Examens met ICT komen er aan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het centraal examen op de computer
Advertisements

De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
NVON KV-dag 2005 Examens met ICT komen er aan: Exams of Tomorrow Peter Uylings Amstel Instituut.
Dr. Albert Schweitzer College HAVO VWO WELKOM Naam van de school Wat het ASCS te bieden heeft Leerproces van de leerling Inschrijven Dr. Albert Schweitzer.
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
Keuzes 7 vakken (+ maatschappijleer), na examen mag een leerling 1 vak onder voorwaarden laten vallen NE – EN – WI – TNL verplicht om te volgen 1.
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Het gebruik van de computer
De computer bij de centrale examens
Ouderavond klas 3 15 maart 2010.
Computer Based Testing een ‘rijkere’ vorm van toetsing?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
De toekomst van het vmbo
vmbo havo - vwo - gymnasium
Welkom!. Voorlichting vmbo havo - vwo - gymnasium Monique de Jong Nathalie van der Bom (coördinator contacten basisonderwijs)(coördinator onderwijs)
De computer bij de centrale examens
Welkom.
1e ouderavond klas 3 VMBO (theoretisch) HAVO/VWO LOB KV1 / CKV.
CSG Rehoboth Welkom op de ouderavond klas 2 KIEZEN.
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Welkom op de tweede informatie-avond voor vmbo2-g/t.
Voorlichtingsavond MAVO 3
Informatie voor ouders groep 8 over:
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Welkom bij de decaan avond Mavo 3. 2 Studie en beroepskeuze Mavo 3 28.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Sectorkeuze 2 mavo.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Op naar het VO…….. En nu?. Wat kunt u verwachten? uur- Wat houdt het VO in? - Het schooladvies; waarop is dit gebaseerd? - Uitleg over de Centrale.
Voorlichting Voortgezet Onderwijs Informatieavond voortgezet onderwijs Voorstellen Voorstellen Het voortgezet onderwijs Het voortgezet onderwijs.
Vakkenpakket Vakkenpakket. Decaan Buket Algurdag Docent Economie & Rekenen Contact:
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
INFO - AVOND 3 HAVO. Introductie decaan Coen Swinkels
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Welkom informatieavond 3 mavo J. De lange S. Martens
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
Basisschool Voortgezet onderwijs
Informatiebijeenkomst Facet
Informatie voor ouders groep 8 over:
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Studiekeuzes van uw kind
Vakkenpakketkeuze Theoretische Leerweg
Studiekeuzes van uw kind
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
INFO - AVOND 3 ATHENEUM EN 3 GYMNASIUM.
INFO - AVOND 3 HAVO.
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
Overstap M4 - H4 25 oktober 2017.
niveau-adviezen en klassenindeling
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Informatie voor ouders groep 8 over:
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
INFO - AVOND 3 HAVO.
Ouderavond 3 ATHENEUM EN 3 GYMNASIUM.
informatieavond Instroom 4 vmbo – 4 HAVO
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Studiekeuzes van uw kind
WELKOM Ouderavond klas 4 TOPmavo 24 september 2018 Dhr. A. Straathof.
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
Examens met ICT komen er aan
Kiezen in klas 2.
Kiezen in klas 3.
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Informatieavond Leerjaar 2 Mavo(+)
WELKOM Ouderavond klas 4 TOPmavo 26 september 2019 Dhr. A. Straathof.
Transcript van de presentatie:

Examens met ICT komen er aan Peter Uylings Amstel Instituut Gerard Boeijen Citogroep Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Onderwijs door de eeuwen heen 1400 2004

Woudschoten conferentie 2004 1400 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 1500 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 1600 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 1700 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 1800 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 1937 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 1950 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 1960 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 1975 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 2000 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 2002 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 2003 Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 2010 ? ? Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

