De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Informatiesessie Impact van de nieuwe richtlijn « stocks » voor de aangevers van aardolie 13 maart 2012.
1 De uitkeringstrekkers van de RVA toegelaten op basis van arbeidsprestaties voor de OCMW’s in toepassing van artikel 60 § 7 van de organieke wet betreffende.
1.Sociaal objectief 2.Wonen in eigen streek (DGPB, boek 5) 3.Register onbebouwde percelen 4.Leegstandsregister.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
UNIEK JAARVERSLAG VAN DE POD MI. I.Doelstelling 1.Administratieve vereenvoudiging van subsidiemaatregelen  Minder papier: webapplicatie  Minder kosten.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Algemene Vergadering vergadering 13 december 2013.
Werkgroep activering 27 juni Agenda -Beste praktijk : KB 500€ door OCMW Jette (uitstel van vergadering van 21 maart) -Uitvoering van de omzendbrief.
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Administrateur-generaal
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Flexibel aanbod meerderjarigen (FAM) Infosessie bijdrageregeling.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
Université Libre de Bruxelles DULBEA Raming van de belastingfraude in België Hafsatou Diallo Güngör Karakaya Danièle Meulders Robert Plasman Département.
Kadervormingstoelagen Alle vormingen ifv jeugdwerkinitiatief Worden voor de helft terugbetaald.
TRIJNTJE LUCASSEN Van IBL naar managementinformatie: ideeën en plannen.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
Meer interactie met de OCMW's via de sociale media LinkedIn: een groep voor uitwisseling van goede praktijken.
Hervorming toelage ter bevordering van de participatie en sociale activering Werkgroep activering 20 December 2016.
Tijdelijke Werkervaring
Werkgroep activering 2 april 2015.
Werkgroep Activering 16 maart 2017
Tijdelijke Werkervaring (TWE)
Toets kader project Verbetering Modellering Reistijden
Klantentevredenheidsenquête 2016 Resultaten
Mobiliteit: een studie van SD Worx
Werkgroep sociale activering
Budgetwijziging 2016 Meerjarenplanwijziging
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
OCMW Ath Sociale activering.
Hervorming toelage ter bevordering van de participatie en sociale activering Werkgroep activering 20 December 2016.
Werkgroep sociale activering 15 juni 2017
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Werkgroep sociale activering 19 oktober 2017
Werkgroep sociale activering 28 maart 2018
Provinciale lente-ontmoetingsdag West-Vlaanderen 12 juni 2018
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Steunmaatregelen bij groei & innovatie
Hoe doen we dat in de Drechtsteden?
Provinciale lente-ontmoetingsdag Brussel 16 april 2018
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Provinciale lente-ontmoetingsdag Leuven 24 mei 2018
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Nieuw subsidiesysteem voor afdelingen
Decenniumdoelen2017 Hoorzitting kinderbijslag
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Provinciale lente-ontmoetingsdag Antwerpen 5 juni 2018
Sociale activering Expeditie Doppio 9 oktober 2018
Hervorming toelage ter bevordering van de participatie en sociale activering Werkgroep activering 20 December 2016.
Provinciale lente-ontmoetingsdag Oost-Vlaanderen 8 mei 2018
Provinciale lente-ontmoetingsdag Hasselt 31 mei 2018
DOPPIO dag Brussel 9 oktober 2018
Provinciale lente-ontmoetingsdag Oost-Vlaanderen 8 mei 2018
Cijfergegevens leerrecht
1. Toelage participatie en sociale activering
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
INFOSESSIE OPROEP AMIF 43 INTEGRATIE
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
INFOSESSIE OPROEP AMIF 43 INTEGRATIE
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Transcript van de presentatie:

De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017 Provinciale ontmoeting Herfst 2018

Context Omzendbrief van 29 mei 2017 betreffende de resultaatindicatoren in de vorm van kwantitatieve gegevens Gegevens uit het Uniek Jaarverslag (bestaande gegevens + toegevoegde velden) Eerste analyse

Benadering Focus op : Benuttingsgraad van de toelage De “nieuwigheden” (vanaf 2017) : De 3 luiken (met de « schotten») De « kleine » OCMW’s (toelage ≤ 5000€) De collectieve modules (luik B) De samenwerking tussen OCMW’s onderling

Gegevens Aantal OCMW’s Beschikbaar toelagebedrag Aantal deelnemers Gemiddelde kost per deelnemer Verantwoord bedrag Verantwoordingsgraad Aangepast toelagebedrag Benuttingsgraad

Verantwoordingsgraad => verhouding tussen het toelagebedrag volgens het toelagebesluit (= beschikbare bedrag) en het bedrag dat verantwoord werd in het Uniek Jaarverslag (uitgedrukt in %) => ‘over-verantwoording’ was mogelijk (met het oog op een eventuele herverdeling van het niet-benut saldo)

Benuttingsgraad => verantwoord bedrag teruggebracht naar het maximaal “betoelaagbaar” bedrag, uitgedrukt in % Bij ‘over-verantwoording’ wordt de toelage begrensd tot het beschikbare bedrag Schotten: wanneer het minimum vereiste % van een luik niet werd gebruikt, dan gaat dat deel van de toelage verloren (zelfs indien men over-verantwoordt in een ander luik)

