Volksuniversiteit Zwolle

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Advertisements

Verborgen vormen van pesten
Lotgenotencontact.
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
die niet om jou zou huilen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
"Het is beter op iemand te moeten wachten - hoe lang ook –
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Het is precies 19:06.
Gewoon mooi om naar te luisteren...
Het levensboek.
Interpreteren van data
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Welkom. Muziek en zangtalenten Meer dan 300 vrienden op facebook, maar hoe goed kennen die jou eigenlijk als je alleen maar de leuke dingen op facebook.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
RD.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Schattebout. Schattebout Er is meer tussen hemel en aarde! Ècht wel! Eindeloos bewustzijn bij God. Zo heet dit schilderij. Dat is net zoiets als eeuwig.
3. Maar zo zien we niet alles, en bovendien is het beeld vlak.
WINTERSE GEDACHTEN.
Kikkerpraat...
Covey trainingsavond.
Nee Zeggen!.
Jongeren en seks Plaatje.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Jij bent niet anders maar bijzonder!
Volksuniversiteit Zwolle
45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
Coaching.
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Kijk en luister Muziek.
Mogelijke Jezusbeelden
Beste vriend(in) Muziek : Francis Goya “Blue Moon”
Kijk en luister Muziek.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
SEL Les 2: normen en waarden.
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Semantisatieverhaal Ken jullie het filmpje van die lachende man in het openbaar vervoer, in de metro? Openbaar vervoer is vervoer dat iedereen mag gebruiken,
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Transcript van de presentatie:

Volksuniversiteit Zwolle Respect voor het model van de wereld van de ander en dat van mijzelf Welkom! bij de NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen” Volksuniversiteit Zwolle Najaar 2016 week 8

Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om na te denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Taal 2 Miltonmodel Meta- model Milton-taal: Meta-taal: motiverend indirecte suggesties vooronderstellingen Voorbeeld 1: ‘Hoe goed vind je dit boek? De vooronderstelling is: Je vind iets goeds aan dit boek. Voorbeeld 2: ‘In welk ander licht zie je dit nu? De vooronderstelling is: Je ziet het in een ander licht. In beide voorbeelden gaat het onbewuste op zoek naar iets positiefs. Meta-taal: ontnuchterend specifiek makend realistischer Voorbeeld: “Ik heb altijd pech” Meta-model-vraag: Echt, altijd? Wanneer was dat voor het laatst? En daarna? Waar was dat? Heb je ook wel eens geluk gehad? Bij alle meta-model vragen gaat het onbewuste op zoek naar realistischer ervaringen. Virginia Satir

Taal 2 Niemand stemt hiermee in. ‘Echt niemand?’ Meta- model Milton model Virginia Satir Het Milton-model chunkt up, Wie zal hiermee instemmen? ´Iedereen zal hiermee instemmen´ Niemand stemt hiermee in. ‘Echt niemand?’ Het Meta-model chunkt down.

Taal 2 Milton model Milton-modelpatronen zijn geschikt voor het oproepen van ervaringen via indirecte suggestie en vooronderstellingen. Voorbeeld: 'Ik weet niet of je nieuwsgierig kunt zijn naar de nieuwe dingen die je onbewust aan het leren bent.' De vooronderstellingen zijn: (a) je bent iets nieuws aan het leren, en (b) dat gaat onbewust. Opmerking: Het Milton-model maakt gebruik van dezelfde linguïstische principes als het Metamodel, maar als het ware in omgekeerde richting. Bij het metamodel vraag je naar specifieke ervaringen. Bij het Milton-model geef je algemene formuleringen die de ander zelf met ervaringen invult. Het Miltonmodel chunkt up, het metamodel chunkt down.

Yes set Wanneer zou je deze oefening willen gaan toepassen? 5 1 Je zit hier nu na acht avonden in de kring. 13 Ik neem waar dat jullie naar mij kijken en dat bewijst dat je geïnteresseerd bent in wat er vandaag gaat komen.3 2 Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt wat deze oefening je zal brengen. 1 3 4 Alles wijst er op dat dit een nuttige oefening wordt. 6 5 Je zult veel met deze oefening kunnen doen! 7 Milton patronen 1) Feitelijke observaties 2) Oorzaak  Gevolg 3) Gedachten lezen 4) Universele waarheid 5) Mogelijkheid 6) Vooronderstelling Wanneer zou je deze oefening willen gaan toepassen? 5

Oefening Yes-set Ga uit van een situatie waarin je iemand zou willen motiveren om iets te doen. Geef je coach opdracht om te knikken als het binnen komt, bereid om te volgen. Stel samen drie (of meer) uitspraken uit de Yes-set op om tot de meest succesvolle uitspraak te komen. De werker neemt de stappen en kijkt telkens of de coach knikt als het binnen komt

Oefening: Milton Model Luister naar ‘Zij‘ van Marco Borsato Bekijk blz 89 en 90 van het handboek Ga na van elke regel welk Milton-taalpatroon hier gebruikt is.

Oefening: Milton Model Luister naar ‘Zij‘ van Marco Borsato Bekijk blz 89 en 90 van het handboek Ga na van elke regel welk Milton-taalpatroon hier gebruikt is. 1. De blik in haar ogen verandert de kleur van mijn dag 2. ‘t is niet te geloven van zwart als ze boos is tot blauwer dan blauw als ze lacht 3. de zon hangt voortdurend verliefd om haar heen de maan laat haar nooit een seconde alleen. 4. Een woord van haar lippen kan telkens weer wonderen doen 5. ’t is niet te voorspellen soms klinkt ze als onweer en soms als een zonnig seizoen 6. maar hoe hard het ook vriest ze is zo weer ontdooid 7. zolang ze bij mij is verveel ik me nooit. 8. Want zij, zij is de zon en de maan voor mij zij heeft het beste van allebei zo mysterieus en zo warm tegelijk 9. en ze doet iets met mij ze is vrij, vrij om te gaan maar ze blijft bij mij zij is de eb en de vloed erbij 10. ze zegt me gewoon wat ze vindt een vrouw en een kind 11. ze is wind en windstilte en zij, zij hoort bij mij en zij opent een wereld voor mij 12. zij is de zon op mijn huid en de regen wind mee en wind tegen zij zit in alles voor mij 13. ze maakt me blij 14. zij houdt me vast maakt me vrij 15. zij is er altijd 16. zij maakt me deel van haar grote geheel,\ 17. zij is de betere helft 18. van mij 19. zij...