Digitaal Archief BEHEERSBAAR BESCHIKBAAR BETAALBAAR DUURZAAM COMPLIANT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Advertisements

“Digitaal delen is het nieuwe hebben” 9 vragen over de toekomst van overheidsinformatie ICTU Café 11 februari 2014.
Advies: Duurzaam archiveren van COP Documentbeheer en archivering III 25 november 2008.
SMQ (BAG-WOZ) Relatiedag Afstemming BAG-WOZ
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Accommodatiebeleid Inspraak en informatiebijeenkomst Overige accommodaties 30 januari 2013.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen projectorganisatie.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
RODIN Regio’s Zaanstreek en Waterland 23 november 2011
Afschaffen handtekeningen en digitaal tekenen bij de stad Antwerpen
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Digitale duurzaamheid en bewaarstrategieen
Netwerking & Organisatieontwikkeling
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Het Patiëntveiligheidprogramma GGZ 2008 – 2011, Wat is precies ontwikkeld? *de opbrengsten van het landelijk programma *de waarde voor de praktijk.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Bewustwording informatiebeveiliging
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
Het Facilitair Bedrijf partner in vastgoed en ICT.
OCDD en gemeenschappelijke e-depotvoorzieningen
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Naar digitale duurzaamheid voor miniorganisaties Stuurgroep 18 april 2011.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Beheer van Onderzoeksdata (RDM) Hannelore Vanhaverbeke – DOC Jan Ooghe, Kristel Hoydonckx – ICTS TOB project o.l.v. Hilde Van Kiel - UB.
Jos Arends Kiezen voor een MidOffice. Hoe kies je een MidOffice uit? Telt Nederland echt 20 verschillende zaaksystemen?? Van visie naar vieze voeten De.
Jeugdzorg De opdracht Reikwijdte en verantwoordelijkheden Veranderingen in de doelgroep Kosten zorg voor jeugd in Gouda Spoorboekje besluitvorming.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Doelstellingen, Implementatie en Ervaringen met Single Sign On.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Doorontwikkelen BRON in vogelvlucht Wiebe Buising, ministerie van OCW Tonny Plas, saMBO-ICT.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
Convenant Investeringen Langdurige Zorg Bianca Roos 4 oktober 2011.
Proeftuinen bewaren 9 mei 2017 André Plat (KING) Jamil Jawad (VNG)
Transitieteambijeenkomst BGT Gelderland Midden
Best Value Procurement Klant-, Zaak-, ArchiefSysteem
Transitieteambijeenkomst BGT Gelderland NO
3x3 in Alkmaar: hoe staat het er nu mee? Werksessie 21 jan 2016
Pilot bewaring Den Haag
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Business case Enterprise Service Bus
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Het E-depot van Rotterdam
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
archivering.
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Inleiding resultaten 3 pilots Gemeenten
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
Inleiding resultaten 3 pilots Gemeenten
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Bunnik & het RHC Zuidoost Utrecht
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Digitaal Archief BEHEERSBAAR BESCHIKBAAR BETAALBAAR DUURZAAM COMPLIANT VINDBAAR VEILIG BETAALBAAR

Agenda Introductie Digitale Duurzaamheid Oldambt Project vervroegde overbrenging Emailbewaring Aanleiding voorlopig advies BZK Vragenlijst In-uitgaande mail Kenmerken Procedure vertrek personeel Conclusies Mogelijke oplossing Aanbevelingen

Doelstelling Oldambt Informatie vindbaar, beschikbaar, bruikbaar en openbaar; Het e-depot van Oldambt als onderdeel van de kwaliteits- en dienstverleningscyclus die zich richt op de informatiehuishouding;

E-depot implementatie gemeente Oldambt 03-2017 09-2017 03-2018 09-2018 03-2019 Uitfasen Corsa Aansluiten zaaksysteem Archiveren videotulen Archiveren audiotulen Particuliere archieven

