Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 7 Dag 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dag en een week. dagen van de week dagindeling.
Advertisements

Dit is mijn presentatie over scholen in: Frankrijk, Spanje, Rusland en Peru Door: Dieuwke.
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Mondeling Nederlands Cursus 1 – de school.
Welkom op de informatieavond van groep 1-2
Hoera, ik mag vandaag weer naar school!. niet alle kinderen in de wereld mogen/kunnen naar school.
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Met meester Cor en meester detmer
Een kijkje bij de nt2.
Welkom in 3 Kb bij juf Veerle. 8.50u Als het belletje gaat staan wij flink in de rij!
Voorzetsels.
Hoera, Sinterklaas is weer in het land ! Zaterdag kwam hij aan in Almere Het was een feest !
Module 1 – Dag 1 Hallo.
Bezoekje aan de bibliotheek op dinsdag 2 maart 2010 Groep 1a.
Verhaal 1“Hallo ik ben nieuwe juf”
Klassenfeest Halloween
Welkom op de informatieavond voor groep 3b
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2
Medialessen groep 8.
Dit is de spreekbeurt van Esmée!
Wat doet een magneet?.
't Spel van December ? vraag
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Werkwoorden in de v.t. Reeks 1.
Hoofdstuk 2 Grammatica zinsdelen
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
EEN DAG IN DE DERDE KLEUTERKLAS 3ka 3kb3kc. DE BEL GAAT! WE GAAN IN ONZE RIJEN STAAN!
Woordsoorten benoemen
Het jaartje rond … januarifebruarimaartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktobernovemberdecember.
Het jaartje rond … januarifebruarimaartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktobernovemberdecember.
mijn week mijn dag gebruikte tekens ga naar mijn volgende dia ga naar mijn voorgaande dia ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Van tijd tot tijd Woordenschat.
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Informatie groepen 1 Schooljaar Inhoud Even voorstellen… Groepsindeling Binnenkomen en uitgaan Dagindeling Werkwijze Doelen Klassenknuffel.
Wenboekje Wat fijn dat je er bent, hang je jas maar aan de kapstok..
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Feest Kies een leuk spel Illustraties: mycutegraphics.com
Hoofdstuk 2 Grammatica zinsdelen
Hoera, ik ben jarig!!!.
Werken in de kleine kring
Ouderbijeenkomst.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 1 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 2 Dag 1.
Oudercursus.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 6 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 4 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 6 Dag 1.
organiseert speciaal voor u een …
Afronden en gemiddelde
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 4 Dag 1.
Hoofdstuk 5 Grammatica woordsoorten
Hoofdstuk 2 Stoffen Wat gaan we vandaag doen? Opening Nieuwe stof
Presentatievormen.
Woordbenoemen Zelfstandig naamwoord, eigennaam, lidwoord, bijvoeglijk naamwoord, voorzetsel, telwoord.
Afronden en gemiddelde
Transcript van de presentatie:

Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 7 Dag 1

Woord van de dag: het feest

de verjaardag

het kinderfeest

de chocolademelk

het pakje – de pakjes

zich verkleden

de indiaan

de kaarsjes

de koektrommel

de schaal

smakelijk

knoeien

pas op (oppassen)

optillen

trakteren

uitdelen

vieren

van harte gefeliciteerd

jarig

natuurlijk

recht- schuin

spannend

feliciteren van harte gefeliciteerd / gefeliciteerd

waarschuwen pas op, je knoeit

meervoud het feest de indiaan de schaal de verjaardag

meervoud het feest de feesten de indiaan de indianen de schaal de schalen de verjaardag de verjaardagen

meervoud het kaarsje de koektrommel het pakje

meervoud het kaarsje de kaarsjes de koektrommel de koektrommels het pakje de pakjes

Het verhaal Wie? doet? wat? waar?

Aan de slag Ga kort in op de inhoud van het verhaal, wie heeft er ook wel eens feest gevierd Speel het verhaal na met de kinderen; verdeel de rollen (meester jaap, juf elly, sem, ramon, houda, djandro). Lees het verhaal nogmaals voor en stop als er iets nagespeeld kan worden.

Wat hebben we geleerd?

Dag 2

Weet je nog? Het feest De kaarsjes De koektrommel

Woord van de dag: zich verkleden

Aan de slag: Pak de feestdoos en bespreek met de kinderen wat er in kan zitten. TweetalCoach: laat de kinderen in tweetallen op het werkblad schrijven of tekenen wat er bij feest kan horen. Laat dan de volgende dia’s zien, haal de voorwerpen uit de doos en laat ze zien.

de ballon – de ballonnen

het feest

de feestkleding

het fluitje

de indiaan

de lampion

de slingers

de trommel

de uitnodiging

de versiering

versieren

uitnodigen

meervoud de ballon het feest de indiaan de uitnodiging de versiering de lampion

meervoud de ballon de ballonen het feest de feesten de indiaan de indianen de uitnodiging de uitnodigingen de versiering de versieringen de lampion de lampionen

meervoud het fluitje de fluitjes de slinger de slingers de trommel de trommels

liedje ‘t is feest tralala Wij zijn vandaag zo blij, ja ja Hieper de pieper de piep hoera!

grammatica Samenstellingen Maak samenstellingen met het woord feest Laat de kinderen zinnen maken met de nieuwe samenstellingen Laat de kinderen zinnen maken door elk kind een deel van de zin te laten zeggen bijv: ll1 (de feestdoos) ll 2 (zit) ll3 (vol) ll4 (met) ll5 (slingers)

Wat hebben we geleerd?

Dag 3

Woord van de dag: de voorstelling

de aula

de ballon- de ballonnen

het cadeau

de clown

de haarspeldjes

de klederdracht

het optreden

het podium

de slinger – de slingers

de stof

de vlag

feliciteren / meebrengen

naast elkaar

sip

plezier hebben

stuk

vieren

naast elkaar

eergisteren

natuurlijk

overmorgen

De dagen van de week MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG ZONDAG

meervoud de klederdracht de stof de vlag de voorstelling

meervoud de klederdracht de klederdrachten de stof de stoffen de vlag de vlaggen de voorstelling de voorstellingen

meervoud de aula het cadeau de clown het haarspeldje het optreden de slinger het podium

meervoud de aula de aula’s het cadeau de cadeau’s de clown de clowns het haarspeldje de haarspeldjes het optreden de optredens de slinger de slingers het podium de podia – de podiums

Het verhaal Wie? doet? wat? waar?

Stijgen & dalen Ik / jij / wij kaartjes uitdelen. De leerkracht noemt een werkwoord. De kinderen vervoegen het werkwoord en gaan staan bij ik / jij / of wij. Woorden: vieren, optreden, aantrekken, uitdelen.

Zinnen neerleggen De clown zingt een lied op het podium. Zij kreeg gisteren een haarspeldje. De slingers hangen in de klas. Ik krijg morgen een cadeau bij opa en oma.

Wat hebben we geleerd?

Dag 4

het glas ( het drinkglas)

de kaas

het spelletje

de stapel- stapelen

proeven

raden (hoeveel)

de smaak - smaken

stapelen

bol

recht en krom

naast elkaar

er op (op elkaar)

plat

slim

zout

zoet

spannend

naar achteren

meervoud het glas de kaas

meervoud het glas de glazen de kaas de kazen

meervoud het spelletje de stapel

meervoud het spelletje de spelletjes de stapel de stapels

Wat hebben we geleerd?

Dag 5 Zie dag 1 – 4