Toekomstperspectief (milieu-)prestaties LNG-motoren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Subtitel Rik Winters, Maarssen, 18 december 2013 Innogest: snel vergisten in een veranderende markt.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Perslucht- Behandeling & Reduceer- ventielen
Project “Schone motor”
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Reactie op voorstellen voor de gassamenstelling in de toekomst 13 oktober 2011 Stijn Schlatmann.
Facility management en inkoop
Hoofdstuk 9 THERMODYNAMICA lic. Dirk Willem.
Motivatie: van begrip naar toepassingen
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Meesterproef Scheikunde Koolstofdioxide CO 2 ontstaat bij alle verbrandingen concentratie CO 2 sinds Industriële Revolutie toegenomen van 0,032%
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
“In opdracht van Oranjewoud B.V.” 1.  Welkom!  Samenwerking tussen E, W, IPO, IM  School of E&D of Applied Sciences 2.
© de vries business consultancy, 2008
© Kiwa Programma Regelgeving en verplichtingen Ontwikkelingen normen en certificatie regelingen Pauze Keuren/certificeren van de bio ethanol zelf.
Opbrengsten van onderwijs
Actief burgerschap voor en door ouderen: wat mogen we verwachten?
Schone Scheepvaart in de provincie Zuid-Holland
LNG in Dual Fuel trucks Jan Schouten.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Milieu zaken Emissie-eisen Euronormen bmp omzetten in kilometerprijs Euro 5 Euro 6 CO (Koolstofmonoxide) HC (koolwaterstof) NOx (Stikstofoxiden)
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
Robotisering en de arbeidsmarkt
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
G-Gassamenstelling na transitie ’11-’21 EL&I & PNA consultatiebijeenkomst 13 oktober 2011 Den Haag.
Zoek via “onderwerp”, “aangepast…” info over de scheepvaart !
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Ontwikkelingen in de scheepsbouw 11 maart Netherlands Maritime Technology Branchevereniging van de maritieme maakindustrie, 400 leden 300 toeleveranciers,
Oplossingen voor het toenemende energieverbruik 1 september 2015 Oplossingen voor het toenemende energieverbruik1.
Van meer naar beter: vruchtbaarheid, de motor achter bedrijfsrendement!
‘Hoge Energiebesparing op gas’
1 VWO Hoofdstuk 2 Klimaat § 2-5
WELKOM NAMENS: De Nederlandse Scheepsbouw- en toelevering De Nederlandse binnenvaart-branche De Nederlandse MKB maak-industrie De innovator voor de Binnenvaart.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
1/46 T.Selderbeek - Taxiën van Vliegtuigen Taxiën van vliegtuigen Afstudeerpresentatie - T. Selderbeek - 20 december 2012.
CONTINU EMISSIE MONITORING SYSTEEM (CEMS) Bart de Boer, Frerik van Beijnum.
Waar gaan we heen met het weidevogelbeheer De Groene Motor 06 november 2014 “de Zwaan” Berkenwoude Ron van Wetten.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Gesubsidieerde bio-LNG keten? Waarom bio-LNG Wat is bio-LNG Wie zijn nodig voor een keten Wat zijn de problemen Hoe dit te realiseren Subsidie innovatiecontracten.
LNG sleephopperzuiger
Verdiepingen in het Markermeer Kennis vanuit NMIJ Thomas Vijverberg 30 Sep 2013.
taking care of energy and the environment
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Handelsalgoritmen voor dagopties
Europese emissie-eisen middelgrote stookinstallaties in het Activiteitenbesluit Schakeldag 2017 Piet Kruithof (Ministerie I&M)
Veilig ander aardgas verbranden
Wat is CO2? CO2 = natuurlijk gas Fossiele brandstoffen
De thematische strategie luchtverontreiniging van de Europese Commissie Steven Lauwereins LNE – Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer, Milieu & Gezondheid.
Handelsalgoritmen voor dagopties
Hoofdstuk 6: Natuurkunde Overal (vwo 4)
Informatiebijeenkomst LNG in de binnenvaart
Leggen pensioenfondsen de lat te hoog?
Carbon Black.
Uitlaatgassen nabehandeling Roetfilter ‘DPF’ en katalysator ‘SCR’
Septembre 18.
Direct NO2 emissions: the state of knowlegde and consequences
Inhoud DuraConnect? “Verzilvering” maatschappij: een uitdaging?
Reflector Big Five Personality
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
LNG Pilots Effecten, milieuprestatie en potentieel van biogas en bio-LNG in Nederland.
WAAROM CO2? Uitfasering huidige koelmiddelen, R404a / R410a / R507 / R407C Prijsdruk en schaarste op de huidige chemische koelmiddelen Alternatieven zijn.
LNG met haring 21 juni 2018.
The Next Step 21 juni 2018.
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
Rapportage van voortgang of status
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