Vervroegde Overbrenging Stuurgroep Project Vervroegde Overbrenging Projectgroep Fase 1 Fase 2 Fase 3 Werkgroep Architectuur Werkgroep Koppelvlak Werkgroep Beschikbaar stellen Eindpresentatie Werkgroep TMLO Werkgroep DMS/E-depot Werkgroep Beheer E-mail bewaring

Beoogde richtlijn Notitie van Binnenlandse zaken over archiveren van e-mail binnen de Rijksoverheid

Vragenlijst Betreft vragen over informatiemanagement m.b.t. e-mail Maar ook ICT specifieke vragen m.b.t. e-mail

Sleutelfunctionarissen College leden (Burgemeester en wethouders) Leidinggevenden (Secretaris en andere nog nader te bepalen)

Inkomende email “Prive” DIV/info omgevingsloket registreren DIV medewerker registreren Zaaksysteem/dms

Uitgaande email Zaak “Prive” DIV/info registreren DIV Zaaksysteem/dms medewerker Zaak “Prive” DIV/info registreren DIV Zaaksysteem/dms Extern

Kenmerken (gemeente 40.000 inwoners) Periode 01-03-2017 tot 01-03-2018 Ingekomen mail totaal 5750 / dag* Vraag uitgezet bij beherende partij Verzonden mail totaal Ingekomen info mail 92 / dag   Verzonden info mail 55 / dag wordt via de info mail doorgezonden naar de eigen email adressen van de behandelende medewerkers zonder registratie Registratie vanuit info mail in zaaksysteem en Corsa 30 / dag Verwijderde email zonder registratie of doorzending 7 / dag Spam of mailingen e.d. Verzonden vanuit zaaksysteem 2 / dag Deze mogelijkheid is vanaf begin dit jaar opengesteld, wordt nog niet optimaal benut. Verzonden vanuit Corsa geen Vanuit Corsa wordt er helemaal niet gemaild Splitsing DIV en Info mailbox: Info ingekomen: 58/dag DIV ingekomen: 34/dag Grove rekensom: 7000 mails (verzonden/ontvangen) over 1 jaar x 300 medewerkers = 2.1 mln mails per jaar ≈ 5750 per dag ≈ 16 mails/dag/medewerker. Van de 5750 worden er maar 30 geregistreerd door DIV in zaaksysteem/DMS ≈ 0,5%!!! Bij uitgangspunt dat 20% van de mail echt belangrijk is, is dit maar 30/20% van 5750 ≈ 3%!! Opmerking: Het was niet mogelijk het aantal geregistreerde mails per dan in het zaaksysteem/DMS te meten. Het % kan hoger uitvallen als medewerkers zelf mail registreren in zaaksysteem/DMS * Geschatte waarde o.b.v. gemiddelde gebruiker

Procedure verlaten organisatie m.b.t. e-mail Vertrekkende medewerker zelf verantwoordelijk voor archivering van te bewaren e-mail (zelf opslaan in zaaksysteem of aanbieden aan DIV) Teammanager beslist of mailbox wordt verwijderd of ter beschikking manager/collega. Geen beleid omtrent bewaring mailboxen sleutelfunctionarissen

Conclusies Het is lastig kenmerken over mail verkeer inzichtelijk te krijgen Heel klein % van inkomende e-mail wordt geregistreerd (0,5%/3%) Registratie van uitgaande mail nagenoeg nihil! Verantwoordelijkheid registratie e-mail neerleggen bij medewerker werkt niet! Email archivering vindt nagenoeg niet plaats !

Mogelijke oplossing Mail client Mail Configurator Mail Selector medewerker Mail client Zaaksysteem/dms Mail Configurator Mail Selector Mail server ICTU: Testbed Digitale Bewaring – Van digitale vluchtigheid naar digitaal houvast. Bewaren van e-mail

Aanbevelingen Inventariseer e-mail verkeer en kenmerken. E-mail registratie technisch oplossen. Voorstel BZK oogt pragmatisch maar vergt investering. Nader onderzoek / pilot naar mogelijke e-mail registratie oplossingen.