Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EF A IDS NOT, januari Het EF A IDS programma Internationaal vakbonds- programma voor het onderwijs gericht op bewustwording van millenniumdoel Education.
Advertisements

I love you.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
BEKERING IN EEN POSTMODERNE CONTEXT EZA RAADSVERGADERING 10 OKTOBER 2011 MIRANDA KLAVER I once was lost?
1 professionalisering Leerkrachten en hun omgeving.
Elementaire Deeltjes in 3 – 6 lessen
Mascil – NL National Advisory Board 26 juni 2013 Michiel Doorman, Vincent Jonker Freudenthal Instituut.
Leraar, school en opleiding
Studiereis “Be kind and work hard” Maart 2013 – Presentatie Thoos en Tessa.
Lokale ontwikkelingen in grensgebieden Dr Frans Thissen Amsterdam institute for Metropolitan and International Development Studies (AMIDSt)
Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Leren met een expert & een "embodied" agent. Inhoud Leren met experts Voorbeelden Scripts Scaffolden met een Embodied Agent Europese ontwikkeling in Atgentive.
Palliatieve zorg Alexander de Graeff, internist-oncoloog
International Primary Curriculum
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2002 Thankyou Music 1/8 CONSUMING FIRE (Tim Hughes) 1. There must be more than this Er moet.
Ik als docent Als leerling op school Als docent die mij inspireerde Als de docent die ik wou zijn Als de docent die ik niet wil zijn Wat mij het leukste.
Easter Music By Margriet Middel and Lina Valentinčič.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Professional Development Schools - Rijnmond
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
I am and … a teacher a teacher educator. I ampassionate learning unique caring online understanding discovering curious not alone inspired creative.
Community Service in het Hoger Onderwijs in Nederland Prof. Dr. Lucas Meijs Professor Strategische Filantropie & Vrijwilligerswerk Rotterdam School of.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
LEERTEAM VERSNELLEN 1 E BIJEENKOMST 1 SEPTEMBER 2015.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming.
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Beginnen met lesplannning
Justian Knobbout Promovendus bij het lectoraat Digital Smart Services
De Betekeniseconomie.
Grammar of Schooling: onderwijsconcepten voor push+pull leren
Ontwikkeling van professionele identiteit
Evolutieleer Natuurwetenschappen.
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Salt & Light Zout & Licht
Sector, Firm Size and ICT investments
Ontwikkeling van professionele identiteit
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Betrekkelijk voornaamwoorden
Marsel van Oosten ARS281 Hanyuan Chen
Universiteit van Amsterdam
Creativiteit / Onderwijs
Verlangen naar God Longing for God
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
The Future Teacher 3.0.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Leerling worden, leerling blijven Een onderwijspedagogische visie op continuïteit in leerprocessen Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek Afdeling Onderwijspedagogiek & Opvoedingsfilosofie Vrije Universiteit Amsterdam 2006

Onderwijs en Zorg Beperkingen van een technocratische benadering Scholing voor het leven Existentiële zorg van leerkracht en leerlingen

School als een zorgende gemeenschap Hargreaves (2003): “When today’s learners are more diverse and demanding, caring must become less controlling; more responsive to students’ varied cultures; more inclusive of their ideas, perceptions and learning requirements; and more ready to involve and not just to compensate for the families and communities from which the students come”

Zorgen voor Continuïteit Wat is continuïteit ? Probleemloze voortgang Doorwerking (Rutter & Rutter) dispositie(s)

De zorgende leerkracht Hargreaves (opnieuw): “Good teachers fully understand that successful teaching and learning occur when teachers have caring relationships with their students and when students are emotionally engaged with their learning”

Zorgrelatie door: betekenisvolle activiteiten welbevinden van leerlingen gemeenschapsvorming Vertrouwen schenken Gerichte impulsen Hulpvragen onderkennen & culturele middelen aanreiken Meedoen

Vormgeving in praktijk: Ontwikkelingsgericht Onderwijs Leerling worden……….. …………… leerling blijven zingeving dispositie identiteit culturele hulpmiddelen