Toekomstperspectief (milieu-)prestaties LNG-motoren LNG in de scheepvaart Toekomstperspectief (milieu-)prestaties LNG-motoren

Geboekte progressie verbetering (milieu-)prestaties gasmotoren Drivers verbetering (milieu-)prestaties OEM’s Aanscherping van de emissievoorschriften, Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCRI, II), NRMM Stage III,V etc. Verlagen van het brandstofverbruik door o.a. verhogen rendement en reduceren onverbrande koolwaterstoffen Voorbeelden prestatieverbetering gasmotorontwikkelingen van de afgelopen decennia Toepassen turbo’s in combinatie met Miller kleptiming: Turbo: toename belasting motoren wat tot efficiëntieverbetering leidt, maar risico op kloppen neemt toe Millerkleptiming: brengt de begintemperatuur gasluchtmengsel omlaag, waardoor de motor minder gevoelig is voor klopverschijnselen en NOx emissie daalt. Terugdringen van onverbrande koolwaterstoffen: afname emissie en toename rendement

Maatregelen verlagen methaanslip Methaanslipverlaging: Reduceren spleetverliezen Voorkomen klepoverlap Voorkomen vlamdoving en misfire Optimalisatie verbrandingsproces Optimalisatie Maatregelen methaanslip reductie heeft geleid tot een sterke afname van de methaanslip voor moderne gasmotoren

Overzicht (milieu-)prestaties Trend in de tijd (voorbeeld Wärtsilä): THC-emissie: gestaag dalende trend; Rendement: gestaag stijgende trend

Waar ligt verbeterpotentieel qua (milieu)-prestaties in de binnenvaart en kustvaart? Overzicht innovatieve ontwikkelingen in Nederland om gasmotoren nog efficiënter en schoner te maken

Scheepstypen en bedrijfsprofielen Schepen varen een belangrijk deel van de tijd in (lage) deellast Ongunstig want: Bij deellast is het rendement het laagst en de methaanslip het hoogst

Verbeter potentieel 1: Reduceren smoorverliezen Bij een Ottomotor bepaalt de hoeveelheid verse cilindervulling het geleverde motorvermogen. De cilindervulling wordt (juist in deellast) meestal nog met een smoorklep in het inlaatsysteem geregeld Hoe verder de smoorklep wordt gesloten, hoe minder cilindervulling en dus ook minder motorvermogen. De motor ‘ervaart’ de drukval over de smoorklep als negatieve arbeid (smoorverlies) hetgeen als rendementsverlies tot uitdrukking komt

Verbeter potentieel 1: Reduceren smoorverliezen Reduceren smoorverliezen >> verbeteren deellastrendement (voorbeeld NoNOx): De firma NoNOx heeft een alternatieve, ‘smoorvrije’ vermogensregeling voor deellastbedrijf ontwikkeld Een snelle open-dicht klep (EOCV-klep) in het inlaatsysteem neemt de taak van de smoorklep over NoNOx claimt tot 15% brandstofbesparing Bijkomend voordeel is dat door het toepassen van de juiste strategie de NOx gereduceerd kan worden (Miller kleptiming)

