Leerling worden, leerling blijven Een onderwijspedagogische visie op continuïteit in leerprocessen Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek Afdeling Onderwijspedagogiek & Opvoedingsfilosofie Vrije Universiteit Amsterdam 2006
Onderwijs en Zorg Beperkingen van een technocratische benadering Scholing voor het leven Existentiële zorg van leerkracht en leerlingen
School als een zorgende gemeenschap Hargreaves (2003): “When today’s learners are more diverse and demanding, caring must become less controlling; more responsive to students’ varied cultures; more inclusive of their ideas, perceptions and learning requirements; and more ready to involve and not just to compensate for the families and communities from which the students come”
Zorgen voor Continuïteit Wat is continuïteit ? Probleemloze voortgang Doorwerking (Rutter & Rutter) dispositie(s)
De zorgende leerkracht Hargreaves (opnieuw): “Good teachers fully understand that successful teaching and learning occur when teachers have caring relationships with their students and when students are emotionally engaged with their learning”
Zorgrelatie door: betekenisvolle activiteiten welbevinden van leerlingen gemeenschapsvorming Vertrouwen schenken Gerichte impulsen Hulpvragen onderkennen & culturele middelen aanreiken Meedoen
Vormgeving in praktijk: Ontwikkelingsgericht Onderwijs Leerling worden……….. …………… leerling blijven zingeving dispositie identiteit culturele hulpmiddelen