen
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 6
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
2 vmbo-t/havo Samenvatting Hoofdstuk 1 (vmbo-T)
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Regelmaat en formules Regelmaat en formules Regelmaat en formules
Voorkennis Wiskunde Les 4 Hoofdstuk 1: §1.1 t/m 1.3.
Bewegingen onderzoeken
Hoofdstuk 10 – les 4 Eenparig vertraagd.
Hoofdstuk 10 – les 3 Eenparig versneld.
G13 2 Recht en omgekeerd evenredige grootheden M A R T X I
De gehele getallen op een getallenas en in een assenstelsel
De natuurlijke getallen op een getallenas en in een assenstelsel
En wat opdrachten bespreken
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Transcript van de presentatie:

Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken NASK - GRAFIEKEN Les 5 / 10 Na deze les: Kan je uitleggen waarom een schaalverdeling stappen moet hebben van veelheden van 1,2 of 5 Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken Kan je een grafiek maken a.d.h.v. een tabel met metingen

1) Een overzicht te hebben van het verloop van de meting (het proces). NASK - GRAFIEKEN Les 5 / 10 Waarom grafieken? Een grafiek maak je om van een ‘groot’ aantal metingen een overzicht te maken om: 1) Een overzicht te hebben van het verloop van de meting (het proces). 2) Om een verband te herkennen tussen grootheden.

NASK - GRAFIEKEN Les 5 / 10 Hoe maak je een grafiek? Stap 1 Bereid je voor door een tabel te maken van je metingen. Neem een stuk ruitjes papier (of teken zelf een stuk met ruitjes). X Y lengte Massa (cm) (kg) 30 1,8 40 3,2 50 5 60 7,2 70 9,8 80 12,8 90 16,2 100 20 110 24,2 120 28,8 130 33,8 140 39,2 150 45 160 52,2 170 57,8 180 64,8

Hoe maak je een grafiek? Stap 2 Teken een assenstelsel. X Y lengte NASK - GRAFIEKEN Les 5 / 10 Hoe maak je een grafiek? Stap 2 Teken een assenstelsel. X Y lengte Massa (cm) (kg) 30 1,8 40 3,2 50 5 60 7,2 70 9,8 80 12,8 90 16,2 100 20 110 24,2 120 28,8 130 33,8 140 39,2 150 45 160 52,2 170 57,8 180 64,8

NASK - GRAFIEKEN Les 5 / 10 Hoe maak je een grafiek? Stap 3 Zet de juiste grootheid en eeheid bij de assen. Horizontaal = gegeven Verticaal = oorzaak / meting (y eitje valt naar beneden) X Y lengte Massa cm kg 30 1,8 40 3,2 50 5 60 7,2 70 9,8 80 12,8 90 16,2 100 20 110 24,2 120 28,8 130 33,8 140 39,2 150 45 160 52,2 170 57,8 180 64,8 ---> massa in kg ---> Lengte in cm

Hoe maak je een grafiek? Stap 4 Kies stapgrootte (1, 2, 5, 10). X Y NASK - GRAFIEKEN Les 5 / 10 Hoe maak je een grafiek? Stap 4 Kies stapgrootte (1, 2, 5, 10). X Y lengte Massa (cm) (kg) 30 1,8 40 3,2 50 5 60 7,2 70 9,8 80 12,8 90 16,2 100 20 110 24,2 120 28,8 130 33,8 140 39,2 150 45 160 52,2 170 57,8 180 64,8 ---> massa in kg 70 60 50 40 30 20 10 20 40 60 80 100 120 140 160 180 ---> Lengte in cm

Hoe maak je een grafiek? Stap 5 Punten zetten in de grafiek X Y lengte NASK - GRAFIEKEN Les 5 / 10 Hoe maak je een grafiek? Stap 5 Punten zetten in de grafiek X Y lengte Massa (cm) (kg) 30 1,8 40 3,2 50 5 60 7,2 70 9,8 80 12,8 90 16,2 100 20 110 24,2 120 28,8 130 33,8 140 39,2 150 45 160 52,2 170 57,8 180 64,8 ---> massa (kg) 70 60 50 40 30 20 10 20 40 60 80 100 120 140 160 180 ---> Lengte (cm)

NASK - GRAFIEKEN Les 5 / 10 Hoe maak je een grafiek? Stap 6 Teken een vloeiende lijn door zoveel mogelijk punten. punten die niet bij de grafiek lijken te horen neem je niet mee. X Y lengte Massa (cm) (kg) 30 1,8 40 3,2 50 5 60 7,2 70 9,8 80 12,8 90 16,2 100 20 110 24,2 120 28,8 130 33,8 140 39,2 150 45 160 52,2 170 57,8 180 64,8 70 ---> massa (kg) 60 50 40 30 20 10 20 40 60 80 100 120 140 160 180 ---> Lengte (cm)

STREEFGEWICHT VAN JONGENS NASK - GRAFIEKEN Les 5 / 10 Hoe maak je een grafiek? Stap 7 Zet een titel boven de grafiek om aan te geven wat de inhoud weergeeft. X Y lengte Massa (cm) (kg) 30 1,8 40 3,2 50 5 60 7,2 70 9,8 80 12,8 90 16,2 100 20 110 24,2 120 28,8 130 33,8 140 39,2 150 45 160 52,2 170 57,8 180 64,8 STREEFGEWICHT VAN JONGENS ---> massa (kg) 70 60 50 40 30 20 10 20 40 60 80 100 120 140 160 180 ---> Lengte (cm)

Stappenplan voor het maken van een grafiek NASK - GRAFIEKEN Les 5 / 10 Stappenplan voor het maken van een grafiek Stap1: Maak een tabel van de meetresultaten of formule. Gegevens in bovenste rij (X-as) Meting of berekening in onderste rij (Y-as) Stap 2: Teken de horizontale as (X-as) en verticale as (Y-as) (denk aan eitje valt naar beneden) Stap 3: Zet bij de assen waar het over gaat teksten uit tabel: grootheid (onderwerp) en Eenheid (maat). Voorbeeld: afstand in m of bedrag in €

Bepaal de stap grootte vanuit de tabel Hoe bepaal je de stap: NASK - GRAFIEKEN Les 5 / 10 Stap 4: Bepaal de stap grootte vanuit de tabel Hoe bepaal je de stap: Neem minimale en maximale x waarde. Deel x door aantal vakjes die je op as kan tekenen Kies een waarde uit onderstaande rij die groter of gelijk is (goede stapgrootte: 1, 2, 5 of een veelvoud van 10) Doe hetzelfde voor de y waarde. Stap 5: Meet punten in het assenstelsel zetten. Stap 6: Teken een lijn. Geo gebruik als alle punten/kruisjes op een rechte lijn liggen. Anders vloeiende lijn. Titel

NASK – Excel-GRAFIEKEN Les 5 / 10 22:38

NASK – Excel-GRAFIEKEN Les 5 / 10 22:38

NASK – Excel-GRAFIEKEN Les 5 / 10 22:38

NASK – Excel-GRAFIEKEN Les 5 / 10 22:38

NASK – Excel-GRAFIEKEN Les 5 / 10 22:38