Een visie gebaseerd op feiten en meningen,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.
Advertisements

De Drama Driehoek.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Lotgenotencontact.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Workshop Relationele en seksuele vorming
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De theorie van de dramadriehoek
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Koffieochtend Woensdag 19 december Doel van koffieochtend Praten met ouders over pesten, zodat we met elkaar ervoor kunnen zorgen dat PCBS De Kring.
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communicatie met ouders
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OGW op de Firtel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Pedagogische theorieën
Groepsdynamiek 1.
Welkom op onze ouderochtend
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Beroepshouding en beroepscode
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Beter omgaan met ruzies
DAVID PINTO
10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.
Welkom op onze thema-avond
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Wat is coöperatief leren?
Het loopbaangesprek.
Sterker communiceren = relaties versterken
LOB zeven stappen naar succes
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Verbonden voelen met de natuur
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’

Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
BOM-model PV 25/03/2014.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
SEL Les 2: normen en waarden.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Een visie gebaseerd op feiten en meningen, Pedagogische visie Een visie gebaseerd op feiten en meningen,

Inleiding Visie van onze scholen bekeken Overeenkomsten in mindmap Brainstormen, wat vinden wij belangijk Schrijven, met literatuur

Veiligheid Pyramide van Maslov Veilige school

Veiligheid Open communicatie naar ouders Vertrouwen in de ontwikkeling van het kind Aansturing van het gedrag

Regels en gedrag Regels herhalen Ondertekenen van regels Regels in de hoeken Leerkrachtgedrag wederkerig.

Structuur als hulpmiddel Biedt veiligheid en duidelijkheid Dagritme kaarten Leerkracht handen vrij om te coachen

Thomas Gordon De Amerikaan Thomas Gordon was een ontwikkelingspsycholoog die uitging van gelijkwaardigheid in relaties. Centraal in Gordon's visie staan respect en aandacht voor elkaar en ruimte voor ieders eigen karakter. De rode draad van zijn methode is de taal van acceptatie. We nemen kinderen serieus en laten ze in hun waarde, zodat we goede relaties met ze op kunnen bouwen. In die context kan een kind groeien, zich ontwikkelen en problemen leren oplossen. Het maakt dat een kind productiever en creatiever wordt en zich gelukkig zal voelen. Het kind aanspreken op zijn gedrag geen waardeoordeel.

Goed gedrag belonen Positief gedrag belonen, bijvoorbeeld, kijk eens hoe netjes Kees al zit in de kring. Kinderen aandacht geven bij positief gedrag. Ongewenst gedrag niets laten opleveren

Echtheid en empathie Reageren vanuit negatieve ervaringen. Wees eerlijk tegenover jezelf en reflecteer op je eigen handelen.  

Leer de kinderen kennen Tonen van empathie

Reflecteren Reflecteren, zonder oordeel Ik zag dat je hem duwde, ipv. Nee, je mag hem niet duwen, ga jij maar eens even naar de gang, want dat doen we hier niet!   (thomas gordon) , actief luisteren.

Gedrag onderling Regels in de klas, invloed op gedrag onderling Complimenten geven

Gedrag onderling Inzicht krijgen door een sociogram (geen vervanging voor observatie)

Gedrag ondeling Cooperatieve werkvormen gebruiken is samenbindend.

Tot slot Door te rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer door te gaan leren we!