Directievergadering BAKO-BALO Maandag 23-04-2018 Diest Woensdag 25-04-2018 Heverlee
agenda Algemeen deel : wat leren we van jullie en wat voor volgend jaar Mindpalace Pauze Opleidingsspecifieke toelichting : BaKO (kleuteropleiding ) : in lokaal A108 BaLO (lager onderwijs ) : blijft in dit lokaal Alle info in de mapjes mini mind palace” waarbij we directies kort laten proeven van het BaKO en BaLO dienstverleningsaanbod.
Eén jaar verder ….
Wat leerden we van jullie Soorten stages Inzetdagen Doel : kennismaking met verschillende aspecten van schoolleven Uitdaging : samen met mentoren zoeken naar zinvolle invulling bv extra hulp bieden in ander klas Planning: opleiding moet tijdig de lessenroosters bekend maken aan studenten ( per semester)
Verkenningsdagen Ervaringsdagen Niet steeds op dezelfde dag wisselende dagen Invulling kan nog beter : studenten benutten de kansen niet steeds Mentorenoverleg: wat verwachten we aan begeleiding door de mentoren? Ervaringsdagen Doel : brede schoolleven leren kennen Verschillende invulling in BaKO en BaLO BaKO : andere dan stageschool : voordelen (ook nadeel) BaLO : in stageschool, nog zoeken naar betere invulling Tip : ervaringsdagen begin september (vrijblijvend…)
Mentoren - mentorenvorming Leren van elkaar (meerdere studenten van verschillende OF samen op school ) Tip : inzetten op ‘ontmoeten’ : Samen boterhammen eten Samen voor het eerst naar de stageschool : kennismakingsmoment met directie en mentoren Mentoren - mentorenvorming Ook richten op klasmentoren : rechtstreekse doorstroom info Inzetten op samen met mentoren en studenten inhoud van de stage vormgeven Organiseren per school/scholengemeenschap (BALO) vervangingen (BAKO)
Communicatie Stagewebsite = Wie zijn de aanspreekpunten in de opleiding ? Pietendienst : herorganiseren
Volgend schooljaar
Stageconcept Concept : soorten stages behouden met kleine verbeteracties Per opleiding toegelicht in het tweede deel Versterken : leren van elkaar Meerdere studenten uit meerdere opleidingsfasen per school Ontmoeten Inzetten op samen opleiden : O.a. vorming , contact, samenwerking met werkveld Komt in het opleidingsspecifieke deel aan bod
Mentaliteitswijziging bij alle partijen Vertrouwen : ‘ ze kunnen wel iets aan’, Uitdagen : ‘ze mogen leren uit fouten’ Concreet vb : Eigen stageklas voor één of enkele uren overnemen : Let op : leerprocessen vrijwaren en studenten niet in ‘overlevingsmodus’ brengen !!! Uitzonderlijk en mits toestemming van de school (vb mentorenvorming) OF 3 / OF 2 / OF1 OF 3 overnemen van klassen hoort bij inzetdagen. Kan voor OF 2 uitzonderlijk Kan voor sommige studenten OF 1 (einde van het jaar of met assistentie van 2de of 3de jaars)
Inzetdagen Benutten? Afspraak : wanneer wel en niet OF 1 en 2 niet tijdens actieve stages en het weekend voor de stage begint , blok, examenperiodes of testdagen. Niet op belangrijke informatiemomenten OF 3 : inbouwen in de praktijkplanning Praktisch organisatorisch helder Praktisch organisatorisch helder Student laat aanwezigheidsbewijs tekenen en geeft dit als attest voor gewettigd afwezig af op hogeschool.
Inzetdagen Aantal OF 1 : 2 dagen. Opleiding voorziet daarnaast 1 dag pietendienst. OF 2 : 2 dagen. De student heeft daarnaast nog één inzetdag voor de opleiding i.f.v. externen BAKO : één dag per stageschool OF 3 : 9 dagen gekoppeld aan stage BAKO : één dag gekoppeld aan mentorenvorming
Co-school
Overeenkomsten en documenten 1) Overeenkomst voor één jaar als co-school: bestaat uit : intentieverklaring voor 2018-2019 samenwerkingscontract met wederzijdse rechten en plichten zie bijlage (wordt ook doorgemaild) Voor de volledige groep studenten (OF 1+2+3) die praktijk doet. Studenten nemen geen contact op met de co-scholen Op vraag van studenten zoeken we naar een mogelijkheid om zich enkele dagen voor de eerste verkenningsdag via een brief voor te stellen aan de klasmentor. Einde september, begin oktober krijgt de school praktijkfiche (= overzicht van alle studenten die stage doen, wanneer en in welke klas) indien akkoord : ondertekend terug bezorgen tegen 4 mei !!!
Andere documenten : Kalender BALO en BAKO in bijlage (onder construct) Overzicht van beschikbare stageklassen wordt doorgemaild. Graag ingevuld terug tegen 1 juni. Einde september (begin oktober) overzicht van alle studenten die stage lopen.
Algemene info dienstverlening
Mindpalace
Een actieve proever van projecten en vormingen die in UCLL lopen Werkwijze : Gekleurd bolletje op je map Na een kwartier kies je zelf een tweede sessie. Na de koffie volgt het opleidingsspecifieke deel
Lokaal Kleuteronderwijs/ Lager onderwijs Thema Eerste sessie Tweede sessie Derde A113 Kleuter Kleuter/Lager Eerste sessie: Zichtbaar leren in loose parts play Tweede sessie: Wow! Wij spelen wiskunde Derde sessie: Zichtbaar leren in loose parts play Rood Keuze A110 Stuur-je-spel: Zelfsturing stimuleren in rollenspel Blauw F103 Lager Mind the gap: Overgang lager naar secundair onderwijs Oranje F108 Mind set grow! : Growth mindset stimuleren Roze Keuze A107 Omgaan met kansarmoede in de basisschool Geel