Verbeterpotentieel 2: Ontwikkeling engine control systemen voor optimalisatie motorprestaties Gasmotoren worden conservatief afgesteld op het “slechtste” gas met hoogste klopgevoeligheid (laagste methaangetal). Gevolg: Vermogensverlies (bij de-raten); toename CAPEX en OPEX Rendementsverlies (bij de-raten en CR verlaging) DNV GL heeft in opdracht van Shell een gas adaptieve gasmotorregeling ontwikkeld Gassamenstellingssensor Verbrandingsalgoritmen (kloppen en emissies)

Verbeter potentieel 2: Ontwikkeling engine control systemen voor optimalisatie motorprestaties Voordelen gasadaptieve regeling op basis van testen in het DNV GL motoren testlab: Motor geschikt voor een brede range aan LNG samenstelling Tot 6% brandstofbesparing

Verbeter potentieel 3: Directe injectie van cryogene brandstoffen Inzet/benutten cryogene brandstoffen (voorbeeld TU/e): Directe injectie van LNG (vloeistoffase) in motorcilinder; TU/e claimt thermodynamische voordelen: tot 10% brandstofbesparing

Verbeter potentieel 4: Ontwikkelen van een nieuw verbrandingsconcept RCCI Twee brandstoffen met verschillende zelfontstekingseigenschappen; Premix van klopvaste brandstof, lucht en rookgas Brandstof(fen) met hoge reactiviteit later geïnjecteerd Bij juiste strategie voordelen: Claims TNO: hoog (geïndiceerd) rendement; tot 51% bij truck motoren zeer lage roet- en NOx-vorming Claims ArenaRed: 10% brandstofbesparing methaanslip < 0.5 g/kWh Low reactivity fuel (natural gas)

Verbeter potentieel 5: HC-SCR-katalysator: In te zetten bij armmengsel- en dual fuel motoren voor aanpak methaanslip HC-SCR principe: HC is reductant voor NOx-reductie DNV GL kent twee separate, buitenlandse ontwikkelinitiatieven  gezamenlijk op zoek naar partners voor versnelde ontwikkeling HC+NOx+O2 N2+CO2+H2O HC SCR

Verbeter potentieel 6: Verminderen deellastbedrijf Optie 1: verminderen deellastbedrijf door cilinderafschakeling Optie 2: Installatie meerdere kleinere motoren, zoals vrachtwagenmotoren Verbeterpotentieel: in termen van de (specifieke) GHG-emissie ca. 30 tot 95 g/kWh

Verbeterpotentieel Huidige situatie en verbeter- potentieel van stoichiometrische motoren (HD truck), armmengsel- motoren, dual-fuelmotoren en dieselmotoren: 0 = huidige situatie; 1 = reduceren smoor- verliezen/vollastbedrijf; 2 = minimaliseren THC- emissie (1.5 - 3 g/kWh) bij LBSI- en dual-fuel motoren, implementatie van HPDI bij stoichiometrische motoren; 3 = verbetering asrendement (50%) bij LBSI- en dual-fuel motoren, implementatie RCCI (50% asrendement) bij stoi- chiometrische motoren; 1-3 = verbetering asrendement (50%) bij dieselmotoren.

Conclusies Binnen- en kustvaart: Sterke verbetering in THC-emissie en rendement over de tijd, met nog verbeterpotentieel: inherente prestatieverbetering Brandstofadaptieve motorregeling Ontwikkeling methaankatalysator, bijv. HC-SCR Verminderen deellastbedrijf, bijv. cilinderafschakeling of kleinere motoren Verminderen deellastverliezen, bijv. NoNOx-technologie Introductie nieuwe verbrandingsconcepten, bijv. RCCI Ten opzichte van de (dan eveneens hoger renderende) dieselmotoren biedt dit perspectief op ongeveer 20% voordeel in termen van GHG-emissie.

Vragen? Sander Gersen sander.gersen@dnvgl.com 0615012156