‘Burgerbreedband’? Lessen uit zes jaar onderzoek met initiatieven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over jongeren gesproken 10 maart 2005, Martiniplaza Groningen
Advertisements

Snel Internet Oost-Groningen
© Prof.dr Jouke van Dijk BouwNed, Onbelemmerd Bouwen Noordelijk BouwNed Congres Martiniplaza, Groningen, 29 januari 2004 Prof. dr Jouke van.
Noordelijke Arbeidsmarkt-verkenning 2006
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
7/15/2014 | 1 Langer thuis wonen d.m.v. e-Health !/? Marjolein van Offenbeek, Albert Boonstra, Eveline Hage.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
SURF: Internationalisering en ICT
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Een ‘Bedreigd Bestaan’ in Noord-Groningen?!
secretaris Plaatselijke Groep
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
© Prof.dr Jouke van Dijk TxU-4, 29 april 2004 Evaluatie - 4 Hoogeveen, 29 april 2004 Prof. dr Jouke van Dijk Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse Faculteit.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Succes- en faalfactoren
UMCG University Medical Center Groningen Welkom bij:
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Gerjan Bobbink NIKHEF 14 June 2007 National institute for subatomic physics (For Gabby Gezers)
1 EUROCARE meeting Malpensa Via Beeld| Koptekst en voettekst kunt u deze tekst wijzigenVia Beeld| Koptekst en voettekst kunt u deze tekst wijzigen 1 High.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Training digitale didactiek
| faculty of behavioural and social sciences Research review on the process of matching decision making Kirti Zeijlmans Hans Grietens University.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Kinderarmoede en opvoedingsondersteuning Prof. Dr. Rudi Roose Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Senaat - 6 juli 2015.
Glasvezel, next-generation access (NGA) buitengebied, overal en voor iedereen Irma Bijker, provincie Gelderland.
BREEDBAND TUSSEN OVERHEID, MARKT EN GEMEENSCHAP Prof.dr. Gert-Jan Hospers Nijkerk, 3 november 2015.
Terug naar eerste pagina Resource Discovery met behulp van RDN, het Resource Discovery Network.
Wisselen?
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
NVAO-dinsdagoverleg 9 februari sinds 2009: 1.niet expliciet in kaders 2.expertise in panels 3.expertise bij NVAO sinds 2014: MOOCs, … 2.
Agricultural Education in the Netherlands Dutch Dairy Centre
Hoopvolle perspectieven voor Subsaharaans Afrika?
Bevordert culturele duurzaamheid bestendig erfgoedbeleid? Prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
Zoekvraag 9/11 Een open deur?. Zoekvraag P: Vermindert de sluisdeur bij de afdeling Hematologie het aantal infecties bij neutropene patiënten? I: wel.
VLIR - EQUAL Projectvoorstel - Deel II - 1 maart EQUAL VLIR – Gelijke Kansenproject HRM-instrumentarium voor gelijke kansen aan universiteiten “Equality.
Center of Entrepreneurship Value050 en Incubator Cube050 Welkom en introductie Cube050 Innovatiebrief Cube050 Ozo Media Water & Energy Solutions Honours.
In the loop Game: introduction on Circular Economy
1| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie | faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie De toekomst.
Spanningen op de woningmarkt
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
40 jaar Bestuurskunde Twente
Ervaringen uit de praktijk
3 | Circulaire economie: Amsterdam Circulair
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
The State of Entrepreneurship.NL 2016
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
The Energy Infrastructure of the 21st century
Reducing antibiotics on farmlevel
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Sector, Firm Size and ICT investments
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Feedback geven en krijgen
Dr. Koen Salemink Onderzoeker en Docent Culturele Geografie
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Roundtable Participatiewet: De Uitdaging voor HRM
VIP²-GGZ: Forum 26/02/2016 prof. dr. Geert Dom, voorzitter Bureau VIP²-GGZ.
how to create an Optimal Classroom Experience
Agendapunt 3 1 juli januari 2019 Gerben Klein Lebbink.
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Towards and Africa Europe Partnership
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Transcript van de presentatie:

‘Burgerbreedband’? Lessen uit zes jaar onderzoek met initiatieven Dr. Koen Salemink Prof. dr. Dirk Strijker RUG-FRW Culturele Geografie Krimpcafé ‘Democratische Uitdagingen’

Hoe het eens begon… 2012 – 2013 Verkennende fase Kennismaking met markt -> Ingewikkelde materie “Diezelfde avond nog heb ik mijn vrouw gevraagd hoeveel we voor ons abonnement betalen”

Eerste initiatieven 2013 – 2014 ‘Pionieren in de polder’ NL: rond (technische) universiteiten Noorden: ‘key persons’ Initiatieven maken vaart Overheden ‘faciliteren’… …maar raken tegelijkertijd achterop

‘Begin 2019 beschikt het buitengebied over snel internet’ PS Verkiezingen 2015 2014 – 2015 Politisering van het thema Kernpunt in campagnes Opgenomen in nieuwe college-akkoorden -> politieke toewijding… ‘Begin 2019 beschikt het buitengebied over snel internet’

De Grote Stroomversnelling Toenemende druk op provincies om probleem op te lossen Beleid Generiek Vermengd met andere beleidsdoelen -> vertraging bij voorlopers -> inhaalslag nieuwelingen

#1 Marktfalen marktconform oplossen

#2 ‘Beleidsbetongieterij’

#3 ‘EOP-reflex’

#4 Eenduidig en Verdeeld

#5 Desillusie van burgerbreedband?

Netwerklogica vs. Burgerlogica

Vragen/Discussie? Selectie van publicaties: Salemink, K. & Strijker, D. (te verschijnen) Digitaal Platteland: White paper over digitale ontsluiting van het Nederlandse platteland. (URSI research reports; Vol. 362). Groningen: Urban and Regional Studies Institute / University of Groningen. Salemink, K., Strijker, D., & Bosworth, G. (2017). Rural development in the digital age: A systematic literature review on unequal ICT availability, adoption, and use in rural areas. Journal of Rural Studies, 54, 360-371. DOI: 10.1016/j.jrurstud.2015.09.001 Salemink, K., Strijker, D., & Bosworth, G. (2016). The community reclaims control? Learning experiences from rural broadband initiatives in the Netherlands. Sociologia Ruralis. DOI: 10.1111/soru.12150 Salemink, K., & Strijker, D. (2016). Breedband in buitengebieden: Succes- en faalfactoren bij breedbandinitiatieven. (URSI research reports; Vol. 358). Groningen: Urban and Regional Studies Institute / University of Groningen. Salemink, K., & Strijker, D. (2016). Rural broadband initiatives in the Netherlands as a training ground for neo-endogenous development. Local Economy, 31(7), 778-794. DOI: 10.1177/0269094216670940 Salemink, K. (2016). Digital Margins: How spatially and socially marginalized communities deal with digital exclusion [Groningen]: Rijksuniversiteit Groningen Salemink, K., & Strijker, D. (2015). Breedbandcoöperaties op het platteland: Leerscholen voor Next Generation Plattelandsontwikkeling. Bestuurskunde, 24(2), 40-50. DOI: 10.5553/Bk/092733872015024002004