ICT- onderwijsmonitor 2000-2001 Gebruik van ICT voor didactische handelingen, door leraren (n=900) % Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 Gebruik van ICT % www.ict-onderwijsmonitor.nl Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Behoud van centraal examen Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Conclusies van inspectie en ICT monitor Ruim negentig procent van de leraren in het basisonderwijs gebruikt de computer voor onderwijsdoeleinden; In de andere onderwijssectoren ligt dit percentage veel lager; ICT is voor elk onderwijsconcept van waarde. Leerlingen en studenten vinden het belangrijk dat zij met computers kunnen omgaan. Ook beleven zij meer plezier aan lessen waarbij gebruik wordt gemaakt van de computer; Het aantal computers in het onderwijs neemt gestaag toe; Het tekort aan kennis van (nieuwe) ICT- toepassingen vormt één van de grootste belemmeringen voor de verdere invoering van ICT in het onderwijs. Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 Van leren naar toetsen Evaluatie van het geleerde Aansluiten bij de manier van leren Mogelijkheden tot individualisering Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 Computers in het centraal examen Uitgangspunten Elke leerling krijgt bij tenminste één vak een computeronderdeel: In elk profiel, elke sector, elke leerweg; Computervaardigheden geen doel van examinering; Geleidelijke invoering Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 Compex Onderzoeksproject 2003, 2004, 2005 Beperkt aantal proefscholen (10-50-100) Deelname op vrijwillige basis De examens van voorgaande jaren zijn voorbeeld voor het volgend jaar Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Hoe wordt de computer ingezet? Ict en Multimedia in het examen (IMEX) Computer Based Testing (CBT) (voornamelijk in vmbo basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen) Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 Kenmerken IMEX Opgaven worden op papier aangeboden en de antwoorden op papier gegeven Gebruik van standaard software en/of vakspecifieke programma’s Ongeveer 30% opgaven waarbij de computer moet worden gebruikt Examenwerk wordt op normale wijze door docent en tweede corrector beoordeeld Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 Welke vakken? Algemene vakken in HAVO/VWO en VMBO GL/TL   profiel havo vwo Cultuur en maatschappij ec 1 wi A 1 Economie en maatschappij ak wi A 1,2 Natuur en gezondheid bi Natuur en techniek na 1,2 sector vmbo gt techniek + landbouw nask-1 z&w + landbouw economie + z&w ec Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Meerwaarde van de computer(1) Ten aanzien van de afname en toepassingen: Meer vraagvormen door hyperlinks, video, meten op de computer, uitvoeren van experimenten Kleur en geluid Meer en andere bronnen (digitale databases) Gebruik van applicaties en vakspecifieke software tijdens de toets Aansluiten bij de onderwijspraktijk Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Toepassingsmogelijkheden Binas-vakken Vragen over videofragmenten (bi) Videometen (IPCoach ) Modelleren (IPCoach en Excel) Experiment (laten) uitvoeren en resultaten verwerken (animaties, Flash, Java-applets etc.) Simulaties (maken en) uitvoeren Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 Regelgeving IMEX Opgaven op papier Antwoorden op papier, deels als resultaatbestand Herexamen regulier (t/m 2006) Resultaten van de groep worden geschaald met landelijke resultaten (t/m 2006) Mogelijkheid voor CEVO om N-term vast te stellen die afwijkt van de landelijke N-term (t/m 2006) Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 Meedoen in 2006? Opgeven bij CEVO (www.cevo.nl) Informatiebijeenkomsten in april in Zwolle en Breda Aanmelden in mei 2005 Kijk ook op http://www.citogroep.nl Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Woudschoten conferentie 2004 Invoering Natuurkunde 1,2 havo + vwo én Natuur- en scheikunde 1 vmbo gl/tl 2003, 2004 en 2005 (1e tijdvak) project beperkt aantal scholen naast regulier examen 2006 keuze voor deelname alle scholen (1e tijdvak) naast regulier 2007 opgenomen in regulier examen (1e + 2e tijdvak) Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018

Voorbeelden natuurkunde 1,2 VWO Modelleren (Coach 5) Sahara HAVO Videometen (Coach 5) Hellingbaan Dataverwerking (Excel) Stralingsmeter Systeembord (Systematic) Broodrooster Woudschoten conferentie 2004 25 december 2018