Verdeling van de toelage per Gewest

Beschikbaar bedrag/verantwoord bedrag per Gewest

Verantwoordingsgraad per Gewest

(potentiële) Benuttingsgraad per Gewest

Verantwoordingsgraad per provincie + Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Benuttingsgraad (potentiële) per provincie + Brussels Hoofdstedelijk Gewest

De drie luiken van de toelage Bevorderen van maatschappelijke participatie Organiseren van collectieve modules Bestrijden van kinderarmoede

De drie luiken van de toelage Artikel 3,§3, van het toelagebesluit legt per luik minima en/of maxima op (= schotten) : Collectieve modules: min. 25% en max. 50% (tot 100% personeelskosten) Kinderarmoede: min. 25% (max. 10 % personeelskosten) Het restbedrag van max. 50 % : bevorderen van maatschappelijke participatie en/of kinderarmoede (maximum 10 % personeelskosten voor luik ‘maatschappelijke participatie) Bij niet respecteren van de minima, verlies van dat deel van de toelage

De drie luiken van de toelage Vaststellingen op nationaal niveau: Aandeel personeelskosten: conform het toelagebesluit Luik A : 8 % Luik B : 58 % Luik C : 7 % Verdeling tussen de luiken: ± gelijke verdeling Luik A : 32 % Luik B : 35 % Luik C : 35 % % individuele trajecten: is iets hoger bij de collectieve modules Luik A : 27 % Luik B: 36 % Luik C : 28 % Gemiddelde kost per deelnemer hoger bij de collectieve modules Luik A : 20 € Luik B : 208 € Luik C : 57 €

Verdeling van de drie luiken volgens de Gewest (op basis van de verantwoording)

De OCMW’s volgens toelagebedrag

De OCMW’s volgens toelagebedrag Vaststellingen: Verantwoordingsgraad: het hoogst bij de “kleine” OCMW’s ≤ 5000€ : 144 % 5000€ - 7500 € : 129 % > 7500 € : 102 % Benuttingsgraad: het hoogst bij de OCMW’s > 5000€ ≤ 5000€ : 88 % 5000€ - 7500 € : 88 % > 7500 € : 91 %

De “kleine” OCMW’s (toelage ≤ 5000 €) De “kleine” OCMW’s zijn niet verplicht om de opgelegde minima te respecteren (volgens art.3, §3 van het toelagebesluit) =>vrije besteding Maatschappelijke participatie Collectieve modules

De “kleine” OCMW’s (toelage ≤ 5000 €) Verantwoordingsgraad: gemiddeld 144 % Benuttingsgraad: gemiddeld 88% → 83/194 onder-verantwoorden (< 100%) waarvan 19 OCMW’s < 50% = 43% → 111/194 benutten de toelage aan 100% (verantwoording ≥ 100%) = 57% Ter vergelijking met de overige OCMW’s (> 5000€) : → 188/395 benutten de toelage aan 100% (verantwoording ≥ 100%) = 48% Meer “kleine” OCMW’s benutten de toelage volledig : aanwijzing voor beperkend karakter van de schotten ?

De “kleine” OCMW’s (toelage ≤ 5000 €) Wat is de reden voor de onderbenutting van de toelage bij 83 “kleine” OCMW’s? Niet de schotten, want vrije besteding voor de “kleine” OCMW’s Beperkte bedrag van de toelage? Probleem van schaalgrootte van het OCMW?

De collectieve modules (luik B)

De collectieve modules (luik B)

De collectieve modules (luik B)

De collectieve modules (luik B) De OCMW’s van de 5 grote steden: gemiddelde gegevens Vaststellingen m.b.t. deze 5 OCMW’s : 3 op 5 : uitsluitend personeelskosten 2 sur 5 : uitsluitend werkingskosten Verschillende percepties van de begrippen “afhakers” en “meetbare vooruitgang” Grote verschillen tussen aantal collectieve modules, aantal dagen, aantal deelnemers en gemiddelde kost per deelnemer % afhakers % meetbare vooruitgang Gemiddelde kost per deelnemer % besteed aan collectieve modules % personeelskosten 11% 83% 929 € 38% 59%

De collectieve modules (luik B)

Samenwerking tussen de OCMW’s Per luik: Bevorderen van maatschappelijke participatie: 8 OCMW’s hebben samengewerkt 4 met 1 ander OCMW 2 met 2 andere OCMW’s 1 met 4 andere OCMW’s 1 met 8 andere OCMW’s Organiseren van collectieve modules: 15 OCMW’s hebben samengewerkt 10 met 1 andere OCMW 3 met 2 andere OCMW’s 2 met 4 andere OCMW’s Bestrijden van kinderarmoede: 1 OCMW heeft samengewerkt 1 met 1 ander OCMW In totaal: 20 OCMW’s hebben samengewerkt met andere OCMW’s

Samengevat Toelage wordt steeds optimaler benut Belang van over-verantwoording De drie luiken worden evenredig benut Relatief optimale benutting collectieve modules O.b.v. steekproef 5 grote OCMW’s Hoog aandeel deelnemers met positieve evolutie (83%) Laag aandeel afhakers (11%) In verhouding wordt er weinig samengewerkt Hogere benuttingsgraad bij ‘vrije besteding’ Aanwijzing voor beperkend karakter van de schotten?

Bedankt voor uw aandacht! Vragen? Bedenkingen? Suggesties?